صفحه اصلی / اسلایدر / سیگنال‌های سیاسی برای کاهش قیمت دلار ادامه دارد/موفقیت جدید سیاست تثبیت ارزی
سیگنال‌های سیاسی برای کاهش قیمت دلار ادامه دارد/موفقیت جدید سیاست تثبیت ارزی

سیگنال‌های سیاسی برای کاهش قیمت دلار ادامه دارد/موفقیت جدید سیاست تثبیت ارزی

کسب و کار نیوز- پس از سه ماه از روشن شدن نتایج اعجاب انگیز سیاست تثبیت ارزی، شاهد عقب نشینی معنا دار طرف آمریکایی در موضوع آزادسازی منابع بلوکه شده کشورمان هستیم. به طور حتم اگر دولت جمهوری اسلامی در مقوله مهار تورم به موفقیتی دست نمی یافت دشمن خارجی نیز به هیچ عنوان حاضر نبود در این شرایط امتیاز اقتصادی خاصی ارائه کند. اصولا همین تحلیل مبنای اقدام سفته بازان و دلالان ارزی قرار گرفته بود اما با عبور از سیاستهای آزمون پس داده تعدیل اقتصادی و استفاده از سازوکارهای مبتنی بر تثبیت ارز کشتی اقتصاد کشور روزهای آرامی را سپری می کند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، یک مقام آگاه از جزئیات توافق با آمریکا برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران و تبادل زندانیان گفت. یک مقام آگاه در گفتگو با ایرنا در خصوص جزئیات توافق با آمریکا برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران و تبادل زندانیان، اظهار داشت: بر اساس توافق صورت گرفته پنج نفر از زندانیان ایرانی در آمریکا و پنج نفر از زندانیان آمریکایی در ایران تبادل خواهند شد.

وی افزود: همچنین علاوه بر این تبادل متقابل، ۶ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، به‌همراه مقدار قابل توجهی از وجوه ایران در بانک TBI عراق آزاد خواهد شد. این منبع آگاه در مورد سایر وجوه بلوکه شده ایران در بانک‌های اروپایی نیز افزود: فرآیند آزادسازی مبلغ دیگری از وجوه ایران در یکی از بانک‌های اروپایی نیز آغاز شده است.

بر اساس این گزارش، وجوه بلوکه شده در کره باید در یکی از بانک‌های سوئیس تبدیل به یورو شود که بنا بر اعلام این منبع آگاه، واریز وجوه به بانک‌ سوئیسی تایید شده و این ارقام آماده انتقال به قطر است. بر اساس توافق صورت گرفته زندانیان به محلی غیر از زندان منتقل شده‌اند اما تا زمانیکه پول‌های آزاد شده به حساب‌های مد نظر ایران واریز نشود، تبادل صورت نخواهد گرفت.

به گفته این مقام آگاه تبادل زندانیان پس از حصول اطمینان ایران از در دسترس بودن منابع مالی آزاد شده، در قطر صورت خواهد گرفت. چندی پیش نیز خبری مبنی بر شکایت ایران از کره جنوبی بابت منابع بلوکه شده مطرح شد که با توجه به توافق صورت گرفته، به نظر می‌رسد فشار ایجاد شده به کره جنوبی موجب افزایش فشار این کشور به امریکا شده و اقدام دولت سیزدهم کارساز بوده است.

اما آنگونه که ایسنا گزارش داده است، نمایندگی ایران در سازمان ملل تایید کرد که توافقی با ایالات متحده بر سر آزادی زندانیان حاصل شده است. نمایندگی ایران در سازمان ملل در رابطه با اخبار منتشر شده به شبکه سی‌بی‌اس گفت: به عنوان بخشی از توافق همکاری بشردوستانه که با میانجی‌گری یک دولت ثالث حاصل شده است، ایران و آمریکا پذیرفته‌اند که متقابلا پنج زندانی را آزاد و آن‌ها عفو کنند. جا به جایی امروز آن‌ها گام ابتدایی حائز اهمیتی در جهت اجرای توافق است.

باشگاه خبرنگاران جوان هم در این مورد به نقل از یک منبع آگاه غربی نوشت: روند خروج زندانیان آمریکایی از ایران چند هفته‌ به طول خواهد انجامید و احتمالا ماه آینده میلادی (سپتامبر) این زندانیان از ایران خارج خواهند شد. در همین رابطه، آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا آزادی ۵ آمریکایی بازداشت شده در ایران را گامی مثبت ارزیابی و ابراز امیدواری کرد که آنها به زودی به خانه بازمی‌گردند. وی در عین حال تاکید کرد که آمریکا به اجرای تمامی تحریم‌های خود علیه ایران ادامه می‌دهد و در هر صورت، ایران هیچ گونه تخفیف تحریمی دریافت نخواهد کرد.

