صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / “تحلیل تاثیر رسانه های اجتماعی بر اقتصاد”
“تحلیل تاثیر رسانه های اجتماعی بر اقتصاد”

“تحلیل تاثیر رسانه های اجتماعی بر اقتصاد”

کسب و کار نیوز- این مقاله تحلیلی است از تأثیر رسانه های اجتماعی بر اقتصاد، و از TikTok به عنوان نمونه ای برای انجام تحقیق استفاده می کند.

مهبد رضا اسکوئیان – ارشد اقتصاد در تجارت الکترونیک

نسل های جوان شروع به فراموش کردن سرگرمی های قدیمی کردند و اجازه دادند رسانه های اجتماعی وارد زندگی آنها شوند. نسل Z با نوآوری های فناوری بزرگ شدند و متخصص لپ تاپ ها و تلفن های همراه مدرن شدند. ما بیشتر وقت خود را صرف گشت و گذار آنلاین می کنیم، که به رسانه های اجتماعی قدرت ایجاد ارزش بیشتری می دهد. رسانه‌های اجتماعی اولیه کاربران را برای حفظ تماس شخصی هدف قرار می‌دادند، اما بعداً به داده‌های بزرگ تبدیل شدند که تقریباً برای همه چیز قابل استفاده بود. رسانه‌های اجتماعی شبکه‌ای با حجم زیادی از جریان اطلاعات هستند. از طریق پلتفرم های رسانه های اجتماعی، مردم می توانند محصولات را برای مخاطبان مناسب تبلیغ کنند. استفاده مکرر و گسترده از رسانه های اجتماعی می تواند نشان دهنده وضعیت اقتصادی یک منطقه یا یک کشور باشد. هر چه تراکم کاربر بیشتر باشد، مکان ثروتمندتر است و بالعکس. رسانه های اجتماعی به کاربران اجازه می دهد تا اطلاعات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند، جایی که مردم به دلیل تعداد زیاد کاربران در رسانه های اجتماعی، ارتباط بیشتری نسبت به قبل دارند. تفاوت جغرافیایی، اثربخشی استفاده از رسانه های اجتماعی را متنوع می کند، که اهداف منحصر به فردی را برای بازاریابان ایجاد می کند .این همان است که پلتفرم های مختلف رسانه های اجتماعی می توانند رشد اقتصادی را به طور متفاوت تحت تاثیر قرار دهند. رسانه های اجتماعی یک تغییر دهنده بازی هستند که سبک زندگی جدید و بازاری منحصر به فرد را برای امتحان کردن کاربران باز می کند.

بازاری که توسط رسانه های اجتماعی مدرن ایجاد می شود، عصر رسانه های جدید مانند یوتیوب، تیک تاک و فیس بوک نامیده می شود، در حالی که رسانه های سنتی بسترهایی مانند روزنامه ها، تلویزیون ها هستند.. رسانه های سنتی توجه بیشتری به کانال های انتشار اطلاعات دارند و فیلترینگ و غربالگری اطلاعات بسیار محدود است. روش اصلی انتشار نیز بسیار یک طرفه است، اطلاعات تجاری بسیار یکنواخت به نظر می رسد و اطلاعاتی که خوانندگان می بینند اساساً یکسان است. رسانه‌های سنتی به خوانندگان اجازه می‌دهند اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کنند، در حالی که رسانه‌های جدید اجازه می‌دهند اطلاعات به صفحه نمایش هر خواننده بالقوه پخش شود. رسانه های جدید برای افراد ارزش قائل هستند و به سرعت منتشر می شوند.

رسانه های اجتماعی یک پلت فرم خصوصی را در اختیار کاربران قرار می دهند و کاربران همچنین می توانند آنچه را که می بینند به اشتراک بگذارند. به این ترتیب هر فردی از پتانسیل خود به عنوان رسانه ای برای انتشار اطلاعات استفاده می کند. هزینه کمتر رسانه های اجتماعی به ارتباطات پایدار منجر می شود و فاصله بین مصرف کنندگان را کاهش می دهد تا درک بهتری از مصرف کنندگان داشته باشد و پایه محکمی برای بازاریابی طولانی مدت ایجاد شود.

قبل از وجود رسانه های اجتماعی، بازاریابان برای ارائه اطلاعات کسب و کار خود به تلاش بیشتری نیاز داشتند که انجام تجارت از راه دور کاملاً غیرممکن می نمود. بدون رسانه های اجتماعی، کسب و کارها برای انتشار محصولات یا خدمات خود به دیگران به منابع نیروی کار بیشتری نیاز دارند. در حالی که با وجود رسانه های اجتماعی، تجارت برای بازرگانان بسیار آسان تر است. این به کسب و کارهای کوچک موفق اجازه می دهد تا موقعیت های جدیدی را به بازار اشتغال منطقه ای اضافه کنند، که همچنین به معنای کاهش نرخ بیکاری و افزایش بهره وری است. جامعه نیز پایدارتر است و اقتصاد به توسعه خود ادامه خواهد داد. رسانه های اجتماعی بازار بالقوه را برای هر کاربری که دارند باز می کند و محصول یا خدمات را مستقیماً به خریداران بالقوه ارائه می دهد.

