به گزارش کسب و کار نیوز، شکلگیری دولت هوشمند از جمله اهداف مهم دولت سیزدهم است و به خدمتی هوشمند گفته میشود که بدون مراجعه حضوری، به صورت برخط و بدون ارسال هرگونه مدرکی قابل دریافت باشد که این مورد آخر کار سختی است و نیازمند اتصال بانکهای اطلاعاتی همه دستگاههای دولتی به همدیگر است تا اطلاعات خود را با هم به اشتراک بگذارند.
در راستای ارائه خدمات دولت به صورت هوشمند، دولت سیزدهم گام های بلندی برداشته و آن را به یک تکلیف قانونی برای همه دستگاهها تبدیل کرد. بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱، همه دستگاههای اجرایی کشور که دارای خدمات عمومی هستند مکلف شدند که سه فعالیت انجام دهند؛ اول اینکه پنجره واحد خدمات هوشمند خود را راه اندازی کنند تا مردم از مراجعه به سامانههای متعدد آنها خودداری کنند، دوم حداقل یک سوم از خدمات پرکاربرد خود را به صورت هوشمند از طریق پنجره واحد خود ارائه دهند و سوم پنجره خدمات خود را به «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» متصل کنند؛ البته دستگاهها دو تکلیف اول را باید تا پایان شهریورماه به سرانجام میرساندند.
وزارت ارتباطات هشت ماه زودتر از مهلت قانونی «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» را راهاندازی کرد و تا شهریورماه از مجموع حدود ۱۵۰ دستگاهی که خدمات عمومی ملی دارند و مشمول قانون هستند، بیش از ۴۰ دستگاه به پنجره ملی متصل شدند و مابقی نیز در تلاش برای انجام تعهد خود در مهلت قانونی بودند و از ابتدای پاییز سال گذشته دستگاه و سازمانهای زیادی به این پنجره متصل و خدمات خود را از این طریق ارائه کردند.
در همین رابطه به تازگی عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- با انتشار پستی در یک پیام رسان داخلی درباره آخرین وضعیت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اظهار کرد: یکی از اقدامات مهم ۲۰ ماه گذشته که حاصل کارِ گروهی همه دستگاهها است، راهاندازی «پنجره ملّی خدمات دولت هوشمند» است که تاکنون بیش از ۹۵ درصد دستگاهها متصل و قریب به ۵۰ درصد خدمات خودشان را از این طریق ارائه میکنند. وی تأکید کرد: ۱۵ میلیون نفر تا حالا عضو شده اند و توصیه میکنم حتما امتحان کنید؛ بسیار کاربردی است.