صفحه اصلی / اسلایدر / وزیر اقتصاد خبر داد/ اعطای ۶۲۰ هزار مجوز از طریق درگاه ملی مجوزها
وزیر اقتصاد خبر داد/ اعطای ۶۲۰ هزار مجوز از طریق درگاه ملی مجوزها

وزیر اقتصاد خبر داد/ اعطای ۶۲۰ هزار مجوز از طریق درگاه ملی مجوزها

کسب و کار نیوز- خاندوزی گفت: در راستای تسهیل صدور مجوزها، از ابتدای سال گذشته تاکنون ۶۲۰ هزار مجوز کسب و کار به کارآفرینان کشور به صورت برخط اعطا شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، سید احسان خاندوزی سخنگوى اقتصادى دولت در جمع خبرنگاران گفت:در موضوع ایجاد اشتغال، در دهه ۹۰ تحرک جدی در سیاست های اشتغالزایی در کشور به چشم نخورد. او افزود: ثمره این بی توجهی، قفل شدن نرخ بیکاری کشور و اشتغال بود که یا اعداد ثابت بود یا دهم درصدی تغییر می کرد؛ دولت گذشته الگویی جز پاس دادن چالش ها به اینده و موکول کردن حل مسائل به مذاکرات خارجی نداشت.

رکورد تخصیص بودجه عمرانی شکسته شد 

خاندوزی با اشاره به اهتمام دولت در پرداختی‌های عمرانی کشور گفت:در سال گذشته بیش از ۲۷۳هزار میلیارد تومان پرداخت بودجه عمرانی از سوی سازمان برنامه و بودجه داشتیم؛ یعنی دولت بیش از ۱۰۰ درصد بودجه عمرانی مصوب خود را محقق کرده است.

او افزود: بعد از سالهای طولانی شاهد هستیم که بودجه عمرانی کشور بیش از ۱۰۰ درصد محقق می شود و نسبت به سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۹۷درصد رشد را ثبت میکند.

وزیر اقتصاد گفت: در کنار احیای پروژه های معطل مانده اقتصادی، تحریک اقتصادی هم صورت گرفته و کشور تبدیل به کارگاه عمرانی شده است.

او افزود: با دست فرمان دهه ۹۰، امروز نه آب در لوله‌ها بود، نه برق در سیم‌ها و نه گاز در بخاری‌های مردم!

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به ناترازی هایی که کشور در حوزه انرژی و برق با آن مواجه بود، گفت: در شرایطی دولت را تحویل گرفتیم که تامین آب و برق کشور نیز به برخی مسائل خارجی گره خورده بود و برنامه ریزی برای قطعی های ۸ ساعته در نظر گرفته بودند.

او افزود: اگرچه امروز کمبود تامین برق در صنایع و بخشی از حوزه خانگی وجود دارد ولی عدد ۱۵ هزار مگاوات ناترازی برق کشور (در شروع دولت سیزدهم) از طریق ایجاد ۷ هزارمگاوات ظرفیت جدید، امروز به ۸ هزار مگاوات کسری کاهش یافته است.

وزیر اقتصاد گفت: بنابراین ناترازی های انرژی که میراث‌دهه ۹۰ است، در دولت سیزدهم با سرعت خوبی در حال کاهش است.کشور در شرایطی بود که برخی‌ها می‌خواستند آب در لوله‌ها نباشد، برق در سیم‌ها و گاز در بخاری‌های منازل مردم.

کشور به ریل توسعه بازگشته است 

خاندوزی گفت: کشور قریب به یک دهه نرخ رشد صفر اقتصادی را تجربه کرده است  اگر متوسط نرخ رشد اقتصادی کمتر از یک درصد را در طول ۸ دولت سال قبل با رشد اقتصادی سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ که بیش از ۴ درصد را به ثبت رسانده است، مقایسه کنیم، مشخص می شود اراده و اولویت تیم اقتصادی دولت سیزدهم در بخش حقیقی اقتصاد آن است که بتواند از طریق سیاست های اقتصادی در قالب بودجه سنواتی، کشور را به ریل توسعه و رشد اقتصادی باز گرداند.

