صفحه اصلی / سرخط خبرها / صنعت چرخ اقتصاد را می چرخاند
صنعت چرخ اقتصاد را می چرخاند

علی قنبری، اقتصاددان

صنعت چرخ اقتصاد را می چرخاند

سرمقاله

دولت با اعتماد‌سازی می‌تواند اولین گام را برای توسعه صنعتی بردارد. لازمه اعتماد‌سازی این است که مقررات دست و پاگیر از جلوی پای فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان برداشته شود. اگر فعالان اقتصادی مطمئن شوند که دولت تمام قد برای حمایت از بخش خصوصی گام برمی‌دارد و تلاش می‌کند از هیچ کمکی دریغ نخواهند کرد و همین امر باعث می‌شود که اقتصاد روی ریل درستی قرار گیرد.
صنعتی شدن مترادف است با توسعه‌یافتگی و اگر بخواهیم که به یک کشور توسعه‌یافته تبدیل شویم باید در جهت صنعتی شدن گام برداریم. برای این کار دولت باید یک استراتژی مشخص و یک راهبرد معین برای یک دوره زمانی مشخص داشته باشد و بر اساس آن سرمایه‌های لازم را جذب کند. باید با تقویت بخش خصوصی و کوچک‌سازی و چابک سازی دولت و همچنین کاهش وابستگی اقتصاد به نفت اجازه دهیم که مکانیم بازار با کنترل متناسب عامل تعیین‌کننده در اقتصاد باشد.
البته در بسیاری از کشورها از صنایع در سال های اول فعالیت شان حمایت می شود، اما پس از یک دوره منطقی این حمایت ها قطع می شود تا تولیدکنندگان در فضای واقعی به تولید بپردازند. حمایت های اولیه از صنایع به تقویت آن ها کمک می کند اما باید این حمایت ها بعد از چند سال قطع شود. نباید کمک به شرکت ها و صنایع مادام العمر باشد و کشور را با مشکل مواجه کند. هیچ ضرورتی ندارد که تا همیشه مواد اولیه و انرژی ارزان قیمت در اختیار تولیدکنندگان بگذاریم و آن ها را در شرایط گلخانه ای پرورش دهیم. باید بعد از چند سال رقابت جایگزین حمایت شود.
تولید و صنعت چرخ اقتصاد کشور را می چرخاند. در صورت بروز هر گونه مشکل و مانع، رشد تولید و رونق صنعت کاهش خواهد یافت و این موضوع به ضرر رشد اقتصادی است. برق و انرژی یکی از مهم ترین و حتی اصلی ترین لازمه چرخش چرخ تولید و صنعت است. در صورت عدم تامین برق صنایع، تولید متوقف می شود و خسارات زیادی به کشور وارد خواهد شد. جبران این خسارات زمان بر است و نمی توان گفت با ادامه فعالی صنایع در کوتاه مدت این خسارات جبران می شود.

همچنین مطالعه کنید:

شرکت‌های ارزآور در اولویت تامین ارز هستند/ فرصت خطا نداریم

به گزارش کسب و کار نیوز ، عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.