صفحه اصلی / اسلایدر / تجارت ایران با آفریقا ۲ برابر شد/ کشت فراسرزمینی ۱۰ هزار هکتار زمین در اوگاندا
تجارت ایران با آفریقا ۲ برابر شد/ کشت فراسرزمینی ۱۰ هزار هکتار زمین در اوگاندا

تجارت ایران با آفریقا ۲ برابر شد/ کشت فراسرزمینی ۱۰ هزار هکتار زمین در اوگاندا

کسب و کار نیوز- قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش ۲ برابری تجارت با آفریقا در دولت سیزدهم گفت: می‌توانیم بخشی از نیاز کشور به پروتئین که حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزارتن است از آفریقا وارد کنیم و در این خصوص توافقنامه‌ای با کنیا به امضا رسید.

به گزارش کسب و کار نیوز، علیرضا پیمان پاک در برنامه صف اول با تشریح دستاورد‌های سفر رئیس جمهور به سه کشور آفریقایی، تصریح کرد که این قاره به دلیل داشتن ویژگی‌های منحصر بفرد از جمله شرایط آب وهوایی، خاکم حاصلخیز و فرصت‌های سرمایه گذاری در معرض توجه کشور‌های پیشرو در حوزه اقتصادی نوظهور مثل ترکیه و چین قرار گرفته و از ابتدای دولت سیزدهم، فارغ از بحث‌های سیاسی و تحریم ها، به دلیل همین ویژگی‌ها و مزیت‌های مناسب افزایش تعاملات اقتصادی با این قاره در دستور کار قرار گرفته است.

پیمان پاک با اشاره به اینکه از ۱۲۰۰ میلیارد دلار تجارت حوزه آفریقا، حدود ۶۰۰ میلیارد دلار آن واردات و تقریبا همین مقدار صادرات است تصریح کرد که واردات را محصولات نهایی تشکیل می‌دهد که ایران در برخی از این کالا‌های نهایی مزیت دارد و از طرفی صادرات کشور‌های افریقایی مواد معدنی، مواد اولیه و محصولات کشاورزی است که ما وارد کننده آن هستیم و این مسئله این فرصت را ایجاد می‌کند که مستقل از سیاست‌های دیگری که در حوزه بین الملل داریم توجه ویژه‌ای به این بخش داشته باشیم.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه حجم تجارت ایران با کشور‌های آفریقایی از ۶۰۰ میلیون دلار در ابتدای دولت سیزدهم به ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در حال حاضر رسیده است تصریح کرد: با توجه به سطح بهداشت استاندارد، اکنون می‌توانیم بخشی از نیاز کشور به پروتئین که حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزارتن است از آفریقا وارد کنیم و در این خصوص توافقنامه‌ای با کنیا به امضا رسید.

پاک پیمان همچنین گفت در حوزه شیلات هم توافقنامه‌ای با دولت کنیا به امضا رسید که بر اساس آن صیادان ما بتوانند از فضای ساحلی این کشور استفاده کنند، ضمن اینکه مواد اولیه بسیاری از محصولات دریایی ما وارداتی است که بر اساس این توافقنامه می‌توان ارزانتر از کنیا وارد کرد.

به گفته پیمان پاک در حوزه اوگاندا هم تمرکز بر کشت فرا سرزمینی بود و قرار شد دولت اوگاندا, ۱۰ هزار هکتار زمین کشاورزی به عنوان نمونه در اختیار ایران قرار دهد تا در آن کشت فراسرزمینی انجام شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

به گزارش کسب و کار نیوز ، صندوق بین المللی پول در گزارش  منطقه ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.