صفحه اصلی / اسلایدر / قفل ورود خودروهای تریلر و کشنده ‌باز شد/واردات خودروهای کارکرده از ۲ هفته آینده
قفل ورود خودروهای تریلر و کشنده ‌باز شد/واردات خودروهای کارکرده از ۲ هفته آینده

قفل ورود خودروهای تریلر و کشنده ‌باز شد/واردات خودروهای کارکرده از ۲ هفته آینده

کسب و کار نیوز- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اجرای طرح وارادت خودروهای خارجی کارکرده از حدود ۲ هفته آینده روند اجرایی به خود می‌گیرد. لطف‌الله سیاهکلی درباره علت عدم اجرای طرح وارادت خودروهای خارجی زیر 5 سال کارکرد اظهار داشت: اجرای این طرح از حدود 2 هفته آینده روند اجرایی و جدی به خود می‌گیرد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، وی اضافه کرد: خوشبختانه در واردات خودروهای کارکرده خارجی سقف میزان حجم موتور نداریم و همچنین محدودیتی در میزان واردات این خودروها از سوی افراد حقیقی و حقوقی نداریم. خوشبختانه در موضوع واردات خودروهای کارکرده از پس مافیای خودرو برآمدیم، وگرنه واردات خودروهای زیر ۵ سال کارکرد انجام نمی‌شد. سیاهکلی با انتقاد شدید از نقش مافیای خودرو در گران کردن خودروهای چینی از جمله دیگنیتی گفت: متأسفانه وزیر قبلی صمت با بردن خودرو به بورس باعث شد که قیمت دیگنیتی از ۷۵۰ میلیون به ۲.۵ میلیارد تومان برسد و وقتی هم از مدیر شرکت تولیدکننده علت جهش عجیب ‌وغریب قیمت این خودرو را پرسیدیم، به ما گفت چون مردم می‌خرند، به این قیمت می‌فروشم. وی با اشاره به تصویب قانون ساماندهی بازار خودرو (واردات خودرو) ادامه داد: با این قانون حتی قفل ورود خودروهای تریلر و کشنده هم باز شد و مشکل ۱۵ هزار نفر برای نوسازی خودروهای کشنده برطرف شد.

پس از تائید لایحه واردات خودرو های کارکرده در شورای نگهبان، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، از دولت خواست تا آیین‌نامه واردات خودرو کارکرده را سریع‌تر تدوین کند. اما اکنون پس از رفع موانع مربوط به واردات خودروهای دست دوم خارجی، برای بسیاری از شهروندان و سرمایه‌گذاران این پرسش مطرح است که چه کسانی امکان واردات این گروه از خودروها را به ایران دارند.

در ابتدا تصور می‌شد که تمام شهروندان امکان واردات خودروهای کارکرده یا دست دوم را خواهند داشت، اما اظهارات روز گذشته قالیباف نشان داد که محدودیت‌هایی در این باره وجود دارد و دو شرط لازم برای واردات در نظر گرفته شد. نخست اینکه واردکنندگان لزوما باید دارای کارت بازرگانی معتبر باشند و از سوی دیگر باید محل تأمین ارز برای واردات تعیین شود.

با توجه به شروط اعلامی می‌توان گفت دولت و مجلس برای واردات خودروهای کارکرده زیر قول خود زدند، چرا که در ابتدای امر قرار بود که تمام شهروندان امکان واردات این خودروها را داشته باشند. مساله دیگر بحث تامین ارز برای واردات خودروهای دست دوم است. رییس مجلس در حالی از محل تامین ارز برای خودروهای کارکرده خارجی صحبت می کند که تاکنون دولت نتوانسته منابع تامین ارز برای خودروهای صفر کیلومتر را تعیین کند. اصلی‌ترین دلیل مشخص نشدن منابع ارزی مورد نیاز برای واردات خودروهای صفر کیلومتر مقاومت بانک مرکزی است. مدیران ارشد بانک مرکزی همچنان بر مدیریت منابع ارزی تاکید دارند. آنها معتقدند در شرایطی که تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی و دارو با چالش همراه است تخصیص ارز برای واردات خودرو محلی از اعراب ندارد.

حال در این شرایط صحبت از محل تامین ارز برای واردات خودروهای کارکرده نشان می دهد به نوعی دولت و مجلس برای واردات خودروهای کارکرده هر چقدر هم که انگیزه داشته باشند اما ابزارهای لازم را در اختیار ندارند و همین مساله به معنای ان است که به احتمال زیاد خبری از واردات خودروهای دست دوم به زودی نخواهد شد.

شرایط کاهش قیمتها در بازار خودرو

بابک صدرایی، کارشناس خودرو

واردات خودرو زمانی تاثیرگذار است که باتوجه به شرایط اقتصادی کشور مداوم بوده و به‌عنوان یک اصل در سیاست‌های کشور پذیرفته شود. نه اینکه مانند سال‌های اخیر بنا بر سلیقه متولیان امر، چندین بار با باز و بسته شدن درهای کشور، واردات ممنوع یا آزاد شود و فقط در برهه‌های زمانی کوتاهی واردات داشته باشیم. واردات خودرو اعم از کارکرده و نو زمانی در بازار داخلی موثر خواهد بود که هم پیوستگی داشته باشد و هم به لحاظ کمی، تعداد قابل توجهی خودرو وارد کشور شود.

در حال حاضر، باتوجه به شرایط بازار خودرویی جهان که جریان تولید و عرضه خودروهای صفر کیلومتر در دنیا بسیار محدود شده و متقاضیان خودروهای نو باید بعضا تا چند ماه در انتظار باشند، استقبال از خودروهای کارکرده بسیار رونق یافته و حتی در کشورهای پیشرفته هم این بازار با اقبال بیشتر مواجه شده است. نکته مهمی که باید به آن اشاره شود اینکه زمانی که بنزین و ارز کافی نداریم، چرا دست به واردات خودروی دست دوم می‌زنیم. برای واردات خودروهای کارکرده ارز دولتی وجود ندارد.

همچنین آثار تورمی استفاده از ارز شخصی برای واردات خودروهای کارکرده هم وجود دارد. اگر قرار باشد از ارز بازار آزاد برای واردات خودروی کارکرده استفاده کنند، آثار تورمی جدی خواهد داشت. بنابراین واردات خودروی کارکرده یک بازی دو سر باخت است و بهترین کار این است که پرونده واردات خودرو کارکرده کنار گذاشته شود.

با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و همچنین تورم ۵۰ درصد، اینکه فکر کنیم با این راهکارها خودرو ارزان می‌شود یک خیال باطل و شعار تبلیغاتی است. اما مسئله‌ای که مطرح است اینکه به‌خصوص قیمت برخی از خودروهای وارداتی در بازار حتی با همین شرایط اقتصادی هم همخوانی ندارد. مثلا یک خودرو لکسوس ان ایکس ۲۰۱۷ حدود ۱۱ میلیارد تومان است در حالی که اگر شما قیمت ۲۰۲۳ این خودرو را ۴۰ هزار دلار هم در نظر بگیرید قیمت آن با همین دلار امروزی در خارج از کشور ۲ میلیارد تومان است پس چطور ممکن است مدل ۲۰۱۷ آن که در گمرک مانده و بیرون آمده ۱۰ تا ۱۱ میلیارد تومان قیمت بخورد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

به گزارش کسب و کار نیوز ، صندوق بین المللی پول در گزارش  منطقه ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.