صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / معاون وزیر ارتباطات خبر داد/افزایش سهم “اقتصاد دیجیتال” در برنامه هفتم توسعه
معاون وزیر ارتباطات خبر داد/افزایش سهم “اقتصاد دیجیتال” در برنامه هفتم توسعه

معاون وزیر ارتباطات خبر داد/افزایش سهم “اقتصاد دیجیتال” در برنامه هفتم توسعه

کسب و کار نیوز- معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: احکام زیادی در برنامه هفتم توسعه برای دستیابی "اقتصاد دیجیتال" به سهم ۱۵ درصدی از کُل اقتصاد کشور وجود دارد.

به گزارش کسب و کار نیوز ، علی اصغر انصاری در آیین اختتامیه”رویداد هفته کسب و کارهای دیجیتال” در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان افزود: برنامه هفتم توسعه که در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است، احکام زیادی در باره توسعه دیجیتال دارد که بر اساس آن بدنبال دستیابی سهم ۱۵ درصدی برای اقتصاد دیجیتال هستیم.

وی ادامه داد: شاید دولت منابع لازم برای تحقق کامل اقتصاد دیجیتال را نداشته باشد ولی با مشارکت بخش خصوصی می‌توانیم به سهم پیش بینی شده در این حوزه دست یابیم، هرچند که سهم ۱۵ درصدی از کل اقتصاد برای اقتصاد دیجیتال در مقایسه با کشورهای توسعه یافته رقم ناچیزی است اما همین میزان نیز می‌تواند تحول بزرگی در اقتصاد کشور بوجود آورد.

انصاری تصریح کرد: توسعه زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی برای آن اهمیت بالایی در ارتقای نقش اقتصاد دیجیتال در کل اقتصاد کشور دارد و نظارت در این حوزه از وظایف مهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و توجه به مسائل فرهنگی در این زمینه نیز ضروریست.

وی خاطرنشان کرد: باید از تجارب دنیا در زمینه نظارت بر زیرساخت‌ها استفاده کرد و به ورود دانش در این عرصه اهتمام ورزید و پرورش نیروی انسانی ماهر نیز در این حوزه از اهمیت بسزایی برخوردار است. انصاری افزود: پرداختی‌ها به فعالان عرصه فناوری اطلاعات در کشور کمتر از پرداختی به همترازان آنها در کشورهای همسایه است که این موضوع، مهاجرت افراد ماهر به سایر کشورها را در پی دارد و کشور ما را با چالش از دست دادن نیروی انسانی ماهر مواجه می‌کند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به طرح ایجاد قطب مرکز داده(دیتا سنتر)در فولادشهر اصفهان اشاره کرد و گفت: دولت سیزدهم بدنبال رشد اقتصادی در همه زمینه‌هاست و برنامه‌ها و طرح‌های این وزارتخانه بر اساس مدل‌های نوین طراحی شده است و بُرش استانی دارد.

وی تاکید کرد: رویکرد دولت حمایت از صنعت دیجیتال و رشد اقتصادی در این زمینه است و برای توسعه زیرساخت‌ها، توسعه “فناوری‌ لایه هسته”، رُکن اصلی مورد توجه و ماموریت اصلی وزارت ارتباطات است. انصاری خاطرنشان کرد: دستیابی به پوشش ۲۰ میلیون درگاه فیبری نوری در کشور توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دنبال می‌شود و در این زمینه، تفاهمنامه‌های خوبی هم با اپراتورهای ارائه دهنده خدمات فیبر در کشور منعقد شده است.

 

رویکرد حل مسأله در توسعه دیجیتال مورد توجه قرار گیرد

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز در آیین اختتامیه رویداد هفته کسب و کارهای دیجیتال گفت: برای تحقق اقتصاد دیجیتال نهادهایی به نیابت از دولت اقداماتی انجام می‌دهند که باید به رویکرد حل مسأله به آنها توجه شود.

امید شریفی ادامه داد: مباحث علمی باید مُنتج به حل مشکلات شود و در همایش امروز نیز این دیدگاه مطمح نظر برگزارکنندگان بود کمااینکه ما شاهد ارائه طرح هایی در حوزه شهرداری و صنعت فولاد بصورت مسأله‌محور بودیم.

وی یادآور شد: برخی سازمان‌ها دولتی که در زمینه توسعه دیجیتال اقداماتی انجام داده بودند در این همایش تجلیل شدند و این نگرش باید در ادارات جاری باشد شریفی در پایان از تشکیل “قرارگاه اقتصاد دیجیتال” در استان خبر داد.

“اقتصاد دیجیتال”(Digital Economy) را می‌توان سیر تکامل یافته اقتصاد اطلاعات در دهه ۱۹۷۰، اقتصاد دانش‌بنیان در دهه ۱۹۸۰، اقتصاد نوین در دهه ۱۹۹۰ و اقتصاد شبکه و اینترنت در دهه اول۲۰۰۰ معرفی کرد. ریشه آن در اقتصاد دانش‌بنیان است و این نگره، اقتصاد دانش‌بنیان را اقتصادی بر مبنای تولید، توزیع و کاربرد دانش تعریف می‌کند که در آن برخلاف اقتصاد کلاسیک، مبنا بر کمیابی منابع نیست و در آن دانش برخلاف سایر منابع کلاسیک که هنگام مصرف مُستهلک می‌شود، می‌تواند بارها مورد استفاده و مصرف قرار بگیرد و هر بار هم رشد بیشتری داشته باشد.

ماده ۱۸ پیش‌نویس برنامه هفتم توسعه کشور شامل تکالیف حوزه ICT است و در بند ابتدایی آن به«ارتقای سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی در پایان برنامه هفتم توسعه کشور» اشاره و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مُکلف شده تا با مشارکت سازمان برنامه و بودجه و همکاری وزارت اقتصاد و معاونت علمی، فناوری رییس‌ جمهور، سند ملی توسعه اقتصاد دیجیتالی کشور را ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ ابلاغ قانون تدوین کند و به تصویب هیات وزیران برساند.

“رویداد هفته کسب و کارهای دیجیتالی اصفهان با نگاه به انقلاب صنعتی چهارم” از چهاردهم تا هجدهم مرداد جاری در اصفهان برگزار شد.هدف از برگزاری این رویداد، فرهنگ‌سازی و آشنا کردن بخش‌های مختلف دولتی، صنایع، سرمایه‌گذاران، اصناف و عموم مردم با اقتصاد و کسب و کارهای دیجیتال بود.

برپایی کارگاه‌های آموزشی عمومی و تخصصی، شناسایی و معرفی چالش‌های برخی از سازمان‌ها و کسب و کارهای استان برای یافتن راهکار حل آنها توسط ایده‌پردازان، تجلیل از فعالان برگزیده در زمینه اقتصاد دیجیتال اصفهان و برگزاری چند سخنرانی کلیدی و علمی از دیگر برنامه‌های رویداد هفته کسب و کارهای دیجیتالی بود.

اصفهان با بیش از ۹ هزار واحد صنعتی و تولیدی، صنعتی‌ترین استان کشور به شمار می‌رود و سهم آن در صنعت کشور ۱۱ درصد، سرمایه‌گذاری ۱۰ درصد و اشتغال صنعتی هشت درصد است.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.