صفحه اصلی / اسلایدر / رفع موانع تولید، مطالبه بخش خصوصی است/کاهش مدت انتظار دریافت تسهیلات تولید
رفع موانع تولید، مطالبه بخش خصوصی است/کاهش مدت انتظار دریافت تسهیلات تولید

رفع موانع تولید، مطالبه بخش خصوصی است/کاهش مدت انتظار دریافت تسهیلات تولید

کسب و کار نیوز- دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور گفت: تثبیت ۲۰۸ هزار شغل نتیجه رفع موانع تولید طی سال گذشته در کشور است. محمدباقر آقاعلیخانی اظهار کرد: تثبیت این میزان شغل حاصل تحقق ۸۵ درصدی مصوبات ستاد تسهیل طی سال گذشته از مجموع ۲۲ هزار و ۶۰۰ مصوبه است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با اشاره به دو رویکرد ستاد در سال جاری برای رفع موانع تولید گفت: شناسایی طرح های نیمه تمام بالای ۸۰ درصد و اعطای تسهیلات بانکی به منظور اتمام و بهره برداری از آنها نخستین رویکرد ستاد در سال جاری است. آقاعلیخانی افزود: شناسایی واحدهای تولیدی فعالی که با حداقل ظرفیت فعالیت می کنند رویکرد دوم ستاد است که این اقدام با همکاری تمامی نهادها، دستگاه ها و تشکل های بخش خصوصی انجام می شود و نسبت به رفع مشکلات آنها در راستای ارتقای ظرفیت تولید از حداقلی به حداکثری تلاش خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه ۱۵ هزار و ۳۰۰ مورد از ۲۲ هزار و ۶۰۰ مصوبه صادره از سوی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور عملیاتی شده افزود: در حال حاضر چهار هزار و ۶۰۰ مصوبه در دست اجراست و دو هزار و ۳۰۰ مصوبه نیز عملیاتی نشده که در دستور کار ستاد برای اجرایی شدن است.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور با اشاره به اینکه در دبیرخانه ستاد ملی نیز ۱۰۲ مصوبه صادر شده که ۸۵ مورد از آنها شامل ۹۰ درصد عملیاتی و اجرایی شده است، تصریح کرد: در کل کشور حدود ۶۱ درصد از مصوبات مربوط به حوزه بانکی و مالی است که تلاش می شود با همکاری بانک های عامل تسهیلات مورد نیاز واحدهای تولیدی در کمترین زمان ممکن تامین و در حمایت از تولید پرداخت شود.

وی با بیان اینکه حمایت از واحدهای تولیدی که می توانند شرایط تحریمی را به نفع کشور تغییر دهند به صورت ویژه در دستور کار خود قرار داده است، اظهار کرد: مصوبات ستاد تسهیل با هدف برداشتن موانع پیش روی این واحدها و  دور زدن تحریم ها به منظور کاهش قیمت تمام شده و ارتقای کیفیت تولید برای رقابت پذیری در بازارهای جهانی هدفگذاری و اجرایی می شود.

رییس اتاق بازرگانی اهواز نیز گفت: انتظار داریم بانک‌ها با استفاده از ابزار و منابعی که در اختیار دارند، پشتیبان بخش تولید باشند. سید محمد جواد امانی اظهار کرد: رفع موانع تولید، مطالبه بخش خصوصی است و این موضوع علاوه بر خرد جمعی به تعامل و همکاری بین بخشی دستگاه‌های اجرایی نیاز دارد. وی افزود: شبکه بانکی نقش تعیین کننده‌ای در ایجاد و توسعه خوشه‌های صنعتی استان دارد و در این زمینه انتظار داریم بانک‌ها با استفاده از ابزار و منابعی که در اختیار دارند، پشتیبان بخش تولید باشند.

رییس اتاق بازرگانی اهواز با بیان اینکه شبکه بانکی با حمایت بیشتر در ایجاد خوشه‌های صنعتی در خوزستان مشارکت داشته باشد، گفت: شبکه بانکی با توجه به شرایط خاص استان از نظر استقرار صنایع بزرگ و همچنین نرخ بالای بیکاری، بسته‌های حمایتی ویژه‌ای را تدوین و ارائه کند تا شاهد حل مشکلات در این حوزه و بهره‌مندی از ظرفیت‌های بالای استان باشیم. امانی عنوان ‌کرد: مشاوره‌های کاربردی که بین بدنه کارشناسی بخش خصوصی و شبکه بانکی انجام می‌شود، می‌تواند تصمیم‌گیران اقتصادی را در تدوین بسته‌های حمایتی همراهی کند تا شاهد رونق اقتصادی و حل مشکلات در زمینه‌های مختلف باشیم.

 

ضرورت تحقق تولید صادرات محور

مسعود دانشمند، اقتصاددان

یکی از شرایط اصلی برای تحقق رشد و رونق تولید این است که اقتصاد بر پایه صادرات جلو برود. تولید صادرات محور باید در دستور کار باشد. تولید باید به  اندازه ای حمایت شود و موانع بر سر راه آن برداشته شود تا بتواند برای حضور در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد. تولید داخلی باید با کالاهای خارجی از لحاظ کیفیت برابری کند.

در حال حاضر خلق ارزش افزوده در اقتصاد ایران بسیار کم است. در حالی که اگر ما ارزش افزوده‌ای خلق نکنیم، نمی‌توانیم صادرات مطلوبی داشته باشیم. باید با استفاده از قابلیت‌ها و مزیت‌های تولیدی که وجود دارد، به زنجیره تولید ارزش افزوده جهانی ورود کنیم. همچنین برای ثبات اقتصادی ما باید بتوانیم با دنیا ارتباط برقرار کنیم. هیچ تاجری در دنیا با پول در جیب خود تجارت نمی‌کند بلکه تجارت تاجر با اعتبار او است.  تاجران ما در ایران به این دلیل که ارتباطی با نظام بانکی جهانی نداریم ناچار هستند که با پول جیب خود تجارت کنند. به همین دلیل قیمت کالاهای وارداتی آن‌ها گران تمام می‌شود.

اگر دولت قصد دارد تورم را کاهش دهد در گام نخست باید تولید را سامان دهد. وقتی تولید سامان پیدا کند، ایجاد اشتغال هم بالا می‌رود. وقتی اشتغال افزایش پیدا مکند، به دنبال آن درآمد دولت هم بالا می‌رود. وقتی درآمد دولت افزایش پیدا ‌کند، از افزایش نقدینگی در کشور جلوگیری می‌شود.

بدون این راهکارها نمی توان به اقتصاد مولد دست یافت. امروز مهمترین مساله‌ای که در مورد اقتصاد وجود دارد موضوع توجه به بخش تولید است. باید موانع تولید و کسب‌وکار از میان برداشته شود. راهی جز این نداریم. بنابراین خروج اقتصاد کشور از حالت رکود و رشد اقتصاد و تولید، نیازمند الزاماتی است که باید به آنها توجه کرد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.