صفحه اصلی / سرخط خبرها / فرار مالیاتی گسترده در کشور
فرار مالیاتی گسترده در کشور

مسعود دانشمند، اقتصاددان

فرار مالیاتی گسترده در کشور

سرمقاله

در کشور فرار مالیاتی گسترده‌ای وجود دارد و میزان مالیات دریافتی به نسبت تولید ناخالص داخلی اندک است. شواهد حکایت از این دارد که در حال حاضر میزان مالیات دریافتی کمتر از برآوردها است. برخی از نهادها و ارگان‌ها دارای شرکت‌های کوچک و متوسطی بوده که مالیاتی برای آن پرداخت نمی‌شود و به عبارت معافیت مالیاتی عجیبی دارند، این درحالی بوده که واحدهای تولیدی مشابه باید مالیات خود را پرداخت نمایند، در نتیجه شاهد رقابت نابرابر در بازار هستیم.
اگر نظام مالیاتی ما بتواند پولشویی را در کشور کنترل کند، شاهد آن خواهیم بود که رشوه، رانت و قاچاق تا ۹۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. این کار به وسیله دقت در اظهارنامه‌های مالیاتی محقق خواهد شد. سلامت دارایی هنگامی محقق می‌شود که در انتهای هرسال هر فرد اظهارنامه مالیاتی را تکمیل نماید. در این شیوه، اگر کارمندی که دارای حقوق مشخص است به طور ناگهانی یک خانه چند میلیاردی خریداری کند، موظف است مسیر پول دریافتی خود به سازمان امور مالیاتی نشان دهد.
اظهارنامه مالیاتی برای تمام مردم است و نباید فرقی میان مسوولان و مردم عادی باشد. زمان انتقال پول، مبلغی از یک فرد خارج و به حساب فرد دیگری منتقل می‌شود، در نتیجه یک دارایی از فروشنده کاهش پیدا می‌کند، ثبت این امر به سلامت دارایی و افزایش درآمدهای مالیاتی کمک شایانی خواهد داشت. در حال حاضر تنها فروشگاه‌ها و شرکت‌های رسمی مالیات خود را پرداخت می‌نمایند و فرار مالیاتی گسترده در کشور وجود دارد.

همچنین مطالعه کنید:

تعرفه واردات خودروهای کارکرده از خودروهای نو باید کمتر باشد

به گزارش کسب و کار نیوز، روح الله عباس‌پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.