به گزارش کسب و کار نیوز، وزیر صمت افزود: شاید یکی از کارهایمان این باشد که با رصد مسائل در چارچوب اهداف کلان و اسناد بالادستی کشور با رعایت تعهد به مردم سعی کنیم که وزارتخانه را به سمت هدفهای اصلی هدایت کنیم چون شرایط به اندازه کافی سخت است؛ من در این دوره تمام تلاشم را میکنم که وزارت صمت مؤثر باشد. یکی از اتفاقات بد این است که مدیران کارهای خوب زیادی انجام میدهند اما کار خوب آنها خیلی ارزان قیمت و کم ارزش است.
وی تاکید کرد: شاید مهمترین کاری که در حوزه صنایع بتوان انجام داد بالا بردن کیفیت و رقابت پذیر کردن آن است و برای این کار باید به سمت صادرات حرکت کنیم؛ در واقع باید جامعه و بازاری که تعریف میکنیم بازار کیفی باشد بنابراین ما بر توسعه صادرات تاکید داریم. علی آبادی با بیان اینکه توسعه صادرات نیازمند اقداماتی است، گفت: باید دیپلماسی اقتصادی را تقویت و بازارهای صادراتی را شناسایی کرد. لازم است زمینهها را برای تجارت فراهم کنیم و باید استانداردهای کشورهای هدف را بشناسیم و خودمان را با آنها تطبیق دهیم.
وی اضافه کرد: من فکر میکنم در حوزه خودرو وقت آن رسیده که از خودروهای گذشته دست برداریم و به سمت خودروهای روز حرکت کنیم. وزیر صمت افزود: برقیسازی پدیده آینده نیست بلکه پدیده روز است و حیف است که ما از این فرصت استثنایی استفاده نکنیم زیرا در این فرصت میتوان خیلی مشکلات را حل کرد. الان اختلاف نظر بین کارشناسان در خصوص برقی بودن و غیر برقی بودن خودرو نیست بلکه اختلاف نظر در میزان ذخیره سازی انرژی است.
علی آبادی اظهار داشت: در صنعت خودرو باید در کجای صنعت قرار گیریم؟ آیا در نوآوری یا در بازار یا در قطعه سازی میتوانیم بگوییم که چون ارزش افزوده قطعه سازی کم است به آنجا وارد نشویم؟ باید توجهمان به راهبرد و نوآوری و بازار باشد. وزیر صمت گفت: باید بهترین قطعات را از بهترین جای دنیا که مزیت رقابتی دارد تهیه کنیم زیرا ما هستیم که ماشین را با طراحی و نوآوری مناسب خلق میکنیم و بازار را نگه میداریم. علی آبادی تصریح کرد: خیلیها تلاش میکنند ما را به سمت قطعه سازی هدایت کنند، این موضوع اما برای قطعات راهبردی درست است.
وی افزود: تولید و مصرف در جامعه زمانی به تعادل میرسد که واردات و صادرات ما تنظیم باشد و باید بتوان بازار را با عوامل خودش تنظیم کرد. علی آبادی همچنین بر لزوم توسعه اکتشافات معدنی در کشور تاکید کرد و گفت: باید همه ظرفیتهای دولتی و غیردولتی را در این زمینه بسیج کرد زیرا ثروت بسیار زیادی در بخش معدن نهفته و وجود دارد. وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: برای تأمین سرمایههای مورد نیاز توسعه کشور نباید منتظر خارج از کشور بود زیرا انتظاری محقق شدنی نیست و در این زمینه باید بتوانیم بهویژه از طریق سرمایههای خرد مردمی به تأمین سرمایه بپردازیم.
وزیر صنعت معدن و تجارت همچنین گفت: واحدهای صنعتی ارز مورد نیاز را از محل صادرات تامین کنند. علی آبادی اظهار کرد: بالغ بر ۱۰ سال است که رهبر معظم انقلاب اقتصاد را به عنوان کلید واژه نامگذاری سال انتخاب می کنند و این علاوه بر اهمیت مقوله اقتصاد بدان معناست که نتوانسته ایم آنچنان که لازم است در این زمینه ایفای نقش کرده و وظایفمان را به انجام رسانیم.
وی با بیان اینکه ما در تلاشیم تا تولید را با نقش آفرینی در صحنه بین المللی گسترش دهیم، ادامه داد: نظام اسلامی ما نظامی مبتنی بر اصول خاص است که نظیری در دنیا ندارد. وی به توفیقات کشور در دوران تحریم ها پرداخت و افزود: در دوران تحریم توانستیم توربین گاز طراحی و تولید کنیم که صدور ۳۰ توربین گاز در این شرایط به معنای اوج افتخار است. وی بر لزوم رویکرد فناورانه به تولید تاکید و تصریح کرد: صنایع ما باید در سطح جهان نوآور باشند و محصولی را تولید کنند که سایر کشورها آن را تولید نکرده اند. علی آبادی با بیان اینکه دیپلماسی صنعتی و اقتصادی ایران دارای اهمیت بسیار و جایگاه رفیع است، گفت: توسعه شهرکهای صنعتی وظیفه وزارت صمت است و ما آمادگی کامل برای توسعه شهرکهای صنعتی را داریم.
وزیر صمت از منطقه ویژه اقتصادی گرمسار به عنوان یک بنگاه صنعتی بزرگ نام برد که باید بیشتر به آن توجه شود. و اضافه کرد: استفاده از سرمایه های خرد مردم، راهکاری برای سرمایه گذاری، ساخت و ارائه طرح ها و پروژه های بزرگ است.
وی با بیان اینکه واحدهای صنعتی باید ارز مورد نیاز خود را با انجام صادرات تامین کنند، افزود: باید تا آنجا که امکان دارد صدور مجوزها را تسهیل و مشکلات را برطرف نماییم. وی با بیان اینکه سختگیری در صدور مجوز، موجب فساد خواهد شد، افزود: معافیت مالیاتی واحدهای مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پیگیری خواهد شد.