صفحه اصلی / سرخط خبرها / چشم انداز نرخ ارز
چشم انداز نرخ ارز

علی قنبری، اقتصاددان

چشم انداز نرخ ارز

سرمقاله

به دلیل فرسایشی شدن مذاکرات و باز بودن این پرونده همچنان اقتصاد ایران غیرقابل پیش بینی است. اگر توان پیش بینی وقایع سیاسی وجود داشت شاید می توانستیم با اطمینان بیشتری درباره آینده صحبت کنیم. امروز نرخ ارز و ثبات قیمت آن بستگی به شرایط سیاسی دارد. در صورتی که شرایط سیاسی مثبت باشد بازار ارز نیز از این شرایط تبعیت خواهد کرد. در غیر این صورت در شرایط فعلی شاهد هستیم که نرخ ارز بالا بوده و آینده آقتصاد نیز غیرقابل پیش بینی است.
هرچند مشکل اقتصاد ایران پیش بینی قیمت ارز نیست. مشکل این است که این اقتصاد غیر قابل پیش‌بینی شده است. در حقیقت هر اتفاق مثبتی منوط به اتفاقاتی است که رخ دادنش از حوزه اختیارات ما خارج است. این شرایط برای هر کشوری نامناسب است و برای ایران نیز چنین است.
در حال حاضر عرضه ارز در کشور با مشکل جدی مواجه است. بخش بزرگی از آن به دلیل محدودیت‌هایی است که برخی از کشورها بر علیه ایران وضع کردند. فروش نفت، تحریم‌ها، بحث اف ای تی اف تنها بخشی از این محدودیت‌ها هستند که باعث شده است سیاست گذاران نتوانند نیاز ارزی مردم تامین کنند. بنابراین طبیعی است که روند تقاضا بیشتر شود.
ارز قبل از آنکه تابع مسایل اقتصادی باشد، تابع مسایل مسایل است. چرا که مسایل سیاسی برای نمونه برجام مانعی برای گسترش ارز در ایران شده است. همچنین جلوگیری از برگشت پول‌های ایران، همه مسایلی هستند که سیاست ایجاد کرده است.
در شرایط فعلی بازارها دیگر به اخبار مثبت واکنش چنانی نشان نمی‌دهند.اما به واسطه شنیدن هر خبری منفی دستخوش روند افزایش قیمت می‌شوند. دست بازارساز بسته است، طبیعتا نمی‌تواند در حد تقاضا ارز به بازار تزریق کند. در نتیجه نمی توان به طور قطع رقمی یا محدوده‌ای را برای نرخ ارز مشخص کرد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش واحدهای تولیدی مشکل‌دار در دولت مردمی

به گزارش کسب و کار نیوز ، علی حسین رعیتی‌فرد، معاون روابط کار وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.