صفحه اصلی / اسلایدر / صدور ۱۰ هزار پروانه‌کسب از درگاه ملی مجوزها در استان تهران
صدور ۱۰ هزار پروانه‌کسب از درگاه ملی مجوزها در استان تهران

صدور ۱۰ هزار پروانه‌کسب از درگاه ملی مجوزها در استان تهران

کسب و کار نیوز- مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان تیرماه، ۱۰ هزار و ۱۸۷ پروانه کسب به صورت کاملا غیر حضوری و بدون کاغذ از مسیر درگاه ملی مجوزهای کشور و سامانه نوین اصناف، صادر شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، «داود طبرسا» با اعلام این خبر اظهار داشت: از ابتدای سال ۱۴۰۲، تا پایان تیرماه، تعداد ۲۲ هزار و ۸۹۳ درخواست پروانه کسب از سوی متقاضیان کسب و کار در استان تهران در درگاه ملی مجوزهای کشور ثبت شد که ۱۰ هزار و ۱۸۷ پروانه کسب از مسیر درگاه ملی مجوزهای کشور و سامانه نوین اصناف، در استان تهران صادر شده و ۷ هزار ۸۱۲ درخواست نیز به علت نقص مدارک و یا نداشتن شرایط مجوز مربوطه بازگشت داده شده و مابقی نیز در انتظار تکمیل مدارک توسط متقاضی است.

وی تصریح کرد: ۱۹ درصد پروانه‌های صادره متعلق به زنان بوده و بیشترین رسته صنفی که خانم‌ها متقاضی آن بوده و پروانه گرفته‌اند، خرده فروشی لباس بانوان، آرایشگاه زنانه، خرازی، خیاطی زنانه و تولید پوشاک زنانه بوده است. همچنین بیشترین پروانه کسب صادر شده در استان تهران نیز مربوط به مشاوره املاک است و حدود ۴۰ درصد پروانه‌های کسب بدون تاخیر و در مدت مقررصادر شده‌اند.

طبرسا ضمن تشریح روش ثبت درخواست پروانه کسب در درگاه ملی مجوزها اظهارداشت: بر اساس کارکردهای درگاه ملی مجوزها کل فرآیند ثبت تا صدور پروانه کسب، الکترونیک و غیرحضوری است و برای مجوزهای ثبت محور، سه روزه و برای مجوزهای تایید محور، هفت روزه صادر می‌شود؛ طبق قانون، داشتن سند مالکیت یا اجاره نامه معتبر، برای صدور پروانه کسب ضروری است.

وی افزود: اصالت سنجی سند مالکیت یا اجاره نامه واحدهای صنفی که برای آن‌ها پروانه کسب صادر می‌شود برعهده اتحادیه‌های صنفی است و متقاضی پروانه کسب باید این مدارک را در سامانه نوین اصناف بارگذاری کند، اصالت آن به‌صورت الکترونیک در مدت ۲ روز توسط اتحادیه مربوطه بررسی و اعلام می شود.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران افزود: با اجرای قانون تسهیل صدور مجوزها، نظارت بر واحدهای صنفی و کسبه‌، از حالت “نظارت پیشینی” (گرفتن حضوری مدارک)، به “نظارت پسینی” تبدیل شده‌است؛ یعنی دریافت “پروانه کسب”، غیرحضوری و نسبتاً راحت شده اما کسی که فعالیت صنفی شروع می‌کند باید تحت نظارت دائمی و دقیق و موثر اتحادیه مربوطه باشد تا کاملاً در چارچوب قانون نظام صنفی و مقررات اتاق اصناف فعالیت کند.

طبرسا خاطر نشان کرد: براساس قانون جدید، استعلام‌های بهداشت، نظام‌وظیفه، بدهی مالیاتی (۱۸۶)، ایثارگری و هویت شخص حقوقی، به‌ صورت کاملاً غیرحضوری توسط درگاه ملی مجوزها اخذ می‌شود.

وی ادامه داد: دریافت مدارکی همچون کارت پایان خدمت یا گواهی گذراندن دوره احکام کسب‌وکار یا گواهی بهداشت برای مغازه، توسط متقاضی ضروری است و باید به‌طور متعارف انجام شود اما برای استعلام این مدارک، نیازی به مراجعه یا صرف هزینه نیست و متقاضی هر پروانه کسب، باید قبل از ثبت درخواست، این مدارک (نظیر کارت پایان خدمت، گواهی احکام و…) را از مسیر مربوطه تهیه کرده باشد.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران تاکید کرد: پروانه کسب جدید، یک فایل دارای شناسه یکتا (QRcode) است و نیازی به امضاء ندارد.وی اظهارداشت: تمامی پروانه‌های کسب جدید، در “بانک اطلاعات مجوزهای کسب‌وکار ” (qr.mojavez.ir) در تمام ساعات شبانه‌روز برای همه از طریق تلفن همراه قابل استعلام است و براساس ماده ۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی (اصلاحیه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹) مطالبه مدرکی به‌جز شناسه یکتای صادره از درگاه ملی مجوزهای کشور به‌عنوان “پروانه کسب”، توسط هر مقام و مأموری جرم است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

به گزارش کسب و کار نیوز ، صندوق بین المللی پول در گزارش  منطقه ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.