صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / حمایت از استارتاپ‌ها برای بهبود رشد اقتصادی ضرورت دارد/افزایش سهم استارت‌آپ‌ها در کسب‌وکارهای خرد
حمایت از استارتاپ‌ها برای بهبود رشد اقتصادی ضرورت دارد/افزایش سهم استارت‌آپ‌ها در کسب‌وکارهای خرد

حمایت از استارتاپ‌ها برای بهبود رشد اقتصادی ضرورت دارد/افزایش سهم استارت‌آپ‌ها در کسب‌وکارهای خرد

کسب و کار نیوز- زمانی که شرکتها تصمیم می‌گیرند با کسب‌وکارهای کوچک‌تر ارتباط برقرار کنند، در موقعیتی برد- برد قرار می‌گیرند. به‌عبارتی، آنها این فرصت را پیدا می‌کنند تا بازاری را که پیش‌تر آن را لمس نکرده‌اند، بشناسند و وارد آن شوند. امروزه فضای مجازی نقش بسیار موثری در افزایش ارتباطات افراد جامعه دارد. از این رو حضور در این فضا شرایط بسیار مناسبی برای رشد هر کسب‌وکاری فراهم می‌کند. استفاده از این فضا برای استارتاپ ها که به دنبال رشد سریع و گسترش زمینه کاری خود هستند امری ضروری است اما این بدان معنی نیست که هر کسب‌وکاری که در فضای مجازی فعالیت می‌کند لزوماً استارتاپ باشد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این فضا برای تمامی کسب‌وکار ها مناسب است و تمامی آنها سعی می‌کنند به بهترین وجه از این فضا استفاده کنند. به عنوان مثال می‌توان به وب‌سایت های فروشگاه‌ها اشاره کرد که امر فروش را برای آنها آسان می‌کند اما چنین فروشگاه هایی استارتاپ نیستند و همین امر ممکن است باعث بروز اشتباه گردد.

رئیس اتحادیه لباسشویی و خشک‌شویی تهران در این رابطه گفت: فعالان این بخش از صنوف باید برای رفاه بیشتر مردم در بحث استارت‌آپ‌‌ ها در حوزه خشک‌شویی آنلاین، بیشتر متمرکز شوند، چراکه بحث خدمات دهی بیشتر، دقیق‌ تر و با کیفیت ‌تر به مشتریان در اولویت قرار دارد و فعالیت کنترل شده استارت‌آپ ‌‌ها در کسب و کارهای خُرد مطالبه جدی مردم است. ابوالفضل رجب زاده، رئیس اتحادیه لباسشویی و خشکشویی تهران بیان کرد: حضور استارتآپ‎‎های حوزه خشک‎شویی آنلاین یکی از موضوعاتی است که این روزها مورد استقبال مردم قرار گرفته است. البته این بخش با توجه به فناوریهای روز و همچنین تسریع و تسهیل در خدمات دهی به مردم، هنوز جای کار دارند.

رجب زاده گفت: فناوریه ای به کار گرفته شده در این صنف می تواند این اعتماد را به مردم بدهد که البسه و سایر کالاهایی که نیاز به شست وشو، لکه بری، اتوکشی و سایر خدمات‎رسانی، با بهترین کیفیت و نازل‎ترین قیمت انجام میشود و همین موضوع دلیلی برای افرایش رقابت در این بازار است. وی با بیان اینکه استفاده از خدمات این صنف می تواند به کاهش مصرف آب و برق کمک کند، تاکید کرد: شرایط معیشتی موجب شده تا این قابلیت صنف خشکشویی و لباسشویی نادیده گرفته شده و هر ساله تعداد تیراژ کار فعالان این صنف نسبت به سال گذشته کمتر شود.

رئیس اتحادیه لباسشویی و خشکشویی تهران بیان کرد: این صنف با قابلیت جذب تکنولوژی به دنبال افزایش اعتماد و ارتقای کیفیت خدمات است، اما شرایط معیشتی مردم باعث کاهش تیراژ کار واحدهای صنفی فعال در این رسته شغلی شده است. وی با اعلام این مطلب اظهار کرد: خشکشویی و لباسشویی جزو صنوف لوکس و البته با ظرفیت بالا در جذب فناوری روز دنیاست، اما با توجه به اینکه مردم در شرایط فعلی دغدغه معیشت دارند، طبیعی است که در این صنف تیراژ کار کاهش پیدا کند.

رجب زاده با اشاره به شرایط اقتصادی مردم گفت: با توجه به رشد نرخ تورم نمی توان شرایط پررونقی برای اصناف ترسیم کرد. در حال حاضر هزینه ها بر مبنای اولویت انجام می شود به همین دلیل استفاده از خدمات صنف لباسشویی و خشکشویی از سبد خانوار حذف شده و یا به حداقل رسیده است.

