صفحه اصلی / سرخط خبرها / شرایط کاهش قیمت خودرو
شرایط کاهش قیمت خودرو

بابک صدرایی، کارشناس خودرو

شرایط کاهش قیمت خودرو

سرمقاله

قیمت خودرو در ایران به یک اتفاق اقتصادی تبدیل شده است. به همین علت قیمت خودرو با حل یک مشکل ساماندهی نخواهد شد. از سوی دیگر موضوع واردات خودرو نیز به یک مساله تاریخی تبدیل شده که در برهه های مختلف شاهد ممنوعیت آن بوده ایم. هر از چند گاهی که بازار با مشکلات غیرقابل حل روبرو می شود، ایده واردت خودرو به میان می آید و بدون برنامه و بدون واردات در حد و اندازه بازار ایران، پرونده آن بسته می شود. واردات خودرو باید با برنامه و پیوسته انجام شود. اینکه هر از گاهی واردات خودرو آن هم به تعداد انگشت شمار آزاد می شود و باز ممنوعیت از سر گرفته می شود، اصلا تاثیری بر کاهش قیمت خودرو نخواهد داشت. این سوال اینجا مطرح می شود که در کشورهایی که قصد واردات خودروی کارکرده از آنها را داریم چند دستگاه خودرو کارکرده وجود دارد که بخواهند در اختیار ایران قرار دهند. امروز در تمام جهان بازار خودروهای کارکرده داغ است و مشتریان بسیاری برای خودروهای کارکرده وجود دارد. کمتر کشوری حاضر است این خودروها را در اختیار ایران قرار دهد. متاسفانه واردات خودرو در کشور ما به یک جریان بسته و به دیوار خورده تبدیل شده است. از طرفی دیگر ارزی هم وجود ندارد که واردات خودرو با آن انجام شود. برای تاثیرگذاری واردات بر بازار باید حداقل ۲۰۰ هزار خودرو وارد شود که با میانگین قیمتی ۱۵ هزار دلار، ارز مورد نیاز آن معادل ۳ میلیارد دلار خواهد بود. این مقدار ارز برای واردات خودرو نداریم و قرار هم نیست این تعداد خودرو وارد کشور شود.
به طور کلی دلایل سیاسی افزایش قیمتها در بازار خودرو بر دلایل اقتصادی آن می چربد. همچنین باید قیمت خودروهای لوکس شکسته شود تا دیگر خودروها نیز مشمول کاهش قیمت شوند.
در مجموع واردات خودروهای کارکرده مانند تیغ دو لبه‌ای است که اگر خوب اجرا شود در بازار داخل موثر خواهد بود. اما اگر درست اجرا نشود، در کوتاه‌مدت تاثیر منفی ایجاد می‌کند. حتی باعث می‌شود بعضی از مدل‌های خودرو با افزایش قیمت هم مواجه شود. واردات خودروهای دست دوم به معنای ارزانی خودرو نیست.
بلکه حباب‌های بی‌رویه‌ای که مخصوصا در بازار خودروهای وارداتی ایجاد شده را از بین می‌برد. این اتفاق قطعا در بازار خودروهای پایین‌دستی هم تاثیرگذار خواهد بود. البته نه به آن شدتی که به طور ناگهانی خودروی ۱۰ میلیارد تومان ۶ میلیارد تومان شود. بلکه همه اینها به عوارض و تعرفه‌هایی که تعیین می‌شود و همچنین اینکه در چه تعدادی و چه کسی و یا چه نهاد و ارگانی این خودروها را وارد می‌کند و چه کسی می‌خواهد کنترل کند، بستگی دارد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش واحدهای تولیدی مشکل‌دار در دولت مردمی

به گزارش کسب و کار نیوز ، علی حسین رعیتی‌فرد، معاون روابط کار وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.