همچنین، جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید در خصوص گزارشات اخیر مبنی بر تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن گفت که مذاکرات در این باره همچنان ادامه دارد. وی گفت: ۵ شهروند آمریکایی که در ایران بازداشت بودند اکنون در اقامت اجباری به سر می برند و برای آزادی آن ها به مذاکرات ادامه می دهیم.آنچه محقق شد یک گام مثبت است و یک توافق امضا شده نیست و امیدواریم که در آینده نزدیک اعلام کنیم که توافق منعقد شد.

تأثیر منابع ارزی آزاد شده بر اقتصاد

حسین محمودی اصل، کارشناس اقتصادی

به دلیل تحریم ها سه تا چهار سال است بحث آزادسازی ۷ میلیارد دلار با رایزنی های مختلف در جریان است. این امر موجب شرطی شدن بازارها شده است. در حالی که در سالهای اخیر به دلیل تصمیمات اشتباه از جمله عوارض صادراتی، نرخ خوراک گاز و سیاست پیمان سپاری ارزی بیش از این عدد به کشور خسارت وارد شده است. این در حالی است که عربستان هفته ای نزدیک به ۷ میلیارد دلار فروش نفت دارد. عراق نیز صادرات خود را به روزانه حدود ۴ میلیون بشکه رسانده است. اما اقتصاد ایران یک سوم عربستان و ترکیه شده است.

در این بین صادرات امارات ۶ برابر ایران می باشد. از سوی دیگر قطر و عمان نیز از خلاء حضور ایران در بازار نفت و گاز بهره های چند ده میلیارد دلاری برده اند. به عبارت بهتر کشورهای همسایه نان تحریم ایران را خورده اند. همچنین مردم خود را به رفاه حداکثری رسانده و اینکه ما به جای استراتژی کنترل شیطان بزرگ، گاها به اشتباه به استراتژی تقابل روی آورده ایم. اینک هم بابت ۷ میلیارد دلار چندین سال درگیر شده و نمی دانیم بابت آزادسازی آن خوشحال باشیم یا نه.

البته آسیب هایی که نظام مدیریتی در طول دهه های گذشته به اقتصاد کشور وارد کرده جبران ناپذیر است. چراکه در طول ۲۰ سال گذشته درآمدهای نفتی بیش از هزار میلیارد دلار بوده است. با مدیریت مناسب این عدد عظیم و سرمایه گذاری مناسب هم می توانستیم وابستگی اقتصاد به نفت را کاهش دهیم و هم اینکه صادرات غیرنفتی را به ۱۵۰ میلیارد دلار برسانیم.

اقتصاد پویا و توانمند که همان اقتصاد مقاومتی است، در پرتو یک نظام مدیریتی توانمند و تا حدود زیادی غیرسیاسی، موفق می شود. اما تنیدگی نظام مدیریت اقتصادی با سیاسی کاری در حد آبدارچی وزارت خانه ها، کارایی و اثربخشی را از بین برده است. برای رهایی از وضعیتی که دهه ها تجربه شده و در آن هیچ جناح و گروهی به موفقیت نرسیده اقدامات ساختاری نیاز است. همچنین می بایست منافع ملی جایگزین منافع شخصی و گروهی شود.

متاسفانه فرصت سوزی بسیاری صورت گرفته است و تورم خواران، رانت خواران و سوداگران در شرایط تحریم و تورم در لایه های مختلف اقتصاد نفوذ کرده و بر لایه های مختلف سیاسی نیز تاثیر زیادی دارند. این امر از بین رفتن طبقه متوسط و زمین گیر شدن قشر ضعیف از یک سو، و بخش تولید از سوی دیگر را به دنبال داشته است. بی تردید برای رهایی از وضعیت فعلی، در پیش گرفتن منافع ملی در جهت تقویت نظام مدیریتی توانمند بسیار حیاتی است. امید است با عزم ملی، سایه تحریم و تورم از اقتصاد کشور دور شده و بساط رانت و فساد برچیده شود.

همچنین مطالعه کنید:

ساده سازی فرآیند تجارت

سرمقاله باید دستگاه‌های صادرکننده مجوزهای صادرات و واردات، همکاری خود با گمرک را افزایش دهند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.