به گزارش کسب و کار نیوز، ۳۱ اردیبهشت ماه امسال حسن خوشخو معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری طی نامهای به مدیرانعامل شرکتهای هواپیمایی، پرواز چارتری از مبدأ تهران به ۶ شهر را ممنوع اعلام کرد؛
«پیرو ابلاغیه مورخ ۱۴۰۱/۴/۷ در خصوص ممنوعیت انجام پروازهای چارتری از مبدأ تهران به شهرهای مشهد، شیراز، اصفهان، اهواز، بندرعباس و تبریز مجدداً متذکر میشود هرگونه فروش بلیط در مسیرهای یادشده در قالب پروازهای چارتری ممنوع است.
لذا بهمنظور رعایت حقوق مسافرین از تاریخ این مکاتبه (۱۴۰۲/۲/۳۱) بهمدت دو هفته فرصت داده میشود نسبت به ابطال تمام قراردادهای موضوع یادشده و اطلاعرسانی به مسافران اقدام شود. بدیهی است در صورت مشاهده ارائه هرگونه بلیط چارتری در مسیرهای یادشده، مجوز پروازی آن شرکت در مسیر مذکور به حالت تعلیق در خواهد آمد.»
به گزارش تسنیم، طبق اولتیماتومی که سازمان هواپیمایی کشوری به ایرلاینها داده چهاردهمین روز خرداد نباید بلیت مسیرهای ۶گانه بهصورت چارتری فروخته شود. در فاصله ۵ روز مانده به روز موعود سری به سایتهای عرضه بلیت پروازهای داخلی میزنیم؛
بلیت چارتری تهران ـ مشهد روز ۱۴ خردادماه با قیمت یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان (هواپیمایی تابان) به فروش میرسد. قیمت بلیت چارتری مذکور برای هواپیمایی آتا نیز یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان است،
این در حالی است که قیمت مصوب بلیت پرواز مسیر تهران ـ مشهد با احتساب مالیات و عوارض متعلقه که سازمان هواپیمایی کشوری آن را منتشر کرده است یک میلیون و ۳۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان است.
در نمونهای دیگر قیمت مصوب بلیت پرواز تهران ـ شیراز یک میلیون و ۳۲۶ هزار و ۱۰۰ تومان است، اما همین بلیت با قیمت یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان بهصورت سیستمی فروخته میشود.
بلیت پرواز تهران ـ اصفهان، تهران ـ اهواز و تهران ـ بندرعباس نیز بهترتیب با قیمت ۹۷۳ هزار و ۵۰۰ تومان، یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و ۲ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۸۰۰ تومان است.
قیمت مصوب اعلامشده از سوی سازمان هواپیمایی برای این سه مسیر پروازی بهترتیب ۹۷۳ هزار و ۸۰۰ تومان، یک میلیون و ۲۰۷ هزار تومان و یک میلیون و ۶۹۶ هزار و ۷۰۰ تومان است.
همچنین نرخ مصوب پرواز تهران ـ تبریز یک میلیون و ۱۳۹ هزار و ۶۰۰ تومان است که قیمت این بلیت (قشمایر) در سایت برای روز ۱۴ خردادماه (یکشنبه هفته آینده) یک میلیون و ۳۷۰ هزار و ۸۰۰ تومان است.
به گزارش تسنیم، برخی شرکتهای هواپیمایی با همراهی سایتهای عرضهکننده بلیت ۲ تخلف عمده در بحث فروش بلیت پروازهای داخلی را با وجود مکاتبه سازمان هواپیمایی مرتکب شدهاند؛ اول تداوم فروش بلیت چارتری و دوم فروش بلیت بالاتر از قیمتهای اعلامی متولی حملونقل هوایی مسافری کشور.
حال این پرسش مطرح میشود که آیا سازمان هواپیمایی در جریان اتفاقات بازار حملونقل هوایی قرار دارد یا خیر. پاسخ مثبت یا منفی به این پرسش هر دو نشان از بیتوجهی متولی حملونقل به این مسئله دارد، موضوعی که در صورت تداوم آن موجبات آشفتگی بازار حملونقل را در آیندهای نزدیک فراهم میآورد.