وی ادامه داد: البته تغییر مواد اولیه تولید پوشاک نیز مولفه دیگری است که میزان استفاده از خدمات صنف لباسشویی و خشکشویی را کاهش داده است. امروزه بیشتر مواد اولیه ای که برای تولید لباس به کار میرود پلی استر و نایلون است به همین دلیل اغلب میتوان لباس ها را در منزل شست و نیاز به اتوکشی نداشت. به اعتقاد رئیس اتحادیه لباسشویی و خشکشویی تهران؛ این صنف همواره نیاز به ورود تکنولوژی دارد، از این رو تحول جدی در بخش های مختلف شست وشو و سایر خدمات صنف خشکشویی مستلزم به روزشدن دستگاه ها در این بخش است.

رئیس اتحادیه لباسشویی و خشکشویی تهران با اشاره به عدم جذب افراد جدید به این صنف گفت: پیش از انقلاب ۱۸۰۰ واحد صنفی در تهران، شمیرانات و شهر ری فعال بوده، اما این رقم به رغم افزایش چندبرابری جمعیت امروزه به ۱۵۰۰ واحد صنفی رسیده است، زیرا قابلیت سرمایه گذاری جدید به دلیل هزینه ها و کاهش درآمد برای افراد وجود ندارد. رجب زاده افزود: در حال حاضر این اتحادیه ۹۷۰ عضو دارد که هر ساله تعدادی از اعضای جدید از صنف خارج شده و اعضای جدید جذب می شوند.

تمرکز برنامه هفتم بر اقتصاد دیجیتال

رضا قربانی، کارشناس فناوری

فضای استارت آپی کشور هم اکنون در حال رشد کردن و بالغ شدن بوده که خوشبختانه اکنون نهادهای رگولاتور متوجه اهمیت استارت آپ‌ها شده‌اند و شرایط نسبت به گذشته خیلی بهتر شده و آن ها را دیگر یک بخش لوکس نمی دانند. استارت آپ‌ها در سال های گذشته توانسته اند سبک جدیدی از زندگی و کار کردن را معرفی کنند که باید از این ظرفیت استفاده کرد.

یکی از عوامب عامل تاثیرگذار در توسعه تجارت الکترونیک این است که اجازه فعالیت به کسب و کارهای بخش خصوصی و استارت آپها داده شود. موانع پیش پای کسب و کارهای بخش خصوصی باید برداشته شود. در موضوع اقتصاد دیجیتال نیروی انسانی حرف اول را می زند. باید موانع برای فعالیت نیروهای نخبه برداشته شود. فضا برای فعالیت باید بهبود پیدا کند. در غیر این صورت فرصت های کاری کشورهای دیگر منجر به مهاجرت نیروی نخبه کشور خواهد شد.

به طور کلی اتفاقات خوبی در حال وقوع است. در موضوع رگولاتوری و قانون گذاری می بایست بخش خصوصی مشارکت داده شود. باید فضا برای فعالیت بخش خصوصی در حوزه رگولاتوری و قانون گذاری فراهم شود. چراکه حاکمیت هر اندازه هم تلاش کند در تمامی این بخش ها نمی تواند توسعه انجام دهد. دست بخش خصوصی باید برای فعالیت باز باشد. در کشور ما نیز توسعه تجارت الکترونیک باید در برنامه های متنوعی که در دست تدوین است در نظر گرفته شود. به عنوان مثال در برنامه هفتم توسعه می بایست به اقتصاد دیجیتال، توسعه تجارت الکترونیک و نیازهای این حوزه به شدت توجه شود.

به نظر می رسد فعالان اقتصاد دیجیتال به این درک رسیده‌اند که همه ما سوار یک کشتی هستیم و برای تغییر و توسعه شرایط باید با هم همکاری کنیم. در این شرایط از حاکمیت و دولت هم انتظار می‌رود با تسهیل فضای کسب‌وکار اقتصاد دیجیتال، زمینه رشد کسب‌وکارهای نوین را فراهم کند. باید اجازه دهیم اقتصاد دیجیتال که آینده کشور در گرو بالندگی آن است، رشد کند. فعالان اقتصاد دیجیتال می‌خواهند در همین کشور و برای همین مردم کار و خلق ارزش کنند. زمان آن رسیده که اجازه دهیم جوانان بتوانند به کارشان ادامه دهند.

همچنین مطالعه کنید:

کشت ۶۵۰ هزار هکتار برنج در کشور/ پیش‌بینی افزایش تولید برنج در سال جاری

به گزارش کسب و کار نیوز ، سهراب سهرابی افزود: بیشترین میزان کشت برنج در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.