شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز، از سوی دیگر شرکتهای بزرگ دولتی باید فضا را برای فعالیت شرکتهای دانشبنیان نوپا باز کنند. حتی رهبر معظم انقلاب اسلامی هم بر این موضوع تأکید داشتند که در صورت ورود شرکتهای دانشبنیان شرکتهای دولتی فضا را برای آنها باز کنند، زیرا این شرکتها نوپا و با سرمایه اندک نمیتوانند با هلدینگهای بزرگ دولتی رقابت کنند. نوع فعالیت دانشبنیانها به نحوی است که ارزش افزوده و بهرهوری بسیار بالایی دارند.
در همین رابطه رئیس مرکز توسعه تجارت پارک فناوری پردیس با اشاره به تداوم همکاری پارک فناوری پردیس با مجموعههای بینالمللی تاکید کرد: توسعه صادرات غیرمستقیم در همکاری با دانشبنیانهای خارجی محقق میشود. میلاد صدرخانلو در ادامه بر اهمیت همکاری با سایر کشورها در حوزه دانش بنیان ها تاکید کرد و گفت: اهمیت توسعه اقتصادی با استفاده از ظرفیت های بینالمللی یکی از عواملی است که سبب شده تا توسعه صادرات محصولات شرکتهای پارک فناوری به عنوان یکی از مهم ترین دستاوردهای تعامل با طرف های خارجی از اولویت های پارک فناوری پردیس در همکاری های بین المللی این مجموعه قرار گیرد.
وی افزود: یکی از عواملی که می تواند پایداری شرکتهای فناور و توسعه اقتصادی کشور را تضمین کند، افزایش صادرات و ارزآوری شرکتهای دانشبنیان است. صدرخانلو ادامه داد: نکته دیگر، رفع مشکل تامین تجهیزات و قطعات و تسهیل واردات مواد اولیه جهت تولید محصولات فناورانه است که از دستاوردهای مهم همکاری های بین المللی است و به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است. طبیعی است که برخی فعالیت های دانش محور نیاز به قطعات و مواد اولیه دارد که واردات آن خود یک هنر در حوزه تجارت است تا هزینه های کمتری به کشور تحمیل و تولیدات بهتری شکل گیرد.
وی افزود: تولید مشترک و یا صادرات غیرمستقیم از دیگر مزایای همکاری با سایر کشورها است. بر همین اساس شرکت های دانش بنیان ایرانی می توانند با شرکت های متناظر خود در خارج از کشور دست به تولید مشترک محصولاتی بزنند. این تولید مشترک می تواند منجر به ساخت محصولی با کیفیت شود که ارزآوری مطلوبی را به همراه دارد.
رئیس توسعه تجارت پارک فناوری پردیس خاطرنشان کرد: این فرآیند همان صادرات غیرمستقیم است که نتایج مطلوبی برای مجموعه های داخلی داشته و توسعه همکاری ها در مناطقی مانند آمریکای لاتین، شرق آسیا و آفریقا برای استفاده از همین ظرفیت بالقوه در دستور کار قرار گرفته است. وی افزود: در شرایطی که کشور نیاز به توسعه تجارت دارد، چنین همکاری ها و هم افزایی هایی می تواند نتایج مثبتی داشته و چرخ صنایع کوچک و بزرگ کشور را به حرکت درآورد.
ضرروت بازارسازی برای دانش بنیان ها
مهدی غیبی، کارشناس فناوری
رشد استارتآپها و شرکتهای دانش بنیان به لحاظ نقش مهمی که در توسعه اقتصاد دیجیتال دارند حائز اهمیت است. تمرکز بر اشتغالزایی این کسبوکارها در بلندمدت می تواند بر کاهش نرخ بیکاری تاثیر بزرگی داشه باشد. شرکتهای نوپا و دانش بنیان باید با تمرکز بر تولید و با حمایت دولت بازارهای داخلی و خارجی ثابت و رو به افزایش را در اختیار بگیرند. با افزایش فعالیت این شرکتها نه تنها به ایجاد شغل کمک کرده ایم بلکه رشد درآمدهای ارزی را نیز خواهیم داشت. با افزایش درآمدهای ارزی می توان ثبات اقتصادی ایجاد کرد. در مرحله تولید کالا باید دولت و دستگاه های مربوطه برای بازاریابی و پیدا کردن مشتری در بازارهای بین المللی دست به دست این شرکتها دهند.
همچنین وقتی که بدنه سنتی سرمایهگذاران مشاهده کند که نسل جوان با کمترین سرمایهها میتوانند کسبوکارهای خوبی را راهاندازی کنند، در این حوزه سرمایهگذاری بیشتری خواهند داشت. امری که از سوی استارتآپها بیشترین نیاز به آن احساس میشود، امر سرمایهگذاری است. بخش سنتی سرمایهگذاران در کشور به تدریج و با دیدن موفقیتهای نسل جوان در ایجاد استارتآپها و رونق آنها برای سرمایهگذاری در حوزههای دیجیتالی ترغیب خواهند شد.
با تمام این اوصاف شرکتهای نوپا میتوانند در هر شکلی و به هر اندازهای ایجاد شوند اما سرمایهگذارها بهطور کلی به آن دسته از شرکتهای نوپایی جلب میشوند که نسبت خطر به سود بالایی دارند و مقیاسپذیرتر هستند. معمولاً یک شرکت نوپای موفق قابلیت رشد بیشتری نسبت به یک شرکت جاافتاده دارد، یعنی میتواند با سرمایهای کمتر، نیروی کار یا زمینهٔ رشد بیشتری نسبت به شرکتهای قدیمی داشته باشد.
شرکتهای نوپا برای رشد سریع خود نیاز به جذب سرمایه دارند و در این راه گزینههای مختلفی دارند. شرکتهای دیگر یا افراد سرمایهگذار میتوانند به شرکتهای نوپا با تبادل پول نقد در برابر سهام کمک کنند تا فعالیت خود را شروع کنند؛ هرچند در عمل خیلی از شرکتهای نوپا توسط بنیانگذارانشان سرمایهگذاری میشوند. اگر ارزش یک شرکت بر اساس فناوری خاص آن شرکت باشد، مهم است که بنیانگذاران بتوانند از مالکیت معنوی ایدههای خود حفاظت کنند.