صفحه اصلی / سرخط خبرها / ضرورت تبدیل بخش غیرمولد به مولد
ضرورت تبدیل بخش غیرمولد به مولد

عبدالمجید شیخی، استاد اقتصاد

ضرورت تبدیل بخش غیرمولد به مولد

سرمقاله

انتقال پول حقیقی از فعالیت‌های سوداگرانه اقتصادی به بخش تولید می تواند گام بزرگی برای رشد اقتتصادی باشد. اگر توان مقابله با فعالیت های دلالی و سوداگری فراهم باشد و عزم جدی دولت در راستای توقف دلالی در اقتصاد پیش برود، رشد صنعت به هدف تعیین شده نزدیک خواهد شد. همچنین اگر طرح مالیات ستانی و به عبارتی طرح مالیات از عایدی سرمایه از بخش‌های غیرمولد که سهم بالایی در اقتصاد کشور پیدا کرده‌اند، موفق اجرا شود، دلالی دیگر سودی نخواهد داشت. مجموعه سرمایه‌های این بخش غیرمولد به بخش تولید در صنایع کوچک منتقل شده و تولید به رونق می‌رسد.
اخذ مالیات از بخش غیرمولد می‌تواند نقدینگی را به بخش تولید هدایت کند. این شرایط در صورتی تحقق خواهد یافت که عزم جدی برای اجرای این طرح در مجموعه نظام به‌خصوص دولت وجود داشته باشد. در غیر این صورت بخش غیرمولد سوار بر اقتصاد خواهد ماند و تولید همچنان از روند جهانی عقب خواهد ماند.
متاسفانه به این دلیل که بخش نامولد اقتصاد به بخش مولد ان غلبه کرده، سودجویان، قاچاقچیان، لابی‌های واردات و از این دست افراد در تلاش هستند که همانند سال‌های واردات بی رویه دوباره به این مسیر گرما و حرارتی ببخشند. برنامه دولت همچنان حمایت از تولیدملی است و مواضع شخص رئیس جمهور در محافل مختلف این نکته را برای همه اثبات می‌کند. به هرحال صنایع داخلی ما و سیاستگذاران اکراهی از رقابت ندارند اما رقابت به این معنا نیست که صنایع نوپای کشور را زیر پای کالاهای وارداتی له کنیم. برنامه کشور باید به این نحو باشد که بازارهای داخلی محلی برایث رقابت کالاهای خارجی نباشد و در عوض شرایطی را فراهم کنیم که کالاهای داخلی کیفیت لازم را برای ورود به بازارهای جهانی پیداکنند.
در حال حاضر می‌توان پیشرفت مناسبی را در برخی از صنایع داخلی که حتی زمانی عرصه برای رشد و شوفایی نداشتند مشاهده کرد. تجهیزات نظامی، دارو، نانو، سلول‌های بنیادین، لوازم خانگی و غیره از جمله اقداماتی است که در دوران تحریم در کشور ما اتفاق افتاد و قدم‌های بلندی در این زمینه برداشته شد. در بسیاری از شاخص‌های توسعه انسانی، اقتصادی، بهداشتی، فرهنگی شاهد ارتقاء رتبه ایران در میان بسیاری از کشورهای جهان هستیم.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.