صفحه اصلی / اسلایدر / قیمت خودروهای وارداتی تا ۱ میلیارد تومان کاهش یافت/سقوط آزاد قیمت خودرو در بازار
قیمت خودروهای وارداتی تا ۱ میلیارد تومان کاهش یافت/سقوط آزاد قیمت خودرو در بازار

قیمت خودروهای وارداتی تا ۱ میلیارد تومان کاهش یافت/سقوط آزاد قیمت خودرو در بازار

کسب و کار نیوز- در بازار خودروهای خارجی همه قیمت ها ریزشی بود، بر همین اساس ب ام و سری هفت ۱ میلیارد تومان کاهش قیمت داشت قیمت خودروهای تویوتا راوفور، اسپورتیج، لکسوس RX۲۰۰ و کیا سورنتو کاهش ۲۰۰ میلیون تومانی را ثبت کردند لکسوس NX۳۰۰ در بازار ۳۰۰ میلیون تومان ارزان شد قیمت سانتافه و اوتلندر نیز ۱۰۰ میلیون تومان کاهش داشت.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین رابطه رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران با بیان این که بازار خودرو در رکود کامل است، گفت: باید جزییات واردات خودروهای کارکرده و روند نهایی آن آغاز شود تا تغییرات در بازار خود را نشان دهد.  سعید موتمنی، درخصوص وضعیت فعلی بازار به اقتصادآنلاین گفت: بازار خودرو در رکود کامل است، مشتری کمتر مراجعه می‌کند و معاملات تقریبا صفر است. موتمنی افزود: احتمال دارد قیمت خودرویی در روز، یک تا دو میلیون نوسان داشته باشد، اما در کل تغییری مشاهده نمی‌شود و قیمت‌ها در ده تا پانزده روز گذشته ثابت مانده است.

وی ادامه داد: قیمت‌هایی که قبلا کاهش یافته بوده حفظ شده است، قیمت ماشین‌های ۱۰ میلیاردی حدود ۲ میلیارد؛ ماشین‌های ۵ میلیاردی حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان؛ ماشین‌های ۴ میلیاردی حدود ۱ میلیارد؛ قیمت ماشین‌های ۳ میلیاردی حدود ۷۰۰ میلیون تومان؛ ۲ میلیاردی حدود ۶۰۰ میلیون تومان و ماشین‌های ۱ میلیاردی حدود ۱۰۰ میلیون تومان کاهش داشته است.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران با بیان این که بازار به دلیل بحث واردات خودروهای کارکرده بلاتکلیف است، گفت: دولت هنوز اظهارنظری درباره جزییات این قانون و آیین‌نامه‌ها و تعرفه‌ها نکرده است، باید تمام این موارد شفاف شود، سپس ثبت سفارش‌ها انجام و معلوم شود که چند روز خودرو وارد کشور می‌شود تا بازار خود را نشان دهد. اگر این اتفاق رخ ندهد، بازار همینطور به روند خودش ادامه می‌دهد. قبل از عید گفتند واردات خودروهای نو آزاد شده، یک‌سری ثبت سفارش هم انجام شد، اما هنوز نتیجه نهایی مشخص نشده است.

مشکلات بازار خودرو ساختاری است

بابک صدرایی، کارشناس خودرو

مشکلات موجود در بازار خودرو، مشکلات ساختاری است. صنعت خودرو در ایران صنعتی سیاسی شده است. این بدان معناست که  شرایطی پیش آمده که تمامی اقتصاد کشور از جمله صنعت خودرو به مسائل و تحولات سیاسی گره خورده است. به عنوان مثال شاهد هستیم وقتی خبری مبنی بر مذاکرات میان ایران و آمریکا در عمان منتشر می‌شود، به موازات کاهش نرخ دلار، بازار خودرو نیز وارد رکود می‌شود. بر عکس این قضیه نیز صادق است. یعنی وقتی اعلام می‌شود هیچ مذاکره‌ای بر سر توافق هسته‌ای نخواهد شد، همزمان با بالا رفتن قیمت دلار، قیمت خودرو نیز در بازار روندی افزایشی به خود می‌گیرد.

از سوی دیگر بازار متوجه شده آزاد سازی واردات خودرو فقط ظاهری و در اسم آزاد شده نه به صورت عملیاتی. در موضوع تصویب مجمع تشخیص هم اگر چند ماه از این موضوع بگذرد و خودروی دست دومی وارد بازار کشور نشود، قطعا بازار راه خود را پیدا می کند. اصولا بازارهای ایران وقتی متوجه شوند که مصوبات در حد حرف است و عملیاتی نمی شود به اخبار بی تفاوت می شوند و خود را با واقعیت اقتصادی هماهنگ می کنند.

به طور کلی خودرو از دیرباز هم در اقتصاد ایران، سرمایه محسوب می‌شد. خودرو همواره به لحاظ امنیت نگهداری برای سرمایه‌گذاران و دلالان جذاب بوده است. در این بین، سال گذشته هم تحت شرایط اقتصادی کشور و نوسانات سیاسی داخل و خارج از کشور و قیمت دلار جهش زیادی داشت و یکباره به بیش از دو برابر هم رسید. البته اگر به بالا رفتن قیمت دلار نگاه کنید متوجه خواهید شد که سرعت رشد قیمت خودرو نسبت به دلار خیلی بیشتر بود. اما برای سال ‌جاری، باید توجه کرد که هر بازاری در یک دوره زمانی می‌تواند موفق شود. همچنین توجه به دو مولفه در بازار خودرو ضروری است. اول اینکه قیمت دلار و تورم چگونه خواهد بود.

دوم اینکه تولید و توزیع خودرو طبق برنامه و به درستی صورت گیرد و قیمت‌های واقعی نیز جایگزین قیمت‌های دستوری در بازار شود. با این کار می‌توان تا حدودی بازار را از حالت دلالی خارج کرد و قیمت‌های کاذب را شکست. به شرط اینکه دولت در سیاست‌های عرضه خودرو دخالت نکند. بنابراین به‌ نظر ما کسانی وارد بازار خودرو شوند که واقعا نیاز مصرفی دارند. در مجموع تا تحول کلانی در اقتصاد ایجاد نشود و همچنان درگیر چالش‌های ارزی، تحریم‌ها و عدم‌ثبات اقتصادی باشیم، مطمئنا وضعیت بازار خودرو تحولی مثبت نخواهد داشت. یعنی تنها در یک نمونه تا زمانی که ثبات به بازار بازنگردد، نیاز واقعی بازار خودرو برای انجام برنامه‌ریزی‌ها شناخته نخواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

۱۱ هزار بشکه به تولید روزانه نفت کشور افزوده شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، طرح کلان صنعت نفت با سرمایه‌گذاری ۱۸۰ هزار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.