پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / هزار نخبه در آموزش‌وپرورش جذب می‌شوند
هزار نخبه در آموزش‌وپرورش جذب می‌شوند

هزار نخبه در آموزش‌وپرورش جذب می‌شوند

کسب و کار نیوز- وزیر آموزش و پرورش از اخذ مجوز مجوز جذب هزار نخبه در آموزش و پرورش خبر داد و گفت: بودجه این وزارتخانه باید طبق قانون افزایش پیدا کند، تحول نیازمند قرارگیری علم و حلم در کنار یکدیگر است چراکه تحول به صورت آنی رخ نمی‌دهد. رضامراد صحرایی در نشست هم‌اندیشی جمعی از نخبگان و صاحبان استعدادبرتر با وزیر آموزش‌وپرورش و قائم مقام بنیاد ملی نخبگان به طرح جذب و اشتغال نیروی انسانی نخبه و مستعدبرتر اشاره کرد و افزود: مجوز جذب هزار نخبه در آموزش و پرورش اخذ شده است که این مهم می‌تواند نقش بسزایی در ارتقاء کیفی حوزه آموزش داشته باشد.

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه بودجه آموزش و پرورش باید طبق قانون افزایش پیدا کند، خاطرنشان کرد: تحول نیازمند قرارگیری علم و حلم در کنار یکدیگر است چراکه تحول به صورت آنی رخ نمی‌دهد. وضع موجود حاصل عملکرد یک ساله و دو ساله نیست؛ بنابراین نباید انتظار داشت در یک بازه زمانی کوتاه، تمام مشکلات رفع شود. از طرف دیگر، در این مسیر نباید دچار غرور شد.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: پیدا کردن راه حل برای مشکلات جامعه، نیازمند برقراری ارتباط میان نخبگان علمی، نخبگان دینی و نخبگان مدیریتی است، این ارتباط غیرممکن‌های زیادی را ممکن می کند. صحرایی با بیان اینکه جلسات با نخبگان باید به صورت تخصصی ادامه یابد تا بتوان توانمندی‌های این افراد را در حوزه‌های مورد نیاز به کار گرفت، گفت: نخبه نسبت به پدیده‌های عادی نیز سوال دارد و این در حالی است که افراد دیگر با این پدیده‌ها زندگی می‌کنند و این یعنی تفاوت فرد نخبه با دیگران.

وی به تاریخچه دانشسراها و هدف آنها در تربیت معلم برای روستاها اشاره کرد و اظهار داشت: آموزش و پرورش قوی مقدمه بلافصل ایران قوی است و مقدمه آموزش و پرورش قوی، معلم قوی است. وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برای تربیت معلم قوی باید ابتدا هویت معلمی را در وی نهادینه کرد و در کنار آن دانش و فن انتقال دانش را نیز به وی آموخت چون معلم با محصل که یک انسان است، سر و کار دارد؛ بنابراین باید از هنر وارد شدن به دنیای دانش‌آموز بهره‌مند باشد.

صحرایی گفت: از سال ۸۳، دوگانه تربیت معلم و تامین معلم ایجاد شد و همین دوگانه ضربات زیادی را به نظام تعلیم و تربیت کشور وارد کرد. در واقع، کشور به جای تربیت معلم به دنبال تامین معلم رفت. در این روند افرادی وارد این حوزه شدند که گرچه از دانش کافی برخوردار بودند اما مهارت و هویت معلمی نداشتند و بدین ترتیب، تربیت معلم رنگ باخت.

وی تصریح کرد: بعد از ایجاد دانشگاه فرهنگیان، چند سالی تنها از طریق این دانشگاه و دانشگاه شهید رجایی معلم استخدام شد اما بعد از آن مسیرهای دیگری نیز ایجاد شد؛ به طوری که در این سال‌ها تنها ۲۰ درصد معلمان از مسیر دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی جذب شده‌اند و این یک آسیب بزرگ است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نیمی از کارکنان دولت در این وزارتخانه هستند، تصریح کرد: دستگاه تعلیم و تربیت کشور بسیار بزرگ است و این بزرگ بودن، وزارت آموزش و پرورش را به یک خودمشغولی افراطی دچار کرده و در نتیجه این وزارتخانه از ماموریت‌های اصلی خود باز مانده است. صحرایی با تأکید بر اینکه کلان‌مساله تعلیم و تربیت، یک پروسه است و نه اقدام نقطه‌ای، یادآور شد: این یعنی باید بین اجزای مختلف نظام تعلیم و تربیت، رابطه منطقی برقرار باشد تا در یک فضای زیست‌بوم‌گونه بتوان اهداف تعیین‌شده را محقق کرد.

وی اظهار داشت: ایران بعد از هند متنوع ترین فرهنگ را دارد؛ برخورداری از مرزهای پرتعداد با کشورهای همسایه و بیش از ۲۰ زبان زنده و وجود پدیده‌های مرسومی مانند دوزبانگی و چندزبانگی، تنها بخشی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد ایران است. نظام تعلیم و تربیت باید به این موارد توجه داشته باشد و بتواند با تحلیل درست از وضعیت کشور الگوی شناختی خود را تصحیح کند. وزیر آموزش و پرورش گفت: نظام تعلیم و تربیت باید یک فرایند پویا، متحد، هماهنگ، همسو و منسجم را ایجاد کند که در آن اثرگذاری و اثربخشی بین بخش‌های مختلف وجود داشته باشد که البته این مهم نیازمند درک شبکه‌ای از شرایط است.

همچنین مطالعه کنید:

تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در حاشیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.