صفحه اصلی / اسلایدر / قیمت‌ها در بازار ارز همچنان روند نزولی را طی می‌کند/سقوط ادامه‌دار قیمت دلار
قیمت‌ها در بازار ارز همچنان روند نزولی را طی می‌کند/سقوط ادامه‌دار قیمت دلار

قیمت‌ها در بازار ارز همچنان روند نزولی را طی می‌کند/سقوط ادامه‌دار قیمت دلار

کسب و کار نیوز- در ادامه روند نزولی قیمت‌ها در بازار ارز که از ۲ هفته پیش شروع شده روز یکشنبه، ۲۱ خرداد دلار در بازارهای غیررسمی وارد کانال ۴۶ هزار تومان شد. با توجه به اخبار مثبت ناشی از مذاکرات و توافق در روزهای اخیر جدی شده است، سطح انتظارات تورمی کاهش شدید پیدا کرده است و پیش بینی می‌شود اگر این اخبار مثبت ادامه‌دار باشد، روند نزولی با شیب ملایمی ادامه پیدا کند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، قیمت‌ها در بازار ارز همچنان روند نزولی را طی می‌کند و دلار به عنوان شاخص این بازار در دو هفته اخیر از کانال ۵۲ هزار تومان با روند ریزشی در آستانه سقوط به کانال ۴۶ هزار تومان قرار گرفته است. بانک مرکزی از ابتدای امسال سیاست کوچک‌سازی بازار غیررسمی ارز را دستور کار خود قرار داد و تامین ارز مورد نیاز مردم و فعالان اقتصادی از تقاضا در بازار غیررسمی کاست. اقدامات بانک مرکزی در بازار ارز و برنامه دولت برای مهار تورم باعث فروکش شدن شدید انتظارات تورمی شده است، به‌طوری که روند تورم از خرداد به بعد نزولی پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس این گزارش، یکی از دلایل اصلی ریزش قیمت دلار، موفقیت دولت در کنترل انتظارات تورمی است که نشانه‌های آن را در بهبود شاخص‌های اقتصادی، کاهش تقاضا و افت قیمت‌ها در بازارها مشاهده می‌کنیم. البته دیپلماسی اقتصادی دولت و تراز مثبت تجاری کشور نیز بر کاهش تقاضای ارز در بازار غیررسمی اثر گذار بوده که یکی از علت‌های آن رشد تجارت با همسایگان است. به دنبال کاهش تقاضای سفته بازی، توافقات بین‌المللی و دیپلماسی منطقه‌ای دولت، انتشار اخباری مبنی بر از آزاد شدن بخشی از پول‌های بلوکه شده و چشم انداز روشن اقتصادی کشور موجب شده نرخ ارز طی دو هفته گذشته روند نزولی را شروع کند.

براساس این گزارش با وجود تلاش دلالان و سفته بازان برای جلوگیری از ریزش نرخ ارز، در بازارهای غیررسمی قیمت دلار در مقایسه با روز گذشته حدود هزار تومان افت قیمت داشت و وارد کانال ۴۷ هزار تومان شد. مشاهدات حاکی از این است که قیمت دلار در لحظه شروع معاملات روز یکشنبه ۲۱ خرداد برابر ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان بود و در لحظه مخابره خبر به ۴۷ هزار و ۱۰۰ تومان رسید و در حال از دست دادن این کانال است.

ریزش قیمت‌ها در مرکز مبادله ارز کشور نیز ادامه دارد و هر اسکناس دلار در این مرکز برابر ۴۱ هزار ۹۸۹ تومان و نرخ هر حواله دلار نیز ۳۸ هزار و ۱۷۲ تومان است.

 

دلایل ریزش نرخ ارز

یوسف کاووسی، کارشناس اقتصادی

همانگونه که بارها تاکید کرده ایم بازار ارز و سکه در ایران متاثر از مذاکرات و فضای سیاسی است. اینکه تصور شود فقط مسائل اقتصادی در کاهش نرخ ارز و ریزش آن به چند کانال پایین تر موثر بوده است کمی از واقعیت به دور است. هرچند ارتباطاتی که در چند ماه اخیر برقرار شده از جمله رابطه با صندوق بین امکللی پول، بانک جهانی، افزایش صادرات و برگشت پول های ایران که در کشورهای دیگر بلوکه شده بود، کمک موثری به کاهش نرخ ارز کرده است.

آن چیزی که مهم بوده و اتفاق افتاده این است که پیام هایی که پادشاه عمان حامل آنها بوده و به ایران رساند و پس از آن نیز نظرات ایران را منتقل کرد به نتیجه رسیده است. نتیجه آن را در گزارش پایانی شورای حکام یا آژانس بین المللی دیدیم که قطع نامه ای علیه ایران صادر نشد.

این اولین موفقیت بزرگ ایران بود. چراکه بسیاری به دنبال این بودند که حداقل یک قطع نامه شدیداللحن علیه ایران صادر شود. قبل از آن هم توافقاتی که ایران با آژانس انجام داده بود مبنی بر اینکه برای بکارگیری دوربین ها مانعی وجود ندارد و پرونده هایی نیز بسته شد، نشان از این است که یک رابطه مثبت دو طرفه میان ایران و آژانس برقرار شده است.

اما مهم تر از همه دیدار رهبر انقلاب با کارشناسان هسته ای بود. مطلب مهمی که ایشان اعلام کردند این بود که توافق اشکالی ندارد ولی زیرساخت ها باقی بماند. پیام دوم ایشان این بود که ارتباط با آژانس در هر شرایطی باید حفظ شود. پیام دوم پیام مهمی بود. پیام سوم ایشان نیز این بود که ایران به دنبال تولید بمب نیست که اگر بود کسی نمی توانست جلوی ایران را بگیرد.

تمامی این موارد زیرمجموعه همان شعار نرمش قهرمانانه است که در سالی که برجام آغاز شد گفته شد. ارتباطاتی که هم در نیویورک بین سفیر ایران و رابرت مالی برقرار شد و ارتباطات دیگری هنوز بیان نشده اند، همگی می تواند در کاهش نرخ ارز اثرگذار باشد. مجموعه این  اتفاقات حتی می تواند به کاهش بیشتر نرخ ارز منجر شود.

همچنین مطالعه کنید:

ایران دهمین تولیدکننده بزرگ مواد معدنی دنیا است

به گزارش کسب و کار نیوز ، صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران در نشست نمایشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.