صفحه اصلی / اسلایدر / در برنامه هفتم توسعه تحقق می یابد/درآمد سالانه ۲ میلیارد یورویی گردشگری سلامت
در برنامه هفتم توسعه تحقق می یابد/درآمد سالانه ۲ میلیارد یورویی گردشگری سلامت

در برنامه هفتم توسعه تحقق می یابد/درآمد سالانه ۲ میلیارد یورویی گردشگری سلامت

کسب و کار نیوز- رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس از هدف‌گذاری 2 میلیارد یورویی دولت در حوزه گردشگری سلامت در برنامه هفتم توسعه خبر داد. به گزارش فارس، جلسه بررسی الزامات، چالش‌ها و راهکارهای توسعه گردشگری سلامت با حضور رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، نمایندگان وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی و فعالان بخش خصوصی به میزبانی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در این جلسه با تشریح فعالیت‌های مرکز پژوهش‌های مجلس در بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه اظهار داشت: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بر اساس وظایف تعریف شده خود، علاوه بر مجلس شورای اسلامی، به سایر نهادهای دولتی و حاکمیتی راهکار و مشورت ارائه می‌دهد و در همین راستا نیز تلاش می‌کند از پنجره فرصت برنامه هفتم توسعه استفاده کند و با ورود به موضوعاتی که برای کشور حائز اهمیت است، نتایج بررسی‌های کارشناسی خود را در اختیار مجلس شورای اسلامی و سایر نهادها قرار دهد.

وی با اشاره به جایگاه گردشگری سلامت در برنامه هفتم توسعه گفت: در ماده ۷۲ لایحه برنامه هفتم توسعه به موضوع گردشگری سلامت پرداخته شده و دولت در این زمینه درآمد سالیانه ۲ میلیارد یورو را هدف خود قرار داده‌ است. نگاهداری جایگاه ایران در حوزه گردشگری سلامت را به  نسبت پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود در کشور نامناسب ارزیابی کرد و افزود: امروزه پنجره فرصت‌های مناسبی برای توسعه گردشگری سلامت در کشور به وجود آمده است که می‌تواند به تبدیل شدن ایران به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری سلامت منطقه کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: با افزایش سطح رفاه جامعه، مردم برای کسب خدمات پزشکی و درمانی حاضر به پرداخت هستند.همچنین هزینه خدمات پزشکی در کشورهایی مانند ایران نسبت به خیلی از کشورها کمتر است و این موضوع زمینه را برای جذب گردشگران سلامت به کشور فراهم می‌کند.علاوه بر موارد قبلی، بررسی‌ها نشان می‌دهد که جمعیت بیشتر جوامع در حال حرکت به سوی سالمندی است و این نکته هم یکی دیگر پنجره فرصت‌های مناسب برای جذب گردشگران سلامت است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های یک حکمران خوب، این است که به موقع فرصت‌های توسعه و پیشرفت را شناسایی کند و بتواند آن‌ها را تا مرحله اجرا راهبری کند. نگاهداری گردشگری سلامت را یکی از فرصت‌های پیش آمده برای توسعه کشور دانست و گفت: ایران پتانسیل مناسبی در حوزه نیروهای متخصص و ارائه خدمات پزشکی دارد و این پتانسیل‌ها وقتی در معرض انتخاب و تجربه گردشگران سلامت قرار می‌گیرند، علاوه بر کسب منافع اقتصادی، موجب تقویت و شناسایی نقاط ضعف و قوت نظام سلامت و پزشکی کشور می‌شود.

یحیی نقی‌زاده محجوب مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این نشست اظهار داشت: پس از گذشت حدود ۱۵ سال که گردشگری سلامت به عنوان یک سرفصل در حوزه گردشگری و سلامت کشور مطرح شده، همچنان فرصت‌هایی که در این حوزه وجود دارد، بیشتر به عنوان تهدید شناخته شده است و علت این موضوع ریشه در سیاست‌های بخشی‌نگری نهادهای مختلف و همچنین عدم توجه به این مقوله در سیاست‌های کلان کشور دارد.