رسانه های اجتماعی از مزیت الگوریتم برای تجزیه و تحلیل علایق و رفتار کاربران خود در سرورهای خود استفاده می کنند تا بتوانند محتوای مناسب یا بالقوه را برای کاربران خود استخراج کنند. به عبارت دیگر دقت تبلیغ بستگی به استفاده از الگوریتم دارد .[۱] الگوریتم قرار گرفتن در معرض اطلاعات مفید را افزایش می دهد و اطلاعات تبلیغاتی را برای کاربران رسانه های اجتماعی تنظیم می کند. این امر بر فروش و تولید محصولات و خدمات تبلیغ شده که برخی از شبکه های اجتماعی قادر به دسترسی به میلیاردها کاربر هستند تأثیر می گذارد.

هنگامی که کشاورزان در مناطق روستایی از رسانه های اجتماعی برای انتشار محصولات کشاورزی خود استفاده می کنند، افراد بیشتری که در شهرها زندگی می کنند در مورد محصولات کشاورزی آنها اطلاعات کسب می کنند. در مقایسه با فروش به بازفروشندگان، کشاورزان از خرید مستقل محصولات کشاورزی سود بیشتری می برند و مصرف کنندگانی که خرید می کنند نیز می توانند اطلاعات دقیق محصولاتی را که خریداری می کنند بهتر درک کنند. به این ترتیب بین کشاورز و مصرف کنندگان می توانند اعتماد ایجاد کنند و فرآیند تولید تا خرید تا فروش را شفاف تر کنند. زمانی که فروش محصولات کشاورزی در مناطق روستایی افزایش یابد، کشاورزان منبع درآمد پایداری خواهند داشت. آنها تولید را برای برآورده کردن خواسته های مشتریان افزایش می دهند و در عین حال بر تولید ناخالص داخلی منطقه تأثیر مثبت می گذارند. اقتصاد مناطق روستایی بهبود می یابد و امکانات به روز می شود.

اکثر افرادی که به طور مکرر از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند متعلق به خانواده های متوسط ​​یا پردرآمد شهری هستند.

TIKTOK را به عنوان نمونه ای برای تجزیه و تحلیل بازاریابی آنلاین در نظر بگیرید

TikTok، یک برنامه مبتنی بر ویدیو است که به شما امکان می‌دهد ویدیو بسازید و آنها را مستقیماً با دوستان خود و یا عموم به اشتراک بگذارید به دلیل  همین  ویژگی منحصر به فرد TikTok  شناخته شده است و اکثرکاربران آن نسل جوان هستند.

 

از آنجایی که با مشاهده شکل دانلودهای جهانی TikTok در بالا، TikTok دارای چنین رشد عظیمی از کاربران و مخاطبان است، برخی از مشاغل کوچک و محصولات برندها به دلیل TikTok شناخته تر شدند. تبلیغات در TikTok راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر از سایر تبلیغات سنتی است، مانند تبلیغات در تلویزیون یا پوستر. این باعث صرفه جویی در مقدار معقولی از سرمایه گذاری مالی بازاریابی می شود. به منظور ارتقای موفقیت آمیز یک محصول یا خدمات در TikTok، کسب و کارها باید بیشتر روی ایجاد و دنبال کردن ویدیوهای مد روز در TikTok تمرکز کنند. کسب‌وکارهایی که محتوای سرگرم‌کننده برای جذب خریداران بالقوه ایجاد می‌کنند مهم‌تر است، زیرا می‌تواند وایرال ( ویروسی ) شود. TikTok به شما امکان می‌دهد از رقبا متمایز شوید و با برقراری ارتباط با مصرف‌کنندگان، تغییراتی را ایجاد کنید. در حالی که TikTok از مشاغل جدید و قدیمی برای گسترش بازار خود به خریداران بالقوه پشتیبانی می کند، مشاغل جدیدی ایجاد می کند که نرخ بیکاری را کاهش می دهد.

TikTok همچنین بازار ویدیوهای کوتاه را باز کرده است. کاربرانی که ویدیو می‌سازند می‌توانند با اشتراک‌گذاری ویدیوهای کوتاه، هزینه‌های تبلیغاتی محصولات یا خدمات را دریافت کنند. TikTok نه تنها برای سرگرمی استفاده می‌شود، بلکه کاربران می‌توانند از تبلیغات برند کسب درآمد کنند.

