صفحه اصلی / اسلایدر / تامین مالی ۲ میلیارد یورویی از طریق بازار سرمایه/چشم انداز بورس مثبت است
تامین مالی ۲ میلیارد یورویی از طریق بازار سرمایه/چشم انداز بورس مثبت است

تامین مالی ۲ میلیارد یورویی از طریق بازار سرمایه/چشم انداز بورس مثبت است

کسب و کار نیوز- یک مدیر بازار سرمایه گفت: در حال حاضر مانده اوراق منتشره در بازار سرمایه ۶۵۰ هزار میلیارد تومان است که در ۳ سال گذشته هر سال ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، مهرداد فرح آبادی،  در مورد اینکه یکی از ماموریت‌های بازار سرمایه تامین مالی برای شرکت‌های کشور است، گفت: در حال حاضر تامین سرمایه بلندمدت عمدتا از بازار سرمایه انجام می‌شود، به‌گونه‌ای که مانده اوراق منتشره در این بازار ۶۵۰ همت(هزار میلیارد تومان) است. در سال ۹۹ به میزان ۲۰۰ همت، سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵۰ همت و سال گذشته ۲۹۸ همت اوراق منتشر شد که البته بخش مهمی از آن در قالب اسناد خزانه است.

وی تأکید کرد: بانک‌ها به دلیل عدم کفایت سرمایه و ناترازی علاقه‌ای به تامین مالی بلندمدت برای بازار سرمایه ندارند و در این شرایط نقش بازار سرمایه برای تامین مالی بلندمدت روشن می‌شود. در همین راستا این کارشناس بورسی با بیان اینکه شرکت‌های بزرگ مانند فولاد مبارکه، ملی مس ایران و….، در حال حاضر ۱۶ میلیارد یورو پروژه در دست اقدام دارند، گفت: قرار است به اندازه ۲ میلیارد یورو از طریق بازار سرمایه تامین مالی کنند که بخشی از این منابع صرف خرید ماشین‌آلات و نوسازی معادن و افزایش بهره‌وری معادن می‌شود.

فرح آبادی  با بیان اینکه ۶۰ درصد سهام تامین سرمایه کیمیا متعلق به ملی مس است، گفت: بخش عمده‌ای از تامین سرمایه پروژه‌های بزرگ مس، از این طریق انجام می‌شود و صنعت مس خارج از تحریم است، چون محصولات مسی در خودروهای برقی و خودروهای خودران استفاده می‌شود. بنابراین این صنعت تحریم‌پذیر نیست. به گفته فرح ابادی چشم‌انداز بازار سرمایه مثبت است و روند بازار رو به رشد خواهد بود. ایران از نظر داشتن منابع نفت و گاز رتبه اول در جهان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد. از نظر ذخایر مس رتبه پنجم در اختیار دارد. وی همچنین به ریسک‌های بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: تغییرات ناگهانی قوانین، نوسانات نرخ ارز در بازار، از ریسک‌های بازار سرمایه و همچنین قیمت‌گذاری دستوری دولت برای بنگاه‌های بورسی از عوامل افزایش ریسک در بازار سرمایه است.

این کارشناس بورسی با اشاره به سیاست بانک مرکزی گفت: رشد نقدینگی در سه سال گذشته کنترل شده و از ۴۰ درصد سال ۹۹ به ۲۷ درصد در سال جاری کاهش یافته که نقش مهمی در مهار تورم خواهد داشت. وی همچنین در مورد دوره‌های رشد ۴ ماهه گفت: رشد نقدینگی از ۹.۹ درصد ۴ ماهه در سال ۹۹ در حال حاضر به ۶ درصد کاهش یافته که نشان می‌دهد دولت قصد مهار تورم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با مهار رشد نقدینگی دارد.

فرح آبادی همچنین با بیان اینکه در دنیا روند سرمایه‌گذاری از شکل مستقیم به روند غیرمستقیم کاهش پیدا کرده است، گفت: ابزارهایی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌های مشاع و صندوق‌های با درآمد ثابت در این زمینه وجود دارد و صندوق کیمیا مجوز یک صندوق با درآمد ثابت و قابل معامله از بورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گرفته که هفته آینده پذیره‌نویسی آن شروع خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین در مورد متوسط نرخ رشد تشکیل سرمایه در بخش معادن و صنایع معدنی گفت: در ۱۰ سال گذشته این نرخ از ۲۴ درصد به منفی ۷ درصد کاهش یافته، درحالی‌که در دهه ۷۰ نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت بالای ۵۰ درصد بود و در حال حاضر ماشین‌آلات معدنی نیاز به نوسازی دارند.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.