حسین نیکونام رئیس جامعه گردشگری سلامت در این نشست عنوان کرد: بزرگترین چالش پیش روی توسعه گردشگری سلامت، عدم اجرای قانون توسط دستگاه‌های دولتی است و در این حوزه در بدنه کارشناسی و ستادی دستگاه‌های دولتی، تعارضات منافع متعددی میان بخش‌ها و نهادهای مختلف وجود دارد.

نیکونام ادامه داد: سه وزارتخانه امورخارجه، بهداشت و میراث فرهنگی در حوزه گردشگری سلامت نقش دارند و برای حل مشکل ناهماهنگی میان دستگاهی، لازم است موضوع گردشگری سلامت از سوی رئیس جمهور یا یکی از معاونان رییس جمهور راهبری و هدایت شود.

دیاکو عباسی دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت، در این جلسه با تشریح جایگاه این شورا در حوزه گردشگری سلامت گفت: حدود ۷ سال است که بازیگران دولتی و اصلی در حوزه گردشگری سلامت در شورای راهبری گردشگری سلامت کنار هم جمع شده‌اند، اما تا کنون آن‌طور که باید این شورا اثربخشی و کارایی لازم را نداشته و لازم است در سطوح کلان اداره کشور، جایگاه حاکمیتی و قانونی این شورا در حوزه تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری ارتقا یابد.

عباسی همچنین ضعف اصلی حوزه گردشگری سلامت کشور را عدم توجه به بازاریابی و سرمایه‌گذاری در این عرصه دانست و خاطرنشان کرد: کشور ما به صورت بالقوه بازارهای گردشگری سلامت مناسبی در منطقه و حتی کشورهای سایر مناطق دنیا دارد، اما نتوانسته‌ایم در حوزه توسعه بازار گردشگری سلامت، سرمایه‌گذاری کنیم. در این راستا توجه به برندسازی، تدوین برنامه‌های راهبردی و تخصیص بودجه برای بازاریابی و تبلیغات بازرگانی، می‌تواند در جلب گردشگران سلامت اثرگذار باشد.

محمد پناهی دبیر کمیته گردشگری سلامت استان تهران تصریح کرد: مهمترین راهبردی که مرکز پژوهش‌ها می‌تواند تحقق آن‌ را پیگیری کند، تقویت جایگاه قانونی و تصمیم‌گیری شورای راهبری گردشگری سلامت و لازم‌الاجرا شدن مصوبات آن است. وی گفت: تغییرات مدیریتی متعدد و تغییر رویکرد در سطح کلان دستگاه‌ها، باعث تاخیر در اجرای فرآیندهای اداری و تضعیف فعالیت‌های حوزه گردشگری سلامت می‌شود.

پناهی ظرفیت گردشگری تندرستی کشور را یک فرصت مناسب برای حوزه گردشگری کشور دانست و اظهار داشت: ایران با داشتن قدمت ۷ هزار ساله در حوزه طب ایرانی، ظرفیت‌های بی‌بدیلی برای توسعه گردشگری تندرستی دارد و در مواردی مانند مزاج‌شناسی، چشمه آب‌های معدنی، بیابان‌درمانی و نمک‌درمانی می‌توانیم زمینه‌های ترویج گردشگری تندرستی را در کشور ایجاد کنیم.

جلال نائلی دبیر انجمن خدمات بین الملل سلامت در این نشست عنوان کرد: به موضوع گردشگری سلامت اولین بار در برنامه چهارم توسعه اشاره شده است و از آن زمان تاکنون، چالش اصلی این حوزه آن است که سیاست‌ها به درستی تعریف نشده‌اند و در جاهایی که سیاست‌های مناسبی اتخاذ شده است، از سوی دستگاهای مختلف اجرایی و عملیاتی نشده است.

همچنین مطالعه کنید:

تجارت الکترونیکی در بازارهای سنتی افزایش یافت/ادامه رشد شتابان تجارت الکترونیکی

شایلی قرائی به گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا)، «امین کلاهدوزان» در نخستین جلسه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.