صفحه اصلی / اسلایدر / خاندوزی: نرخ بیکاری به ۸.۲ درصد کاهش یافت/ سفر رئیسی به آفریقا بازار‌های جدیدی را برای فعالان اقتصادی گشود
خاندوزی: نرخ بیکاری به ۸.۲ درصد کاهش یافت/ سفر رئیسی به آفریقا بازار‌های جدیدی را برای فعالان اقتصادی گشود

خاندوزی: نرخ بیکاری به ۸.۲ درصد کاهش یافت/ سفر رئیسی به آفریقا بازار‌های جدیدی را برای فعالان اقتصادی گشود

کسب و کار نیوز- سخنگوی اقتصادی دولت گفت: در جریان سفر رییس‌جمهور به سه کشور آفریقایی بازار‌های جدیدی برای فعالان اقتصادی گشوده شد و شاید بتوان گفت آفریقا سرزمین فرصت‌های جدید است و دولت سیزدهم می‌کوشد این فرصت‌ها را به ظرفیت‌های بالفعل تبدیل کند.

شایلی قرائی

سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در جمع خبرنگاران طی سخنانی ضمن تسلیت فرارسیدن ماه محرم، بیان کرد: شرکت‌های صنعتی در خرداد امسال به نسبت مدت مشابه گذشته ۲.۱ رشد تولیدات صنایع بزرگ را داشتیم و از ۱۳ صنعت منتخب ۱۲ صنعت به نسبت خرداد گذشته رشد مثبت داشتند. این متغیرها حاکی از بهبود فضای تولید است و نرخ بیکاری فصل بهار به ۸.۲ درصد کاهش یافت و نسبت به سال گذشته ۷۲۸ هزار نفر به جمعیت شاغلین کشور اضافه شده است. وی افزود: از سال ۱۴۰۰ تا بهار ۱۴۰۲ کاهش نرخ بیکاری همزمان با افزایش نرخ شاغلان رقم خورده است. در حوزه فارغ‌التحصیلان نیز ۱.۱ درصد کاهش بیکاری را داشتیم. هم‌چنین اشتغال ناقص نسبت به بهتر سال گذشته ۱.۴ درصد کاهش داشته است. نرخ بیکاری در ۲۵ استان کشور کاهشی بوده است.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره تجارت خارجی کشور عنوان کرد: در جریان سفر رییس‌جمهور به سه کشور آفریقایی بازار‌های جدیدی برای فعالان اقتصادی گشوده شد و شاید بتوان گفت آفریقا سرزمین فرصت‌های جدید است و دولت سیزدهم می‌کوشد این فرصت‌ها را به ظرفیت‌های بالفعل تبدیل کند و غفلت ۱۱ ساله از این بازارها را خاتمه دهد. بازار آفریقا بیش از ۱۲۰۰ میلیارد دلار دارد که سهم تجارت ایران در پایان دولت قبل ۶۰۰ میلیون دلار بوده است و این عدد در دولت سیزدهم به ۱.۲ میلیارد دلار افزایش پیدا کرد و امیدواریم این عدد به سقف بسیار بالاتری برسیم. سخنگوی اقتصادی همچنین دولت از بهبود شاخص های تولید در خردادماه امسال خبر داد و گفت: رشد بخش ماشین آلات صنعتی در خردادماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۰.۵ درصد رسید و این شاخص در بخش دارویی ۱۱.۷ درصد رشد را ثبت کرده است.

سید احسان خاندوزی با تسلیت فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری و عزاداری سالار شهیدان و سرور آزادگان جهان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و یاران با وفای آن حضرت، آخرین آمارها و شاخص های اقتصادی را به رسانه ها ارایه کرد. وی گفت: یکی از شاخص هایی که وضعیت بنگاه ها و تولیدکنندگان کشور را و هم‌چشم انداز کوتاه مدت را حکایت می‌کند، شاخص مدیران خرید اقتصاد است که در خرداد ۵۳.۲۸ بوده و این شاخص عدد بالای ۵۰ به معنای آن است که اقتصاد در رونق قرار دارد.

