شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز، وی افزود: ایشان عنوان کردند سهم سال ١۴٠٠ به اندازه حدود یک درصد و الان هم یک درصد است و دولت باید کاری کند که در یک برنامه ۴ -۵ ساله حداقل به ۵ درصد برسد. معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری ادامه داد: صندوق همسو با برنامه هفتم برنامهای را تدارک کرده که به افزایش سهم شرکتهای دانش بنیان در اقتصاد کشور کمک کند. ملکی فر با بیان این مطلب که برنامه هفتم توسعه، سهم دانش بنیانها از اقتصاد کشور را ٧ درصد هدفگذاری کرده است، تصریح کرد: از این رو ما برای افزایش اشتغال برنامه ریزی و برای ایجاد ۵٠٠ هزار فرصت شغلی جدید دانش بنیان هدفگذاری کرده ایم.
وی توسعه صادرات دانش بنیان را یکی دیگر از راهبردهای صندوق در برنامه هفتم برشمرد و گفت: در حوزه صادرات نیز هدفگذاری ما ۶ هزار و ١٠٠ میلیون دلار است. معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برنامه و راهبرد سوم صندوق نوآوری و شکوفایی را رشد تولید دانش بنیان و رسیدن به فروش ۶ هزار و ۶٠٠ همتی در پایان برنامه هفتم اعلام کرد.
ملکی فر توسعه فناوریهای آینده و جریان ساز را از دیگر برنامهها عنوان کرد و گفت: در همین راستا توجه ویژه به حوزههای زیست فناوری، هوش مصنوعی و میکروالکترونیک در دستور کار صندوق نوآوری و شکوفایی قرار دارد. وی همچنین حل مسائل اساسی کشور را از دیگر راهبردها برشمرد و گفت: در این حوزه توسعه مسکن ارزان و هوشمند، تکمیل فناوریهای زنجیره امنیت غذایی و تولید ١٣ هزار و ۵٠٠ مگاوات انرژی تجدید پذیر در دستور کار است. در همین زمینه رئیس مرکز تعاملات بینالملل معاونت علمی ریاست جمهوری نیز گفته است امسال میزان صادرات محصولات دانش بنیان به کشورهای همسایه به ۲ونیم میلیارد دلار می رسد.
میر آبادی افزود: ما در سال ۱۴۰۲ یکی از برنامه هایی که مد نظر داریم تنوع بخشی به بازار های صادراتی شرکت های دانش بنیان است و اینگونه تعداد شرکت هایی که درگیر می شوند افزایش پیدا میکند و ما در این حوزه پیشبینی هایی را داریم. در حوزه رشد تولید یکی از موارد مهم ایجاد بازار های مهم است که یکی از این بازار ها بازار های صادراتی است.
پیش بینی می کنیم تا پایان سال به دو و نیم میلیارد دلار برسیم. ما یک سری از بازار های جذاب را داریم که تاکنون توجه ویژه ای به آنها نشده است مثل بازار کشور های آفریقایی. امسال برنامه های برای توسعه تعاملات با کشور های آفریقایی ایجاد شده است که امیدواریم در سال جدید یک یا دو کشور دیگر را به عنوان زیر ساخت تسهیلات ساز تاسیس کنیم.
آینده اقتصاد در دست دانش بنیان ها
مهدی غیبی، کارشناس فناوری
شرکتهای دانش بنیان و استارت آپها با تغییر نگاه به راه اندازی مشاغل از شکل سنتی به دیجیتال، موجب رونق بازار کار شدند. نگاه سرمایه گذاران نیز از نگاه سنتی سرمایه گذاری به ندریج به سرمایه گذاری بر روی بخش خلاق و نگاه نو تغییر پیدا کرد. راهکار مناسب برای تحقق رشد اقتصادی نیز همین فرآیند است. اینکه نگاه از سمت بخش سنتی به سمت بخش دیجیتال تغییر پیدا کند.
چون حوزه فناوری اطلاعات ایجاد اشتغال مولد میکند، در کوتاهمدت اجرای برخی پروژهها باعث بیکارشدن عدهای میشود. اما در درازمدت در این حوزه میتوان بهترین عملکرد را مطابق با موازین اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر انقلاب داشت. لذا وزارت ارتباطات در این حوزه رسالت مستقیمی برای ایجاد اشتغال ندارد، اما میتواند بستر ساز ایجاد اشتغال باشد.
استارت آپها، دانش بنیان ها و به طور کلی اقتصاد دیجیتال در هر حوزهای که وارد شوند، باعث افزایش بهرهوری و یا به عبارت دیگر مولد بودن میشود. اقتصاد دیجیتال در بلندمدت بسیار سودده خواهد بود. در بحث اشتغال نیز ممکن است در کوتاه مدت تسهیلات ورود فناوری اطلاعات به حوزه اقتصاد مثبت نباشد، اما در بلندمدت این رویه تغییر خواهد کرد و فناوری اطلاعات باعث ایجاد مشاغل بیشتری خواهد شد.
وقتی که بدنه سنتی سرمایهگذاران مشاهده کند که نسل جوان با کمترین سرمایهها میتوانند کسبوکارهای خوبی را راهاندازی کنند، در این حوزه سرمایهگذاری بیشتری خواهند داشت. امری که از سوی استارتآپها بیشترین نیاز به آن احساس میشود، امر سرمایهگذاری است. معمولا یک شرکت نوپای موفق قابلیت رشد بیشتری نسبت به یک شرکت جاافتاده دارد. یعنی میتواند با سرمایهای کمتر، نیروی کار یا زمینه رشد بیشتری نسبت به شرکتهای قدیمی داشته باشد. شرکتهای نوپا برای رشد سریع خود نیاز به جذب سرمایه دارند و در این راه گزینههای مختلفی نیز وجود دارد. شرکتهای دیگر یا افراد سرمایهگذار میتوانند به شرکتهای نوپا با تبادل پول نقد در برابر سهام کمک کنند تا فعالیت خود را شروع کنند.