به گزارش کسب و کار نیوز، بررسی بازار کار در سال ۱۴۰۱ نشان میدهد سهم جمعیت بیکار فارغ التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران ۴۰.۰ درصد بوده است، این سهم بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. بررسی تغییرات این شاخص نشان میدهد که نسبت به سال قبل ۰.۳ درصد کاهش داشته است. در سال ۱۴۰۱ سهم جمعیت شاغل فارغ التحصیل آموزش عالی از کل شاغلان ۲۶.۷ درصد بوده است، این سهم بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است، بررسی تغییرات این شاخص نشان میدهد که نسبت به سال قبل ۰.۹ درصد افزایش داشته است.
محمود کریمی بیرانوند, معاون اشتغال وزارت کار تعداد بیکاران فارغالتحصیل را حدود یک میلیون نفر برشمرد و گفت: فقدان اطلاعات دقیق و تکمیلی از جمله مدرک تحصیلی، رشته، سن، محل زندگی، تراکم جمعیتی استانها و مهارتهای تخصصی مهمترین چالش اساسی رفع این مسئله است. فقدان مهارت این روزها با افزایش تعداد فارغ التحصیلان بیشتر از گذشته مورد توجه است. شاید در گذشته کمتر فارغ التحصیلی دچار بیکاری میشد اما در زمان حاضر با توجه به افزایش تعداد فارغ التصیلان شرط یافتن شغل، «مهارت» است.
غلامحسین حسینینیا، رئیس سازمان فنی و حرفهای با اشاره به آمار مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۳۳، بیان داشت: تعداد ۸۳میلیون شغل در جهان حذف و ۶۳میلیون شغل تا چهار سال آینده با تأثیر از تورم، کندی رشد و هوش مصنوعی ایجاد خواهد شد.
وی تصریح کرد: برای مشاغل آینده و آینده مشاغل با توجه به تحولات اساسی تکنولوژی در عرصه جهانی مانند تکنولوژیهای برافکن، IOT، بیگ دیتا، رباتهای خودکار و… باید جوانان را به مهارت مجهز کنیم. معاون وزیر کار، با بیان اینکه ۱۲۳۴ استاندارد دانشبنیان از سوی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور تدوین شده است و این مهم در راستای جدی گرفته شدن مهارتهای دانشبنیان از سوی این سازمان میباشد، عنوان کرد: عزم سازمان برای راهاندازی هرچه بیشتر مراکز دانشبنیان مهارتی با همکاری پارکهای علم و فناوری در همه استانها جزم است.
وی با اشاره به تبدیل مرکز ملی تربیت مربی به مرکز مهارتی دانشبنیان، تصریح کرد: با همکاری دانشگاه تهران پارک علم و فناوری مهارتی راهاندازی شده است. رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای از راهاندازی مرکز آموزش فنی و حرفهای دانشبنیان در هر استان خبر داد و اضافه کرد: این سازمان آمادگی همکاری با شرکتهای دانشبنیان بهصورت مستقیم و چه از طریق پارکهای علم و فناوری را دارد و با این شرط که همه پروژههای تعریفشده دارای پیوست مهارتی جهت رشد تولید و افزایش کیفیت و… باشد.
وی طرحهای کهاد، نخلستان و محیط کار واقعی را از برنامههای جدید سازمان عنوان کرد و افزود: در طرح کهاد، دورههای آموزشی تلفیقی یا هیبریدی مهارتی همزمان با آموزشهای کلاسیک، برای دانشجویان در نظر گرفته میشود که متناسب با رشته تحصیلی و یا علاقهمندی آنان ارائه میشود.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای اظهار داشت: طرح نخلستان نیز برای فارغ التحصیلان دانشگاهی که رشتههای تحصیلی آنها در بازار کار، اقبالی ندارد نیز، پیشبینی شده است که در این طرح آموزش مهارتی در حوزههای فناوری اطلاعات و ارتباطات و دانشبنیان همراه با تکنولوژی جدید در مراکز دولتی، آموزشگاههای آزاد، جوار و بینکارگاهی و… به فارغ التحصیلان ارائه میشود.