صفحه اصلی / سرخط خبرها / ضرورت تحقق تولید صادرات محور
ضرورت تحقق تولید صادرات محور

مسعود دانشمند، اقتصاددان

ضرورت تحقق تولید صادرات محور

سرمقاله

یکی از شرایط اصلی برای تحقق رشد و رونق تولید این است که اقتصاد بر پایه صادرات جلو برود. تولید صادرات محور باید در دستور کار باشد. تولید باید به اندازه ای حمایت شود و موانع بر سر راه آن برداشته شود تا بتواند برای حضور در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد. تولید داخلی باید با کالاهای خارجی از لحاظ کیفیت برابری کند.
در حال حاضر خلق ارزش افزوده در اقتصاد ایران بسیار کم است. در حالی که اگر ما ارزش افزوده‌ای خلق نکنیم، نمی‌توانیم صادرات مطلوبی داشته باشیم. باید با استفاده از قابلیت‌ها و مزیت‌های تولیدی که وجود دارد، به زنجیره تولید ارزش افزوده جهانی ورود کنیم. همچنین برای ثبات اقتصادی ما باید بتوانیم با دنیا ارتباط برقرار کنیم. هیچ تاجری در دنیا با پول در جیب خود تجارت نمی‌کند بلکه تجارت تاجر با اعتبار او است. تاجران ما در ایران به این دلیل که ارتباطی با نظام بانکی جهانی نداریم ناچار هستند که با پول جیب خود تجارت کنند. به همین دلیل قیمت کالاهای وارداتی آن‌ها گران تمام می‌شود.
اگر دولت قصد دارد تورم را کاهش دهد در گام نخست باید تولید را سامان دهد. وقتی تولید سامان پیدا کند، ایجاد اشتغال هم بالا می‌رود. وقتی اشتغال افزایش پیدا مکند، به دنبال آن درآمد دولت هم بالا می‌رود. وقتی درآمد دولت افزایش پیدا ‌کند، از افزایش نقدینگی در کشور جلوگیری می‌شود.
بدون این راهکارها نمی توان به اقتصاد مولد دست یافت. امروز مهمترین مساله‌ای که در مورد اقتصاد وجود دارد موضوع توجه به بخش تولید است. باید موانع تولید و کسب‌وکار از میان برداشته شود. راهی جز این نداریم. بنابراین خروج اقتصاد کشور از حالت رکود و رشد اقتصاد و تولید، نیازمند الزاماتی است که باید به آنها توجه کرد.

همچنین مطالعه کنید:

وزیر صمت: منتظر ابلاغ آیین نامه واردات خودرو هستیم/تنظیم بازار با واردات خودرو

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز ، وی در خصوص واردات خودرو‌های دست …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.