صفحه اصلی / اسلایدر / واردات خودروهای کارکرده به کاهش قیمت خودرو منجر می شود/پیش‌بینی ریزش شدید قیمت خودرو
واردات خودروهای کارکرده به کاهش قیمت خودرو منجر می شود/پیش‌بینی ریزش شدید قیمت خودرو

واردات خودروهای کارکرده به کاهش قیمت خودرو منجر می شود/پیش‌بینی ریزش شدید قیمت خودرو

کسب و کار نیوز- یک نماینده مجلس معتقد است: اگر خودروهای کارکرده وارد کشور شود، قیمت‌ها به شدت ریزشی می‌شود. جلال رشیدی‌کوچی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما واردات خودروهای کارکرده روی قیمت‌ها در بازار اثری دارد؟ اظهار داشت: من اعتقاد دارم که اگر خودروهای کارکرده وارد کشور شود، قیمت‌ها به شدت ریزشی می‌شود، چون فردی که امروز "ب‌ام‌و" سوار است و خودرو او ۲۰ میلیارد تومان باشد، وقتی ببیند قرار است "یک ب‌ام‌و" مدل ۲۰۲۲ با قیمت یکی دو میلیارد تومان وارد کشور شود، ۱۸ میلیارد تومان قطعا به ضرر این فرد خواهد بود، بنابراین این فرد هم خودرو را وارد بازار می‌کند. آخرین مدل خودروهای وارداتی که وارد کشور شد، مربوط به ۲۰۱۷ بود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی وجود دارد که اتفاقی که تاکنون در رابطه با قیمت خودروهای خارجی افتاده که قیمت‌شان ۱۰ برابر هم شده، در رابطه با قیمت خودروهای کارکرده نیفتد؟ عنوان کرد: اگر آیین‌نامه‌ای که دولت می‌نویسد، انحصار ایجاد کند و یا اگر محدودیت بگذارد و برای مثال، بگوید هزار خودرو بیشتر وارد نشود و این محدودیت با نیاز بازار منطبق نباشد، حتما افزایش قیمت خواهیم داشت.

رشیدی کوچی افزود: نگرانی ما همین‌جا است که دولت مجددا در آیین‌نامه واردات خودرو به جای این‌که نفع مردم را در نظر بگیرد، نفع خودروسازان را ببیند. وی بیان کرد: این خودروهایی که در ایران برای ما آرزو شده، آن طرف خلیج‌فارس از دم قسط به مردم می‌فروشند. یعنی در آن‌جا خودرو را قسطی برمی‌دارید می‌آورید. ما باید به این سمت برویم. این نماینده مجلس تصریح کرد: هر مسیری، هر رفتاری و هر حرکتی غیر از این باشد، حتما باعث افزایش قیمت می‌شود.

شرایط کاهش قیمت خودرو

بابک صدرایی، کارشناس خودرو

قیمت خودرو در ایران به یک اتفاق اقتصادی تبدیل شده است. به همین علت قیمت خودرو با حل یک مشکل ساماندهی نخواهد شد. از سوی دیگر موضوع واردات خودرو نیز به یک مساله تاریخی تبدیل شده که در برهه های مختلف شاهد ممنوعیت آن بوده ایم. هر از چند گاهی که بازار با مشکلات غیرقابل حل روبرو می شود، ایده واردت خودرو به میان می آید و بدون برنامه و بدون واردات در حد و اندازه بازار ایران، پرونده آن بسته می شود. واردات خودرو باید با برنامه و پیوسته انجام شود. اینکه هر از گاهی واردات خودرو آن هم به تعداد انگشت شمار آزاد می شود و باز ممنوعیت از سر گرفته می شود، اصلا تاثیری بر کاهش قیمت خودرو نخواهد داشت.

این سوال اینجا مطرح می شود که در کشورهایی که قصد واردات خودروی کارکرده از آنها را داریم چند دستگاه خودرو کارکرده وجود دارد که بخواهند در اختیار ایران قرار دهند. امروز در تمام جهان بازار خودروهای کارکرده داغ است و مشتریان بسیاری برای خودروهای کارکرده وجود دارد. کمتر کشوری حاضر است این خودروها را در اختیار ایران قرار دهد. متاسفانه واردات خودرو در کشور ما به یک جریان بسته و به دیوار خورده تبدیل شده است. از طرفی دیگر ارزی هم وجود ندارد که واردات خودرو با آن انجام شود. برای تاثیرگذاری واردات بر بازار باید حداقل ۲۰۰ هزار خودرو وارد شود که با میانگین قیمتی ۱۵ هزار دلار، ارز مورد نیاز آن معادل ۳ میلیارد دلار خواهد بود. این مقدار ارز برای واردات خودرو نداریم و قرار هم نیست این تعداد خودرو وارد کشور شود.

به طور کلی دلایل سیاسی افزایش قیمتها در بازار خودرو بر دلایل اقتصادی آن می چربد. همچنین باید قیمت خودروهای لوکس شکسته شود تا دیگر خودروها نیز مشمول کاهش قیمت شوند.

در مجموع واردات خودروهای کارکرده مانند تیغ دو لبه‌ای است که اگر خوب اجرا شود در بازار داخل موثر خواهد بود. اما اگر درست اجرا نشود، در کوتاه‌مدت تاثیر منفی ایجاد می‌کند. حتی باعث می‌شود بعضی از مدل‌های خودرو با افزایش قیمت هم مواجه شود. واردات خودروهای دست دوم به معنای ارزانی خودرو نیست.

بلکه حباب‌های بی‌رویه‌ای که مخصوصا در بازار خودروهای وارداتی ایجاد شده را از بین می‌برد. این اتفاق قطعا در بازار خودروهای پایین‌دستی هم تاثیرگذار خواهد بود. البته نه به آن شدتی که به طور ناگهانی خودروی ۱۰ میلیارد تومان ۶ میلیارد تومان شود. بلکه همه اینها به عوارض و تعرفه‌هایی که تعیین می‌شود و همچنین اینکه در چه تعدادی و چه کسی و یا چه نهاد و ارگانی این خودروها را وارد می‌کند و چه کسی می‌خواهد کنترل کند، بستگی دارد.

همچنین مطالعه کنید:

شرکت‌های ارزآور در اولویت تامین ارز هستند/ فرصت خطا نداریم

به گزارش کسب و کار نیوز ، عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.