وی ادامه داد: این شاخص در حوزه صنایع نیز عدد ۵۵.۳۰ را در خرداد تجربه کرد. شرکت های صنعتی بزرگ کشور در خرداد امسال به نسبت خرداد سال قبل ۲.۱ درصد رشد تولیدات صنایع بزرگ کشور را تجربه کردند و از ۱۳ صنعت منتخب ۱۲ صنعت رشد مثبت داشته اند. خاندوزی گفت: تمام این‌ متغیرها حاکی از بهبود تولید در بنگاه های اقتصادی است و شاخص های نیروی انسانی و سرمایه کشور نشان‌می دهد. سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه نرخ بیکاری بهار امسال به عدد ۸.۲ درصد رسید که عددی کم سابقه است، اظهار داشت: در بهار امسال به نسبت سال قبل ۷۲۸هزار نفر به جمعیت شاغلین اضافه شده و نرخ بیکاری به رغم‌ افزایش جمعیت فعال کشور رقم خورده است.

وی با یادآوری اینکه نرخ مشارکت اقتصادی در کشور ۳.۲ درصد افزایش یافته است، اظهار داشت: شاخص مربوط به بیکاری فارغ‌التحصیلان با ۱.۱ کاهش به عدد ۱۲.۱ درصد رسید. وی گفت: اشتغال ناقص در بهار امسال ۱.۴ درصد کاهش یافته و کل اشتغال ناقص به ۸.۳ درصد رسیده است. خاندوزی همچنین گفت که در خردادماه گذشته نرخ بیکاری در ۲۵ استان کشور کاهشی، در ۲۴ استان تک رقمی و در ۷ استان دو رقمی بوده است.

بازار آفریقا ۱۰ سال مغفول مانده بود

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به سفر رییس جمهور به سه کشور آفریقایی در هفته گذشته خاطر نشان کرد: بازار آفریقا بیش از هزار و ۲۰۰‌میلیارد ظرفیت دارد که سهم تجارت ایران در پایان دولت قبل فقط ۶۰۰ میلیون دلار بوده ولی در طی یک سال و نیم‌ گذشته به ۱ میلیارد و ۲۰۰‌میلیون دلار افزایش یافته است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه در سال آینده سقف تعاملات تجاری با قاره آفریقا افزایش یابد، اظهار داشت: بسیاری از کشورها از این فرصت‌های صادراتی استفاده خوبی می‌کنند؛ فرانسه ۲۷ برابر و آمریکا ۴۰ برابر و برزیل ۱۲ برابر ایران صادرات به آفریقا دارند.

خاندوزی افزود: متاسفانه طی دوره‌ای ۱۰ ساله این ظرفیت‌ها مغفول مانده بود و امیدواریم سفر رییس جمهور گرهگشایی بسیاری از مسائل باشد.

خاندوزی با اشاره به سفر هیات اقتصادی کشورمان به چین گفت: برگزاری کمیسیون‌ مشترک همکاری ایران و چین در این سفر رقم خورد و در دل این سفر توافقات خوبی برای پروژه‌های دقیق وزارتخانه ها رقم خورد. در این سفر توافقات خوبی صورت گرفت که در ماه های آینده با شروع به کار شدن پروژه‌ها شاهد تحولات خوبی خواهیم بود.

حساب ویژه پیشرفت و عدالت برای همه استانها

به گفته خاندوزی برای نخستین بار برای تمام استان ها حساب های ویژه پیشرفت و عدالت برای مصارف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور ایجاد شده است. وی توضیح داد: تنظیم دستورالعمل این حساب ها قدری زمان برد و روز گذشته – ۲۶ تیر – رسماً ابلاغ شد.

وزیر اقتصاد گفت: با این دستورالعمل، در سال جاری ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از ظرفیت تبصره ۱۶ قانون بودجه صرف اشتغال حمایتی می شود.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره تحولات قیمتی اقتصاد گفت: باید منتظر امار تیرماه ماند اما اجمالا آمار تا۲۲ تیرماه این را حکایت می کند که با توجه به اتفاقهای که در تعاملات بین المللی و کنترل تورم از طریق سقف رشد نقدینگی وسایر اقدامات برای مهار تورم رخ داده در اکثر بازار های رسمی کشور در تیرماه شاهد ثبات قیمتی بهتری نسبت خرداد و اردیبهشت خواهیم بود که به محض نهایی شدن آمار اعلام‌می شود.

