صفحه اصلی / سرخط خبرها / ضرورت اصلاح پایه‌های مالیاتی
ضرورت اصلاح پایه‌های مالیاتی

عبدالمجید شیخی، اقتصاددان

ضرورت اصلاح پایه‌های مالیاتی

سرمقاله

میزان فرارمالیاتی در کشور بیش از رقمی‌است که اعلام می شود. لازمه جلوگیری از فرار‌مالیاتی، طراحی سامانه پایش تراکنش‌‌های پولی و مالی است. تمامی تراکنش‌های پولی امری اساسی است چراکه ۹۵ درصد از نقدینگی کشور در حساب‌های بانکی‌ است. بنابراین شفافیت نقل و انتقالات حائز اهمیت خواهد بود. اخذ مالیات مبادلات و معاملات یکی از راهکارهای جبران کاهش درآمدهای مالیاتی خواهد بود.
یکی از معضلات کشور فرار مالیاتی است که امروزه بسیار گسترده شده است. چنانچه از‌ فرا‌ر مالیاتی جلوگیری شود، دیگر نیاز به فروش ثروت‌های زیرزمینی برای جبران کسری بودجه نخواهیم داشت. اصلاح پایه‌های مالیاتی یک امر ضروری است. همچنین ضرورت دارد تا پایه‌های مالیاتی کشور گسترش پیدا کند. حذف معافیت‌های مالیاتی و اصلاح ضرایب مالیاتی نیز از دیگر مسائل مهم است. ضرایب مالیاتی پلکانی به ضرر تولید کشور است که امروز نسبت به اصلاح آن باید اقدامات جدی صورت بگیرد.
اگر سدی مانند مالیات بر عایدی سرمایه بر فعالیت‌های سوداگری ایجاد شود، باعث تثبیت و تقویت پول ملی می‌شود. اگر از حجم عظیم اقتصاد مالیات گرفته شود قطعا دولت از این روش درآمد بالایی کسب می‌کند. به خصوص در عایدی سرمایه‌ها اگر از فعالیت‌های سوداگری مالیات گرفته شود، آن زمان نیازی به درآمد‌های نفتی نخواهیم داشت. مثل اینکه فروش نفت یک قطره از دریای درآمدی است که از فرار مالیاتی برای کشور ایجاد می‌شود. به همین خاطر شاید اصلا نیازی به فروش نفت و گاز نداشته باشیم و می‌توانیم درآمد‌های حاصل از فروش انرژی را در زیر ساخت‌ها و توسعه کشور برای بلند مدت سرمایه گذاری کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

صادرات زنجیره آهن و فولاد افزایش یافت

به گزارش کسب و کار نیوز ، طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، از ابتدای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.