صفحه اصلی / اسلایدر / وزیر صمت: واردات خودرو یکی از ابزارهای مدیریت و کنترل بازار است/تولید مشترک خودرو با بنگاه‌های بزرگ
وزیر صمت: واردات خودرو یکی از ابزارهای مدیریت و کنترل بازار است/تولید مشترک خودرو با بنگاه‌های بزرگ

وزیر صمت: واردات خودرو یکی از ابزارهای مدیریت و کنترل بازار است/تولید مشترک خودرو با بنگاه‌های بزرگ

کسب و کار نیوز- وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: واردات خودرو یک پتانسیل جدی برای مدیریت بازار به منظور جلوگیری از رانت و انحصار است. عباس علی آبادی در مورد واردات خودرو، گفت: واردات یکی از ابزارهای مدیریت و کنترل بازار است؛ مجلس نقطه نظرات خود را در این حوزه ارائه کرده و به تازگی نیز مصوبه‌ای در این حوزه داشته است، ما مصوبات را رعایت خواهیم کرد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: واردات یک پتانسیل جدی برای مدیریت بازار به منظور جلوگیری از رانت و انحصار است، در حوزه کالاهای های تک و کالاهای راهبردی و کالاهایی که کشور باید استقلال داشته باشد، سیاست دیگری حاکم است که مطابق با آن سیاست باید عمل شود، اما در موضوعاتی که مزیت اقتصادی و رقابتی نداریم، باید به سمت تعامل با دنیا پیش رویم.

وی با بیان اینکه واردات یکی از وسایل و قواعد تنظیم مناسبات بین‌المللی است، ادامه داد: من به یک ژئواکونومی معتقد هستم که در این روش یک کالایی می‌دهیم و یک کالایی می‌گیریم و این یعنی واردات و صادرات.

علی آبادی در جلسه رای اعتماد نیز درباره صنعت خودرو گفته بود که این صنعت نیازمند طرحی جامع است به طوری که در تعامل با دیگر کشورها و با انجام واردات هوشمند و به‌موقع و همچنین همکاری‌های تخصصی با بنگاه‌های بزرگ می‌توان تولید مشترک داشت و به انجام صادرات پرداخت. وزیر صمت تاکید داشت که باید تولید خودرو را افزایش داد تا قیمت‌ها کاهش یابد.

 

شرایط ایجاد ثبات در بازار خودرو

بابک صدرایی، کارشناس خودرو

اگر دولت بتواند قیمت ارز را ثابت نگه دارد و ثباتی نیز در زمینه عرضه و تقاضا ایجاد شود، نه تنها شاهد افزایش قیمت در بازار خودرو نخواهیم بود، بلکه آهنگ رشد قیمت کمتر می شود. چراکه از هم‌اکنون قیمتها بر اساس تورم ۵۰ درصدی اقتصاد پیش می رود. بنابراین از آنجا که بازار خودرو تحت تاثیر نوسانات اقتصادی و مسائل سیاسی است، با توجه به تورم ۵۰ درصدی، اگر دولت قادر به مهار نرخ ارز نباشد، با هر میزان تیراژ تولید و عرضه خودرو در بازار، باز هم شاهد افزایش قابل ملاحظه قیمت‌ها خواهیم بود.

متاسفانه دولت و شرکت‌های خودروساز صرفا تاکید دارند که تولید افزایش یابد، در حالی که تولید وقتی افزایش پیدا می‌کند، باید سیستم توزیع درست باشد و توزیع هم زمانی درست می‌شود که خودروساز قیمت دستوری نداشته باشد و با قیمت مشخصی بتواند خودرو بفروشد و در بازار عرضه کند. بازار وقتی آزاد و رقابتی باشد خود خودروساز برای رسیدن به سهم بیشتر بازار قیمت را متعادل می کند.

راهکار اصلی در این زمینه نزدیک شدن قیمت خودرو به نرخ‌های بازار است و علاوه بر آن خودروسازان با اجرای برنامه‌های افزایش تیراژ و تحویل در بازه زمانی کوتاه‌مدت به مشتریان، حباب‌های قیمتی موجود را بشکنند. باید هماهنگی کامل بین دستگاه‌هایی همچون وزارت صمت، شورای رقابت، سازمان حمایت و … در این مساله وجود داشته باشد و با یک زبان واحد صحبت کنند و بدانیم که در غیر این صورت فقط بر آتش بازار سیاه خودرو دمیده خواهد شد و دلالان و واسطه‌ها با سوء استفاده از فضای موجود به گران‌تر فروختن خودرو‌ها خواهند پرداخت.

قیمت‌گذاری خودرو در ایران روشی غلط و باعث ایجاد رانت و باز گذاشتن دست تبهکار و دلال است، گفت: خودروسازان سالهاست که زیان انباشته دارند، صنعت خودروسازی ایران بیشتر از این که صرفه اقتصادی داشته باشد، سیاسی است و به همین دلیل قطعا دولت به این‌ها کمک می‌کند.

به طور کلی  بازار خودرو در ایران به شکل بی‌سابقه‌ای به‌هم‌ریخته و آشفته است که عواملی نظیر عدم ثبات تولید، قیمت‌گذاری دستوری و سیستم‌هایی مانند سیستم جامع قرعه‌کشی و نظیر این مسائل به این آشفتگی دامن زده است. در همین رابطه موضوع اساسی دیگر عدم ثبات اقتصادی در کشور است. به طوری که هر چه این بی‌ثباتی اقتصادی بیشتر شود، مردم تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری روی محصولاتی مانند خودرو پیدا خواهند کرد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

به گزارش کسب و کار نیوز ، صندوق بین المللی پول در گزارش  منطقه ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.