پنجشنبه , ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / ارزش اقتصادی محصولات دانش‌بنیان کشاورزی کشور ۵۰۰ میلیون دلار است
ارزش اقتصادی محصولات دانش‌بنیان کشاورزی کشور ۵۰۰ میلیون دلار است

ارزش اقتصادی محصولات دانش‌بنیان کشاورزی کشور ۵۰۰ میلیون دلار است

کسب و کار نیوز- صالحی با بیان اینکه ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در ایران فعالیت دارد، اظهار کرد: ارزش محصولات آنها حدود ۵۰۰ میلیون دلار است که ضرورت دارد این عدد حداقل به ۲ میلیارد دلار برسد.

به گزارش کسب و کار نیوز، دومین رویداد فناوری نوین کشاورزی در سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد. محورهای رویداد دوم عبارتند از افزودنی‌های زیستی صنایع غذایی، کودها و مهارکننده‌های زیستی و آلی، افزودنی‌های زیستی خوراک دام و طیور، فرآورده‌های با ارزش حاصل از ضایعات و پسماندهای کشاورزی، انتقال و تجاری‌سازی فناوری قابل عرضه انجام پروژه‌های تحقیق و توسعه سفارشی رفع چالش‌ها و ایجاد افق‌های جدید و ایجاد گسترش شبکه زنجیره ارزش.

غلامرضا صالحی، رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در ابتدای نشست گفت: پیش بینی مسائل کشاورزی تا سال ۱۴۳۰ به ویژه با تغییرات اقلیمی یکی از دغدغه‌های کشور است. معضلات زیستی تأثیر زیادی روی کشت و کار دارد.
وی افزود: پیش‌بینی شده تا ۳ دهه آینده حداقل یک درجه به دمای کشاورزی افزوده شود. همچنین ۳۰ درصد از سطح آب‌های در دسترس کاهش پیدا کند در حالی که جمعیت به ۱۰۰ میلیون نفر خواهد رسید که نیاز محصولات کشاورزی حدود ۲۰۰ میلیون تن خواهد بود.
وی ادامه داد: سالانه حدود ۲۵ میلیون تن نهاده‌های فناوری وارد می‌شود که بخش اعظمی از آن مربوط به ذرت و دانه‌های روغنی است.صالحی با اشاره به ارزش اقتصادی محصولات وارداتی در حوزه نهادهای فناورانه تصریح کرد: ۳ میلیارد دلار هزینه کرد واردات انواع نهاده‌های فناورانه کشاورزی مانند بذرهای هیبرید، دانه‌های روغنی، کودهای شیمیایی و… عدد بزرگی است.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با تاکید به لزوم توسعه کشاورزی دانش بنیان عنوان کرد: این فناوری شامل اصلاح ژنتیکی مبتنی بر ژنوم و ویرایش ژنی، کشاورزی در فضای بسته، کشاورزی با آب دریا و… از آن جمله است.
صالحی با اشاره به وضعیت بازار بیوتکنولوژی عنوان کرد: وضعیت بازار بیوتکنولوژی حدود ۱۰۰۰ میلیارد دلار است و تا سال ۲۰۳۰ میلادی به حدود ۳ هزا. میلیارد دلار خواهد رسید که ۲۰ درصد آن مربوط به کشاورزی است.
وی با بیان اینکه ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در ایران فعالیت دارد، اظهار کرد: ارزش محصولات آنها حدود ۵۰۰ میلیون دلار است که در داخل مصرف می‌شود و ضرورت دارد این عدد به حداقل به ۲ میلیارد دلار برسد و سهمی در بازار جهانی داشته باشیم.

همچنین مطالعه کنید:

پیشنهاد ایران به روسیه برای ایجاد کریدور گازی

به گزارش کسب و کار نیوز ، محمدصادق جوکار، رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.