صفحه اصلی / اسلایدر / هیچ‌گونه خاموشی نداشتیم/فعالیت صنایع بدون محدودیت برقی
هیچ‌گونه خاموشی نداشتیم/فعالیت صنایع بدون محدودیت برقی

هیچ‌گونه خاموشی نداشتیم/فعالیت صنایع بدون محدودیت برقی

کسب و کار نیوز- مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران با اعلام اینکه ابتدای امسال تا کنون تأمین برق صنایع ۱۲ تا ۲۰ درصد نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است، گفت: رشد تامین برق صنایع کشور نشان از موفقیت برنامه‌های مدیریت مصرف دارد. حبیب قراگوزلو در مورد اقدامات وزارت نیرو برای تامین برق به خصوص صنایع، اظهار کرد: رشد تامین برق صنایع کشور در تابستان سال جاری که با هدف تولید حداکثری در سال رشد تولید و با در نظر گرفتن محدودیت‌های فنی صنایع و ملاحظات کنترل بازار محصولات صورت گرفت، نشان از اجرای موفق برنامه‌های وزارت نیرو با بهره‌گیری از تجربه سال گذشته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، وی ضمن تاکید بر این موضوع که خط قرمز وزارت نیرو خاموشی در بخش خانگی است، از همکاری صنایع با صنعت برق قدردانی کرد و به تجربه موفق اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف با هماهنگی وزارتخانه‌های نیرو و صنعت، معدن و تجارت در سال گذشته اشاره کرد. مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران ادامه داد: تابستان سال گذشته و امسال با وجود اوج‌گیری مصرف برق در کشور، هیچ‌گونه خاموشی را شاهد نبودیم و در کنار آن دولت در تأمین برق صنایع موفق‌تر از گذشته ظاهر شد؛ به طوری که با اجرای برنامه طرح ملی پاداش مشترکان، از ابتدای امسال تاکنون تأمین برق مورد نیاز صنایع ۱۲ تا ۲۰ درصد نسبت به سال‌های گذشته رشد یافت.

قراگوزلو ادامه داد: بر اساس آمارهای منتشر شده در بازه زمانی ۱۳ خرداد تا ۱۰ تیرماه امسال رشد تولید ایران در بخش فولاد به ۱۷.۴ درصد رسیده و کشور با رکوردشکنی رشد تولید از دهمین فولادساز بزرگ دنیا در سال گذشته به رتبه ۷ فولادسازان بزرگ دنیا رسیده است که این موفقیت قابل توجهی است.

وی خاطرنشان کرد: ۹۲ درصد واحدهای صنعتی کشور در فصل گرم سال بدون هیچ محدودیتی در تأمین برق کار خود را ادامه دادند و در واقع طی سال ۱۴۰۱ سهم صنایع از تقاضای برق در استان تهران در مقایسه با زمان مشابه سال قبل، افزایشی بود و آمار رشد مصرف برق در بخش‌های مختلف صنایع گواه این ماجراست که اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف موفقیت آمیز بوده است. مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران ادامه داد: علاوه بر تأثیر مثبت مصرف بهینه برق بخش خانگی، برعملکرد صنایع کشور، مقایسه اقدام‌های انجام شده برای رفع ناترازی موجود در صنعت برق کشور بیانگر اقدام مفید و مؤثر در این باره است که تاثیر مثبت خود را در زندگی مردم، کسب‌وکار، تولید کشور، تجارت، بهداشت و درمان نشان داده است.

قراگوزلو با اشاره به همکاری خوب هموطنان در سال جاری و مشارکت در طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی، گفت: این طرح نتایج و دستاوردهای خوبی را در بخش خانگی به همراه داشت، به طوری که تا دوم مردادماه سال جاری ۲۵ میلیون قبض برای مشترکان خانگی صادر شده و از این تعداد ۹ میلیون قبض معادل ۳۵ درصد کل قبوض مشمول پاداش صرفه‌جویی برق شده‌اند.

وی از همه مشترکان درخواست کرد، با انجام حداکثر صرفه‌جویی در مصرف برق خود، خادمان صنعت برق را در تأمین برق پایدار یاری کنند. مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران اضافه کرد: استفاده از دور کند کولرهای آبی؛ تنظیم کولرهای گازی بر روی ۲۴ درجه؛ کاهش روشنایی غیرضروری و خاموش کردن حداقل یک لامپ اضافی که حداقل یک هزار مگاوات از مصرف برق کشور را کم می‌کند؛ عدم استفاده از وسایل پرمصرف برقی در بازه زمانی ۱۱ صبح تا ۲۳ شب که می‌تواند فشار مضاعف بر شبکه را کاهش دهد، از جمله راهکارهای ساده مدیریت مصرف و بهره‌مندی از پاداش است.

صنعت چرخ اقتصاد را می چرخاند

علی قنبری، اقتصاددان

دولت با اعتماد‌سازی می‌تواند اولین گام را برای توسعه صنعتی بردارد. لازمه اعتماد‌سازی این است که مقررات دست و پاگیر از جلوی پای فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان برداشته شود. اگر فعالان اقتصادی مطمئن شوند که دولت تمام قد برای حمایت از بخش خصوصی گام برمی‌دارد و تلاش می‌کند از هیچ کمکی دریغ نخواهند کرد و همین امر باعث می‌شود که اقتصاد روی ریل درستی قرار گیرد.

صنعتی شدن مترادف است با توسعه‌یافتگی و اگر بخواهیم که به یک کشور توسعه‌یافته تبدیل شویم باید در جهت صنعتی شدن گام برداریم. برای این کار دولت باید یک استراتژی مشخص و یک راهبرد معین برای یک دوره زمانی مشخص داشته باشد و بر اساس آن سرمایه‌های لازم را جذب کند. باید با تقویت بخش خصوصی و کوچک‌سازی و چابک سازی دولت و همچنین کاهش وابستگی اقتصاد به نفت اجازه دهیم که مکانیم بازار با کنترل متناسب عامل تعیین‌کننده در اقتصاد باشد.

البته در بسیاری از کشورها از صنایع در سال های اول فعالیت شان حمایت می شود، اما پس از یک دوره منطقی این حمایت ها قطع می شود تا تولیدکنندگان در فضای واقعی به تولید بپردازند. حمایت های اولیه از صنایع به تقویت آن ها کمک می کند اما باید این حمایت ها بعد از چند سال قطع شود. نباید کمک به شرکت ها و صنایع مادام العمر باشد و کشور را با مشکل مواجه کند. هیچ ضرورتی ندارد که تا همیشه مواد اولیه و انرژی ارزان قیمت در اختیار تولیدکنندگان بگذاریم و آن ها را در شرایط گلخانه ای پرورش دهیم. باید بعد از چند سال رقابت جایگزین حمایت شود.

تولید و صنعت چرخ اقتصاد کشور را می چرخاند. در صورت بروز هر گونه مشکل و مانع، رشد تولید و رونق صنعت کاهش خواهد یافت و این موضوع به ضرر رشد اقتصادی است. برق و انرژی یکی از مهم ترین و حتی اصلی ترین لازمه چرخش چرخ تولید و صنعت است. در صورت عدم تامین برق صنایع، تولید متوقف می شود و خسارات زیادی به کشور وارد خواهد شد. جبران این خسارات زمان بر است و نمی توان گفت با ادامه فعالی صنایع در کوتاه مدت این خسارات جبران می شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

به گزارش کسب و کار نیوز ، صندوق بین المللی پول در گزارش  منطقه ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.