صفحه اصلی / سرخط خبرها / ضرورت حفظ نیروی کار
ضرورت حفظ نیروی کار

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس اقتصادی

ضرورت حفظ نیروی کار

سرمقاله

احیای واحد‌های تولیدی و جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها و بیکاری کارگران اقدامی مثبت در جهت حمایت از واحد‌های تولیدی توسط قوه قضاییه بوده است. این امر نه ‌تنها موجب حفظ نیروی کار خواهد شد بلکه به صورت مستقیم بر مساله اقتصاد و تولید کشور اثرگذار است.
در گذشته زمانی که بنگاه‌های اقتصادی دچار مشکل می‌شدند، بانک‌ها اقدام به مصادره اموال آن‌ها و تغییر کاربری می‌کردند، اما خوشبختانه قوه قضاییه به این امر ورود کرده و با قوانین جدید اجازه تعطیلی و مصادره بنگاه‌ها در شکایت‌های یک‌طرفه را گرفته است و اگر در مواردی این اتفاق هم رخ دهد فعالیت کارگاه در راستای حفظ تولید برقرار خواهد ماند.
همچنین قوه قضاییه از طریق سازمان بازرسی می‌تواند در واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی اهلیت آن‌ها را شناسایی و بر مسائل نظارت و از ایجاد تخلف و فساد جلوگیری کند. دستگاه قضا می‌تواند پشتیبان خوبی برای کارگران باشد. در برخی از موارد کارگران با کارفرمایان بخش خصوصی دچار چالش می‌شوند در این موارد اگر کارگران اطمینان خاطر داشته باشند که قوه قضاییه براساس قانون از آن‌ها حمایت خواهد کرد، می‌توانند مطالبات خود را از مسیر‌های قانونی و صنفی به‌دست آورند.
از سوی دیگر برای اینکه بتوانیم توسعه مناسبی در فضای کسب و کار کشور ایجاد کنیم و هم بتوانیم اشتغال را در کشور حفظ  و از ظرفیت های کشور  به درستی استفاده کنیم باید از کسب و کارهایی که طی چند سال گذشته شکل گرفته است حمایت کنیم . بخشی از این کسب و کارها طی دو سه سال گذشته، دچار آسیب شدند.
طی چند سال گذشته بخشی زیادی از کسب و کارهای کوچک در کشور دچار مشکل شدند، که به نظر می رسد برای آنها کمتر فکر شده است. بعد از هدفمندی یارانه ها که هزینه تمام شده قیمت کالا وخدمات افزایش یافت. به این مشکل بزرگ کارگاه ها توجه نکردیم. رفته رفته بخشی زیادی از آنها یا تعطیل شدند یا از بین رفتند. بعد از تشدید تحریم ها این عامل هم مزید بر مشکلات قبلی شد و خیلی از کارگاه های کشور دچار مشکل شدند. توصیه برای اینکه بتوانیم اقتصاد را قوی کنیم، این است که دست از توسعه بازار کار به شکل سرمایه گذاری برداریم.

همچنین مطالعه کنید:

وجود ۵۰۰ هزار واحد خالی/الزام اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی

به گزارش کسب و کار نیوز ، حسین جنتی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.