چهارشنبه , ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / مالیات ۵۰۰ میلیارد تومانی سلبریتی‌‌ها وارد فاز اجرایی می شود/تعیین تکلیف مالیات بر درآمد اینفلوئنسرها
مالیات ۵۰۰ میلیارد تومانی سلبریتی‌‌ها وارد فاز اجرایی می شود/تعیین تکلیف مالیات بر درآمد اینفلوئنسرها

مالیات ۵۰۰ میلیارد تومانی سلبریتی‌‌ها وارد فاز اجرایی می شود/تعیین تکلیف مالیات بر درآمد اینفلوئنسرها

کسب و کار نیوز- از جمله ابزارهای تعدیل کننده چرخ اقتصادی هر کشور، مالیات هایی است که افراد مشمول، به موجب قانون مالیات های مستقیم جمهوری اسلامی، در حق دولت، پرداخت می نمایند و بدین ترتیب، دولت را در اداره هرچه بهتر کشور، یاری می کنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین رابطه سخنگوی سازمان مالیاتی با بیان اینکه برخی از مالیات‌های تشخیصی اینفلوئنسرها مربوط به پیش از شناسایی درآمدهای این افراد بوده و سازمان در حال صدور برگه متمم است گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که مالیات تشخیصی این افراد حدود ۵۰۰ میلیارد تومان و بیشتر خواهد بود. مهدی موحدی سخنگوی سازمان امور مالیاتی در پاسخ به سوالی در مورد رقم بسیار پایین مالیات تشخیصی برای اینفلوئنسرها(۱۷ میلیارد تومان برای ۲.۳ هزار میلیارد تومان درآمد) گفت: ۱۷ میلیارد تومان برگ تشخیص مالیاتی که به آن اشاره شده بود، برگه‌هایی بوده است که پیش از رسیدن اطلاعات کامل بوده است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون اطلاعات کامل‌تر را دریافت کردیم، گفت: به این ترتیب اطلاعات فروش و حساب‌ها را نیز کاملا ارزیابی کردیم. در نتیجه به واسطه این اطلاعات جدید در حال صدور برگه متمم هستیم. در حال جمع‌بندی اطلاعات هستیم و آن ۱۷ میلیارد تومان لزوما مالیات ناظر بر ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مالیات نیست و برای برخی افراد است. سرپرست مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم که درآمدی بسیار بیش از این مقدار یعنی به طور مثال حدود ۵۰۰ میلیارد تومان و بیشتر مالیات تشخیصی است که امکان وصول آن از سلبریتی‌ها وجود دارد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ضریب مالیاتی اینفلوئنسرها گفت: به این دلیل که درآمد این افراد به عنوان درآمد تبلیغاتی در نظر گرفته می‌شود، بنابراین پس از کسر هزینه‌ها و به منظور تعیین درآمد حدود ۴۵ درصد نسبت سود فعالیت منظور خواهد شد. موحدی در پاسخ به سوالی در مورد هزینه‌های قابل قبول این دسته از مودیان گفت: به طور مثال فردی که یک کلیپ تبلیغاتی درست کرده است و به سبب آن درآمدی داشته می‌تواند هزینه‌های مربوط به ساخت آن مانند هزینه تهیه موشن و… را با مدارک و مستندات ارائه کند، امکان کسر آن وجود دارد.

وی با تاکید براینکه عدد ۱۷ میلیارد تومان گفته شده عدد بسیار کمی بوده و مربوط به بخشی از ۱۲۳ نفری بوده است که درآمد ۲.۳ هزار میلیارد تومانی داشته‌اند، گفت: برخی از مالیات‌های تشخیصی مربوط به پیش از شناسایی درآمدهای این افراد بوده است. بنابراین برای برخی از این افراد که حساب‌های تجاری آنها شناسایی شده است احتمالا مالیات‌های بیشتری در نظر گرفته خواهد شد.

بنابراین اظهارنامه‌های این افراد نیز مربوط به زمانی است که ما اطلاعات زیادی در اختیار نداشتیم و به طور مثال اظهارنامه آنها را با یک تعدیل پذیرفتیم اما هم‌اکنون که این اطلاعات در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دارد باید برگه متمم برای آنها صادر کنیم. سخنگوی سازمان امور مالیاتی در پاسخ به سوالی در مورد احتمال جریمه اینفلوئنسرهایی که اظهارنامه خلاف واقع ارائه کرده بودند، گفت: اگر اظهاراتی خلاف واقع داشته باشند مشمول جرایم کتمان درآمد خواهند شد.

لازم به ذکر است، براساس ماده ۱۹۲ قانون مالیات‌های مستقیم، درآمدهای کتمان‌شده در اظهارنامه‌های تسلیمی و یا هزینه‌های غیرواقعی برای اشخاص اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل، ۳۰ درصد و برای سایر مودیان ۱۰ درصد جریمه به دنبال دارد. ضمن اینکه این جرایم غیرقابل بخشودگی خواهد بود.

ضرورت اصلاح پایه‌های مالیاتی

عبدالمجید شیخی، اقتصاددان

میزان فرارمالیاتی در کشور بیش از رقمی‌است که اعلام می شود. لازمه جلوگیری از فرار‌مالیاتی، طراحی سامانه پایش تراکنش‌‌های پولی و مالی است. تمامی تراکنش‌های پولی امری اساسی است چراکه ۹۵ درصد از نقدینگی کشور در حساب‌های بانکی‌ است. بنابراین شفافیت نقل و انتقالات حائز اهمیت خواهد بود. اخذ مالیات مبادلات و معاملات یکی از راهکارهای جبران کاهش درآمدهای مالیاتی خواهد بود.

یکی از معضلات کشور فرار مالیاتی است که امروزه بسیار گسترده شده است. چنانچه از‌ فرا‌ر مالیاتی جلوگیری شود، دیگر نیاز به فروش ثروت‌های زیرزمینی برای جبران کسری بودجه نخواهیم داشت. اصلاح پایه‌های مالیاتی یک امر ضروری است. همچنین ضرورت دارد تا پایه‌های مالیاتی کشور گسترش پیدا کند. حذف معافیت‌های مالیاتی و اصلاح ضرایب مالیاتی نیز از دیگر مسائل مهم است. ضرایب مالیاتی پلکانی به ضرر تولید کشور است که امروز نسبت به اصلاح آن باید اقدامات جدی صورت بگیرد.

اگر سدی مانند مالیات بر عایدی سرمایه بر فعالیت‌های سوداگری ایجاد شود، باعث تثبیت و تقویت پول ملی می‌شود. اگر از حجم عظیم اقتصاد مالیات گرفته شود قطعا دولت از این روش درآمد بالایی کسب می‌کند. به خصوص در عایدی سرمایه‌ها اگر از فعالیت‌های سوداگری مالیات گرفته شود، آن زمان نیازی به درآمد‌های نفتی نخواهیم داشت. مثل  اینکه فروش نفت یک قطره از دریای درآمدی است که از فرار مالیاتی برای کشور ایجاد می‌شود. به همین خاطر شاید اصلا نیازی به فروش نفت و گاز نداشته باشیم و می‌توانیم درآمد‌های حاصل از فروش انرژی را در زیر ساخت‌ها و توسعه کشور برای بلند مدت سرمایه گذاری کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

تولید زعفران ۷۰ درصد افت پیدا کرده است/صادرات با نام دیگران

به گزارش کسب و کار نیوز ، بر اساس برآوردها هر ماه ۱۰ تن زعفران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.