صفحه اصلی / سرخط خبرها / ظرفیت های بخش تعاون در ایجاد اشتغال
ظرفیت های بخش تعاون در ایجاد اشتغال

حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس بازار کار

ظرفیت های بخش تعاون در ایجاد اشتغال

سرمقاله

در راستای بهبود فضای کسب و کار موجود، توسعه فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی بخش‌های غیردولتی الزامی است و باید در این حوزه سیاست‌گذاری‌های مبتنی بر ظرفیت‌ها تدوین شود. موانع بسیار در راستای توسعه بهبود فضای کسب و کار وجود دارد. حمایت‌های دولتی و قانونی برای حل چالش‌های کسب و کار و تسهیل حضور و فعالیت در فضای کار و تولید ضروری است.
برنامه‌های ۵ ساله از جمله برنامه هفتم توسعه می تواند شامل اقدامات موثر عملیاتی مناسب درباره وضع قوانین و مقررات مرتبط با حوزه بهبود فضای کسب و کار تولید باشد.
اقداماتی مانند ایجاد و توسعه صدور الکترونیکی مجوزهای کسب و کار و رفع بخشی از موانع موجود در این حوزه در راستای تسهیل‌گری فعالیت بخش تولید نیز می تواند از مهم‌ترین فعالیت‌های دولت سیزدهم در بهبود فضای کسب و کار باشد. در چارچوب سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه موارد مهمی در راستای بهبود فضای کسب و کار مورد تاکید است. متاسفانه برنامه توسعه هفتم کمترین توجهی به توسعه بخش تعاون ندارد. به این معنا که در کل متن برنامه هفتم توسعه نام و نشانی از تعاون در اقتصاد کشور نیامده است، یعنی دولت راهبردی برای توسعه بخش تعاون مد نظر ندارد.
متاسفانه برنامه هفتم توسعه گویای این واقعیت تلخ است که دولت اعتقاد چندانی به تعاون در اقتصاد ایران ندارد. بنابراین باید نگران این موضوع بود. چرا که عدم اعتقاد به توسعه تعاون به این معناست که دولت اعتقادی به اصل ۴۴ قانون اساسی که بخشی از اقتصاد ایران است ندارد و برنامه ها را بدون رعایت برنامه های بالا دستی و دیگر بخش های اقتصادی کشور می نویسد و همچنان بر وجود اقتصاد دولتی رانتی و خصولتی پافشاری می کند.
در حال حاضر، مرکز آمار در مورد نرخ مشارکت اقتصادی در کشور گزارش هایی را منتشر می کند تا نظام برنامه ریزی ارزیابی های خود را به روز و آن را در برنامه های پنجساله توسعه لحاظ کند؛ اما به دلیل دقیق نبودن آمارها و شفاف نبودن سطح مشارکت اقتصادی، امکان بارگذاری نظام معینی از اهداف در برنامه هفتم توسعه وجود ندارد. نرخ مشارکت در ایران پایین تر از ۵۰ درصد است. بالاترین سطح مشارکت اقتصادی مربوط به استان زنجان است که به ۴۹ درصد می رسد. نرخ جمعیت بیکار کشور هم به طور معمول دو تا سه میلیون نفر گزارش می شود اما در همین جا باید به این واقعیت توجه نشان داد که در نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت دانشجو، سرباز و… دیده نمی شوند تا خروجی آن بالا برود و نرخ بیکاری و تعداد جمعیت بیکار پایین بیاید.

همچنین مطالعه کنید:

تعرفه واردات خودروهای کارکرده از خودروهای نو باید کمتر باشد

به گزارش کسب و کار نیوز، روح الله عباس‌پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.