خاندوزی بیان کرد: براساس تلاش ها برای کاهش سوداگری و سفته‌بازی، برگه های تشخیص و مطالبه مالیات با سرعت بیشتر صادر شد و در سه ماه اخیر بیش از ۶۳ هزار برگه مالیات برخانه های خالی صادر شده است که حدود ۱۴۰۰‌میلیارد تومان ارزش مالیات ۶۳ هزار برگه مطالبات مالیاتی است و چون تمرکز با افرادی بود که دو واحد خالی به بالا دارند در ابتدا از طبقات بالا این مالیات اخذ خواهد شد.علاوه بر استفاده از ابزار مالیاتی، کنترل رشد نقدینگی و برخی مولفه های دیگر نیز به تعادل قیمت‌ها در ماه‌های آینده منجر خواهد شد

وی درپاسخ به این سوال که رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس گفته همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی در کمیسیون برنامه‌وبودجه و محاسبات مجلس مصوب شده ،آیا ایم شامل کارگری هم می شود و آیا دولت پرداخت می‌کند  یا صندوق، اظهار کرد: متناسب سازی حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی از جمله بازنشستگان در دو مرحله انجام شد که رضایت این قشر را به دنبال داشت ولی در مورد خبر کمیسیون رونامه و بودجه فعلا در لایحه برنامه هفتم توسعه چنین حکمی وجود ندار. اگر در کمسیون تلفیق و صحن‌مجلس مصوب شود حتما دولت آن را در دستور کار اجرای خود قرار خواهد داد.

وابستگی رشد اقتصادی به سرمایه گذاری

عبدالمجید شیخی، اقتصاددان

رشد اقتصادی متکی به سرمایه گذاری مثبت خالص می باشد. براین اساس در کشاکش تولید یک نرخ استهلاک در سرمایه را دارا هستیم و با میزان ورودی در سرمایه گذاری رو به رو می باشیم. اگر استهلاک را از فرآیند سرمایه گذاری و متغیر سیال سرمایه گذاری کسر نکنیم، با سرمایه گذاری ناخالص رو به رو خواهیم بود. شایان ذکر است تا بگوییم که اگر میزان برآیند این سرمایه گذاری صفر باشد، سرمایه گذاری ناخالص نیز صفر خواهد بود. افزون براین اگر هیچ سرمایه گذاری ورود پیدا نکند، سرمایه گذاری خالص کشور نیز منفی خواهد شد.

از سوی دیگر دولت باید بر تامین منابع مالی متمرکز شود و با تمام توانایی منابع مالی را به نحو احسنت تامین کند. یکی از راهکارهای آن اخذ مالیات است. فرار مالیاتی در بخش خدمات و غیر مولد بسیار زیاد است. باید از فرار مالیاتی به طور جدی جلوگیری کرد و سامانه‌ای طراحی شود تا تراکنش‌های پولی را پایش کند.

زیرا در صورت ایجاد مانع برای فرارهای مالیاتی، می‌توان منابع بودجه را بدون اتکا به نفت تامین کرد. حجم فرار مالیاتی بسیار زیاد است، در صورت دریافت مالیات از درآمدهای اشخاص در کشور نه‌تنها می‌توان منبع بودجه را تامین کرد بلکه بیشتر از هزینه‌ها، دستاورد نیز برای دولت به همراه خواهد داشت.

مهمتر اینکه برای جلوگیری از رشد تورم باید فعالیت‌های غیرمولد و آتش افروزی های سوداگران را در بخش‌های مختلف اقتصادی متوقف کرد. برای مقابله با تورم در کنار سیاست‌گذاری‌های درستی که شکل می‌گیرد، باید فرهنگ‌سازی در اولویت باشد. برای مقابله با تورم در کنار سیاست‌گذاری‌های درستی که شکل می‌گیرد، باید فرهنگ سازی در اولویت باشد؛ یعنی در این مسیر همه مردم ایران در کنار هم قرار بگیرند و توجه کنند نباید در کنار افرادی قرار گرفت که به دلالی، سفته بازی و لطمه زدن به معیشت مردم و افزایش تورم کمک می کنند.

 

همچنین مطالعه کنید:

تخصیص ۳۰۰ همت منابع برای طرح‌های عمرانی

به گزارش کسب و کار نیوز ، داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.