سخنگوی اقتصادی دکلت در خصوص کمک به بخش تولید در بازار و بنگاه ها گفت: در کنار اتخاذ سیاست های کلان از دولت ها توقع می رود که در سطح سیاست های کلان کمک کند که در سطح خرد نیز فعال اقتصادی در زمان کوتاه تری بتواند فعالیت تولیدی را انجام دهد تا انگیزه به سمت فعالیت های غیرمولد کاهش یابد.

او گفت: به طور مشخص در حوزه مجوزهای کسب و کار تا دو سال قبل اگر فردی مجوزی درخواست می کرد ماهها در صف دریافت و رفت و آمد بین سازمانهای مختلف معطل می شد.

خاندوزی افزود:تمام اقتصادهایی که عزم جدی برای پیشرفت اقتصادی دارند، توان خود را به حل مسائل تولید قرار میدهند که بر این اساس دولت سیزدهم همت خود را معطوف به شفاف کردن شرایط صدور مجوزها در دستگاههای اجرایی قرار داد.

دوران شیرینی زیرمیزی برای صدور مجوزها به پایان رسیده است 

خاندوزی گفت:  دستور رئیس جمهور این بود که باید شرایط کسب و کار تسهیل شود؛ در همین راستا با تسهیل صدور مجوزها، از ابتدای سال گذشته تاکنون از درگاه ملی مجوزها ۶۲۰ هزار مجوز کسب و کار به کارآفرینان کشور به صورت برخط اعطا شده است.

او افزود: در برخی مواقع رسومات بسیار ناپسندی مثل  شیرینی فلان مدیر یا سایر مسائل پیش پای فعالان اقتصادی بود که هم اکنون مفتخریم اعلام کنیم که دیگر آن فرایندها به پایان رسیده است.

وزیر اقتصاد گفت: خبر خوش اینکه تا آخر وقت امروز نیز ۱۰۰هزارمین پروانه کسب و مجوز صنفی از طریق درگاه ملی مجوزهای کسب و کار به شکل برخط و آنلاین صادر خواهد شد.

خاندوزی گفت: تمام استان ها در مسیر این اصلاح قرار دارند که امیدواریم سند بزرگ افتخار آمیز برای تسهیل و کمک به بخش تولید داشته باشیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با توضیح روند درآمدهای پایدار بودجه‌ای گفت: در حوزه نظام درآمدهای پایدار دولت و مشخصا نظام مالیاتی امروز توانسته ایم همزمان با کاهش ۷ درصدی نرخ مالیات بر تولیدکنندگان کشور در دو سال پیاپی، به جهت سامانه مند شدن نظامات اقتصادی کشور، درآمدهای مدنظر بودجه را به شکل کامل وصول کنیم.

او  گفت: بسیاری پیش از این می گفتند که اصل بار مالیاتی به دوش تولیدکنندگان و گروههای شفاف است ولی دولت سیزدهم در کنار کاهش فشار مالیاتی از دوش حقوق بگیران و تولیدکنندگان، به سمت شناسایی فراریان مالیاتی رفته است که موجب افزایش چشمگیر تعداد مودیان مالیاتی شده است.

اقدام بی سابقه در جلوگیری از فرارهای مالیاتی

سخنگوی اقتصادی دولت  با اشاره به اهتمام دولت در کاهش شدید فرارهای مالیاتی گفت:میزان افزایش یا شناسایی مودیان جدید مالیاتی کشور طی ۱۱سال پیش از آغاز دولت سیزدهم در مجموع ۳۶۰ هزار نفر بود که به مودیان قبلی اضافه شدند.

او گفت: در دو سال اخیر، بیش از  ۲میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مودی جدید شناسایی شدند که این یک اتفاق بی سابقه در جلوگیری از فرارهای مالیاتی است.

خاندوزی گفت: بنای دولت سیزدهم این است که بار مالیات حقوق بگیران و بخش حقیقی اقتصاد کاهش دهد و در عین حال گروه‌هایی که درآمدهای سوداگرایانه بالایی دارند و مشمول مالیات هستند اما فرار مالیاتی دارند، مودیان اصلی کشور شوند تا عدالت مالیاتی برقرار شود.

همچنین مطالعه کنید:

شرکت‌های ارزآور در اولویت تامین ارز هستند/ فرصت خطا نداریم

به گزارش کسب و کار نیوز ، عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.