قدرت رسانه های اجتماعی را نمی توان نادیده گرفت، به ویژه در زمینه توسعه و گسترش اقتصادی. همچنین دارای ارزش های پنهان بسیاری است که در توسعه طولانی اقتصاد جهانی آشکار خواهد شد. عملکرد اقتصادی فعلی برای پیشرفت رسانه های اجتماعی ضروری است. با ظهور پلتفرم های رسانه های اجتماعی، هیچ ترسی از یافتن خریداران بالقوه وجود ندارد. ظهور پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی هزینه‌های کسب‌وکارهای کوچک را کاهش داده و در عین حال فرصت‌های یافتن خریداران بالقوه را بهبود بخشیده و بازار آزاد را ایجاد کرده است و بدین طریق بازار را شفاف می‌کند، به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد تا نسبت به محصولاتی که استفاده می‌کنند اعتماد ایجاد کنند و به آنها اجازه می‌دهد درباره محصولات یا خدمات بیشتر بیاموزند. برندهای مختلف صفحات اصلی برند را در رسانه های اجتماعی ایجاد کرده اند تا کاربران وفادار را جمع آوری کنند و همچنین می توانند خدمات پس از فروش را در هر زمان به روز کنند که کیفیت محصول و رضایت کاربر را بهبود می بخشد. چون کیفیت بالا و خدمات پس از فروش راحت برای فروش محصولات ضروری است، می تواند تقاضای بازار و عرضه محصولات یا خدمات را بهبود بخشد. رسانه های اجتماعی جنبه های مختلفی از انتشار اطلاعات را باز کرده و بازارهای مالی بالقوه را نیز باز کرده است. باز کردن اقتصاد مناطق دورافتاده و گسترش محصولات و قدرت خرید مناطق دور افتاده به تمام نقاط جهان امکان پذیر است. مصرف کنندگان رضایت از تحویل اطلاعات دارند. تاثیر رسانه های اجتماعی تنها یکی از عوامل توسعه اقتصادی است. جنبه های مختلفی وجود دارد که باعث توسعه اقتصادی می شود، مانند امضای سیاست ها، تفاوت های فرهنگی. رسانه های اجتماعی تأثیر عمیقی بر اقتصاد مدرن دارند.

REFERENCES

[۱] Huerta-Álvarez,  Rocío,  Jesús  J. Cambra-Fierro, and Maria Fuentes-Blasco. “The interplay between social media communication, brand equity and brand engagement in tourist destinations: An analysis in an emerging economy.” Journal of Destination Marketing & Management 16   (۲۰۲۰):

۱۰۰۴۱۳.

[۲] Leonardi, Paul M. “Social media, knowledge sharing, and innovation: Toward a theory of communication visibility.” Information systems research 25.4 (2014): 796-816.

[۳] Gerlitz, Carolin, and Anne Helmond. “The like economy: Social buttons and the data-intensive web.” New media & society 15.8 (2013): 1348- 1365.f

[۴] Yang, Jeremy, Juanjuan Zhang, and Yuhan Zhang. “INFLUENCER VIDEO ADVERTISING IN TIKTOK.”

[۵] Figure (3) from MediaKix, 2020, TIKTOK USER GROWTH   INFOGRAPHIC   –   ۲۰۲۰   DATA   +

CHARTS,      Retrieved  August   ۶th,    ۲۰۲۱, https://mediakix.com/blog/tik-tok-user-growth- infographic/#:~:text=TikTok%20user%20growth% ۲۰is%20fueled%20by%20its%20downloads%2C,t o%20Q1%20and%20Q2%20of%202019%20%283

۴۳%۲۰million%29.

[۶] Figure (4) from Pedestrian, Vanna O’Brien, 2021, Here’s Exactly How Much The Top TikTokers Get Paid & Yep, Should Have Kept Up Dance Lessons, Retrieved        August   ۶th,      ۲۰۲۱, https://www.pedestrian.tv/online/tik-tok-earnings/

[۷] Figure (1) and (2) from the pew research center, 2021, Social Media Fact Sheet, Retrieved August 6th, 2021,

https://www.pewresearch.org/internet/fact- sheet/social-media/?menuItem=4abfc543-4bd1- ۴b1f-bd4a-e7c67728ab76

[۱] . الگوریتم یک فرآیند محاسبه است که در رایانه می تواند داده ها را تجزیه و تحلیل کند

همچنین مطالعه کنید:

بازدید دبیر شورای عالی و رییس مرکز ملی فضای مجازی از غرفه ایرانسل در الکامپ

به گزارش کسب و کار نیوز ، در آخرین روز از نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۳، دکتر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.