صفحه اصلی / اسلایدر / نرخ بیکاری در ۲۴ استان تک رقمی شد/افزایش نرخ مشارکت اقتصادی
نرخ بیکاری در ۲۴ استان تک رقمی شد/افزایش نرخ مشارکت اقتصادی

نرخ بیکاری در ۲۴ استان تک رقمی شد/افزایش نرخ مشارکت اقتصادی

کسب و کار نیوز- در بهار ۱۴۰۲، نرخ بیکاری در ۲۴ استان کشور تک رقمی شد. گزارش جدید مرکز آمار از بازار کار در بهار 1402 حاکی است، نرخ بیکاری در این فصل با کاهش یک درصدی به 8.2 درصد رسید که رکورد پایینی در نرخ بیکاری به شمار می رود. بررسی استانی نرخ بیکاری در کشور در فصل بهار امسال نشان می دهد، نرخ بیکاری در 24 استان تک رقمی شده است. بر اساس این گزارش، پایین ترین نرخ بیکاری در استان زنجان با رقم 4.9 درصد ثبت شد. همچنین از زمستان پارسال تا بهار امسال، نرخ بیکاری در 25 استان کشور کاهش داشته و فقط در 6 استان شاهد رشد بیکاری بوده ایم.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، سخنگوی اقتصادی دولت نیز در آخرین نشست خبری خود گفت: نرخ بیکاری در ۲۵ استان کشور کاهش پیدا کرده و در ۲۴ استان تک رقمی شده است. نرخ بیکاری جوانان کشور، یعنی بازه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال نیز از ۲۴ درصد به ۲۱.۶ درصد کاهش پیدا کرده است.

سید احسان خاندوزی اظهار داشت: یکی از شاخص‌هایی که هم وضعیت بنگاه‌ها و تولیدکنندگان کشور را و هم چشم انداز کوتاه مدت آتی را حکایت می‌کند شاخص مدیران خرید است که در خردادماه ۵۳.۲۸ را تجربه کرد. همچنان بالای ۵۰ است؛ یعنی اقتصاد همچنان در منطقه رونق اقتصادی قرار دارد و اگر کمتر از ۵۰ شود احتمال رکود را افزایش می‌دهد. این شاخص در صنایع ۵۵.۳۰ بود.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: برای تولید شرکت‌های بزرگ صنعتی در خرداد امسال نسبت به خرداد پارسال ۲.۱ درصد رشد ثبت شد. تجهیزات ۱۰.۵ درصد رشد کرد. وی ادامه داد: نرخ بیکاری فصل بهار به ۸.۲ درصد رسید. در بهار امسال نسبت به بهار پارسال ۷۲۸ هزار نفر به جمعیت شاغلین کشور اضافه و از جمعیت بیکاران ۱۲۷ هزار نفر کم شده است. نرخ مشارکت اقتصادی نیز ۰.۳ درصد افزایش یافت. پس وقتی نرخ بیکاری کاهش می‌یابد و همزمان مشارکت اقتصادی افزایش می‌یابد یعنی اتفاق مبارکی افتاده است.

این در حالی است که بررسی گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در بهار امسال، تعداد کل جمعیت ۱۵ ساله و بیش از آن معادل ۶۴ میلیون و ۲۶۷ هزار نفر بوده که ۲۶ میلیون و ۴۷۰ هزار نفر، جمعیت فعال محسوب می‌شدند. به این ترتیب، نرخ مشارکت اقتصادی در بهار ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که ۴۱.۲ درصد از جمعیت در سن کار از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند. این در حالیست که نرخ مشارکت اقتصادی در بهار سال ۱۴۰۱ معادل ۴۰.۹ درصد بوده است.

از سوی دیگر، نرخ مشارکت اقتصادی در میان مردان در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲ با افزایش ۰.۳۲ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ۶۸.۳ درصد رسیده است. این در حالیست که نرخ مشارکت زنان نیز با رشد ۰.۳ درصدی همراه شد و رقم ۱۴.۱ درصدی را ثبت کرد. به این ترتیب، نرخ مشارکت اقتصادی مردان ۱۵ساله و بیشتر، حدود پنج برابر مشارکت زنان در همین سن است.

اشتغالزایی نیازمند رونق تولید

عبدالمجید شیخی اقتصاددان

اشتغالزایی نیازمند رونق تولید است. برای رونق تولید در کشور نیز باید بازار از کالا‌های داخلی پر شود. نتیجه این اقدام اشتغالزایی و بهبود معیشت مردم خواهد بود. مقام معظم رهبری نیز هر سال بر رونق تولید تاکید می کنند. از این رو سیاست‌های ما هم باید در زمینه تحقق شعار سال باشد به طوری که تمامی دستگاه‌ها باید در این مسیر حرکت کنند. برای رونق تولید در کشور باید به مولفه‌ها و عوامل موثر در تولید توجه بسزایی داشت. بازار از کالا‌های داخلی پر شود تا اشتغالزایی تحقق پیدا کند. بانک‌ها نیز باید به عنوان یک تسهیل‌گر و کمک کننده تولید را رونق دهند. با موثر واقع شدن نقش رونق تولید در اقتصاد کشور، زمینه اشتغال برای جوانان تحصیل کرده در داخل کشور هرچه بیشتر فراهم می شود.

نرخ بیکاری افراد تحصیلکرده یکی از مشکلات اقتصاد کشور است. سرمایه گذاری در بخش هایی که بیشترین توان اشتغالزایی را دارند، می تواند یک راه حل برای برطرف کردن مشکل بیکاری به شمار رود. باید طبق آمارهای بدست آمده ظرفیت های بخش های اقتصادی را به منظور جذب افراد تحصیلکرده دانشگاهی، مشخص شود و از این طریق به حل معضل بیکاری این افراد کمک شود.

نیروی کار به عنوان مهمترین عامل تولید، نقش به سزایی در اقتصاد کشورها دارد. این در حالی است که هدف بسیاری از برنامه ریزی ها توسعه، گسترش کمی و کیفی نیروی کار بوده در جهت بهبود اشتغال باید پیش برود.

همچنین مطالعه کنید:

پرواز‌های رفت و برگشت اربعین نرخ گذاری می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.