چهارشنبه , ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سرخط خبرها / تقویت بخش خصوصی و تعاونی‌ها
تقویت بخش خصوصی و تعاونی‌ها

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس اقتصادی

تقویت بخش خصوصی و تعاونی‌ها

سرمقاله

جذب سرمایه‌گذاری یکی از اساسی‌ترین مولفه‌های توسعه بازار کار است و بدون دسترسی به منابع مالی نمی‌توان کار اساسی در حوزه اشتغالزایی انجام داد. ابته تحقق هدف‌گذاری دولت برای اشتغال‌زایی جدید مستلزم ثبات در محیط اقتصاد کلان، وجود منابع و امکانات و همچنین مشارکت فعال بخش خصوصی است. نکته دیگر اینکه بنگاه‌های نیمه فعال باید احیاء شوند.
تمرکز دولت بر بخش خصوصی اقدامی مثبت است که باید ادامه دار باشد. این گفته کاملاً صحیح بوده که از طریق مشارکت و فعال‌کردن بخش خصوصی اشتغال فراهم می‌شود. از آنجایی که دایره استخدامی دولت محدود بوده، پس این امر با بخش خصوصی مرتبط است.
هرچند بخش خصوصی هم مشکلات زیادی دارد. به دلیل تورم بالا، ریسک سرمایه‌گذاری بیشتر شده است. بنابراین چون با عدم قطعیت و عدم پیش‌بینی در بازار مواجه هستیم، امکان ورود این بخش نیز کاهش‌ یافته است. در واقع بخش خصوصی زمانی وارد می‌شود که امکان پیش‌بینی محیا باشد. در عین حال، از آنجایی که فرآیند تولید و خدمات، چند ماهه است، لذا بخش خصوصی تمامی مراحل از تهیه مواد اولیه تا پخش در بازار را در نظر می‌گیرد که متاسفانه در شرایط فعلی امکان پیش‌بینی برای این بخش وجود ندارد.
مهم‌ترین راه‌کار ایجاد اشتغال توسعه بخش خصوصی است. اکنون ظرفیت‌های دولت پرشده و اگر بخواهیم شغل ایجاد کنیم باید سریعاً از اقتصاد دولتی عبور کنیم زیرا برخلاف وعده‌ها دولت هرسال بزرگ‌تر و اقتصاد هم وابسته‌تر می‌شود. دولت برای ایجاد اشتغال هیچ راهی جز جستجو در بخش خصوصی ندارد و باید بخش خصوصی واقعی را راه‌اندازی کند. برای اینکه بخش خصوصی واقعی ایجاد شود نیاز است تا فضای کسب‌وکار بهبود بخشیده شود و موانع و محدودیت‌ها
برداشته شود.
دولت همچنین باید بخش تعاونی‌ها را توسعه بدهد و حساسیت‌هایی که روی بخش خصوصی وجود دارد را برطرف کند. با توسعه دادن بخش تعاونی هم به توسعه کار کمک می‌شود و هم نرخ بیکاری کمتر می‌شود. با بها دادن به بخش تعاونی و تقویت آن می‌توانیم فارغ‌التحصیلان و جوانان را در آنجا مشغول به کارکنیم. اگر دولت سریعاً بخش خصوصی و تعاونی‌ها را تقویت کند می‌توان امیدوار بود که در یک سال آینده ظرفیت یک‌میلیون شغل را ایجاد کرد.

همچنین مطالعه کنید:

علاقه‌مندی آفریقایی‌ها برای توسعه تجارت با ایران/ توسعه بازارهای صادراتی در دولت سیزدهم

به گزارش کسب و کار نیوز ، عباس علی‌آبادی در حاشیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.