صفحه اصلی / سرخط خبرها / ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای مسکن
ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای مسکن

حسن محتشم، کارشناس مسکن

ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای مسکن

سرمقاله

مسکن نقش زیادی در سبد خانوار دارد.مسکن برای برخی اقشار و مستاجران بیش از ۸۰ درصد هزینه‌های خانوار را شامل می‌شود. بنابراین واضح است که سر و سامان دادن به وضعیت بازار مسکن تا حد قابل توجهی به کنترل تورم کمک می‌کند. از طرف دیگر وقتی تولید مسکن بالا رود با توجه به فراگیری این بخش به رونق اقتصاد منجر می‌شود، باعث افزایش اشتغال و نهایتا رشد سطح رفاه عمومی خواهد شد.
دولت باید تعادل بین عرضه و تقاضا را در بخش مسکن ایجاد کند. از حدود ۱۰ سال قبل برآوردهایی صورت گرفت و اعلام شد که لازم است سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود که اگر این اقدام انجام می‌شد تا سال ۱۴۰۴ به نقطه سر به سر می‌رسیدیم، اما طی این سال‌ها تولید یک میلیون مسکن محقق نشد. لذا با کسری در این بخش مواجهیم که باید جبران شود.
در هفته‌های اخیر قیمت آپارتمان‌های بزرگ‌متراژ کاهش بیشتری را در مقایسه با واحدهای کوچک تجربه کرده است. دولت باید در این وضعیت تلاش کند تولید مسکن افزایش یابد تا از جهش آتی قیمت‌ها جلوگیری شود. بازارهای بورس، خودرو، ارز، طلا و مسکن، همگی دچار ثبات شده‌اند. گزینه‌ خوب آن است که سرمایه‌ها به سمت تولید برود تا گردش مالی و‌اشتغال ایجاد کند. اگر سرمایه‌ها به بازار مسکن بیاید جز رشد قیمت و دور شدن متقاضیان مصرفی از مسکن مورد نیاز ثمره دیگری ندارد.
در حال حاضر ساخت و ساز در دو حوزه فعال است؛ یکی بخش خصوصی است که تقریبا سالیانه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تولید می‌کند. حوزه‌ دیگر به برنامه دولت برای ساخت سالانه یک‌میلیون واحد مربوط می‌شود که در این بخش در هفته‌های اخیر وزارت راه و شهر‌سازی همکاری خوبی با مجموعه‌های انبوه‌‌سازی آغاز کرده که امیدواری را به افزایش عرضه مسکن ایجاد کرده است.
هنوز روند نقدینگی در اقتصاد کشور به طور وحشتناکی صعودی است و این موضوع توانست پول‌های زیادی را به بازار‌های غیر رسمی هدایت کند. نبود برنامه برای تجمیع این نقدینگی‌ها و هدایت به سوی بازار‌های مولد مانند تولید مسکن، وضعیت تورم در بازار‌های موازی با مسکن را پر رونق‌تر از تولید مسکن کرده است.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش واحدهای تولیدی مشکل‌دار در دولت مردمی

به گزارش کسب و کار نیوز ، علی حسین رعیتی‌فرد، معاون روابط کار وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.