صفحه اصلی / اصناف / اصناف / سهم یک در هزار درآمد مشمول مالیات اصناف وصول می‌شود اما به تشکل‌های صنفی پرداخت نمی‌گردد
سهم یک در هزار درآمد مشمول مالیات اصناف وصول می‌شود اما به تشکل‌های صنفی پرداخت نمی‌گردد

حبیب زاده مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران:

سهم یک در هزار درآمد مشمول مالیات اصناف وصول می‌شود اما به تشکل‌های صنفی پرداخت نمی‌گردد

کسب و کار نیوز- مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران گفت: یکی از مسائلی که به منابع مالی اتاق‌ها و اتحادیه‌های صنفی برمی‌گردد، بحث سهم یک در هزار درآمد مشمول مالیات اصناف است که توسط سازمان امور مالیاتی وصول می‌شود اما به مجامع حرفه‌ای پرداخت نمی‌شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، مرتضی حبیب زاده افزود: مطابق با تبصره (۲) ماده (۱۸۶) قانون مالیات های مستقیم: «به سازمان امور مالیاتی اجازه داده می‌شود که مبلغی معادل یک در هزار درآمد مشمول مالیات قطعی شده صاحبان مشاغل وصول تا در حدود اعتبارات مصوب بودجه سالانه به تشکل‌های صنفی پرداخت نماید». در این ارتباط، نامه‌نگاری‌های متعددی در سال‌های مختلف با سازمان امور مالیاتی و سازمان برنامه بودجه صورت گرفته لیکن تاکنون نتیجه‌بخش نبوده است.

وی تصریح کرد: اگر به اظهارنامه‌ها و برگه‌های تشخیص صادره توسط سازمان توجه کنید، ردیفی مجزا تحت عنوان «سهم اتاق اصناف و مجامع حرفه‌ای موضوع تبصره (۲) ماده (۱۸۶) قانون مالیات‌های مستقیم» وجود دارد که به موجب آن، یک در هزار درآمد مشمول مالیات مودی از وی کسر می‌گردد. بنابراین سازمان امورمالیاتی هر سال از این اختیار قانونی استفاده و این مبالغ را وصول می‌کند ولی با وجود پیش‌بینی ردیف مستقل در قانون بودجه سالانه جهت اجرای تبصره قانونی فوق‌الذکر، مبالغ مذکور به تشکل‌های صنفی پرداخت نمی‌گردد.

وی افزود: حدود سه و نیم میلیون واحد صنفی داریم که یک در هزار درآمد مشمول مالیاتِ آنها رقم قابل توجهی است و از این حیث، منبع مذکور به‌عنوان یک منبع مالی قابل توجه، بسیار می‌تواند به افزایش کارآمدی اتاق‌ها و اتحادیه‌ها و بهبود ارائه خدمت آنها ، کمک کند. حبیب زاده در پایان تأکید نمود: در این بحث، فقط سازمان امورمالیاتی مطرح نیست و حل این مشکل به همکاری سازمان برنامه و بودجه و مجموعه دولت بستگی دارد. گرچه اتاق اصناف ایران، با وجود پیگری‌های متعدد، به دلیل عدم همکاری‌های نهادهای ذی‌ربط، تاکنون به نتیجه مد نظر خود نرسیده است ولی همواره پیگیر این حق قانونی بوده و تلاش می‌کنیم از طریق مذاکره با نهادهای مربوطه یا تلاش در جهت تغییر قانون به‌منظورِ اصلاح شیوه وصول مبالغ فوق، به نتیجه مطلوب برسیم.

همچنین مطالعه کنید:

خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد/تامین مالی تولید با ابزارهای نوین

به گزارش کسب و کار نیوز ، وزیر اقتصاد گفت: بایستی مسیرهای جاری تامین مالی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.