صفحه اصلی / سرخط خبرها / الزام قاطعیت دولت در اخذ مالیات
الزام قاطعیت دولت در اخذ مالیات

عبدالمجید شیخی، اقتصاددان

الزام قاطعیت دولت در اخذ مالیات

سرمقاله

برای تقویت درآمدهای دولت نیاز به جلوگیری از فرار مالیاتی داریم. فرار مالیاتی در کشور رقم بسیار بالایی است. اگر بتوان از این فرار مالیاتی جلوگیری کرد، با همین سامانه رصد تراکنش‌های پولی و مالی حتی نیاز به فروش نفت و گاز هم نخواهیم داشت. حتی می‌توان فقط روی فراوری آنها سرمایه‌گذاری کرد. همچنین اگر این سامانه مستقر شده و از فرار مالیاتی جلوگیری و نظام مالیاتی اصلاح شود می‌توان به رفع کسری بودجه دولت کمک کرد. بدین ترتیب یکی دیگر از بهانه‌های افزایش حجم نقدینگی برطرف خواهد شد.
متاسفانه طرح مالیات بر خانه‌های خالی که می‌تواند نرخ اجاره را پایین بیاورد چند سال است معطل مانده است. فرار مالیاتی دست‌کم هم گرفته‌ می شود. درحالی‌که باعث افزایش ضریب جینی است. جیب پول دارها به طور مداوم پر از پول می‌شود و مالیاتی نمی‌پردازند. این اقشار روزبه‌روز فربه‌تر می‌شوند و قدرت خرید سایر اقشار پایین‌تر می‌آید. درواقع ضریب جینی بیشتر می‌شود.
این در حالی است که حتی اگر سایر شاخص‌های اقتصادی نشان دهنده بهبود اقتصاد کشور باشد، به جز برخی از متغیرهای دیگر، فراریان مالیاتی با پول‌های سرگردان، با سوداگری و دلال بازی‌ها می‌توانند منجر به افزایش قیمت ها شوند.
به هر ترتیب با توجه به گستردگی فرار مالیاتی در ایران، اگر دامنه اصلاح پوشش مالیاتی افزایش پیدا کند، قطعاً منابع خوبی در اختیار بودجه کشور قرار می‌گیرد. قاطعیت دولت در اخذ مالیات می‌تواند منجر به پایان ‌یافتن یا سرکوب هرچه بیشتر فعالیت‌های غیرمولد در کشور شود. همچنین لازم است دولت تمامی تراکنش‌های بانکی را نیز مشمول اخذ مالیات کند. به بیان بهتر، لازم است دولت پایانه‌های فروش را به خودپردازها مجهز کند تا از تراکنش‌ها مالیات اخذ شود.
در این موضوع شکی وجود ندارد که در برخی از پایه‌های مالیاتی به شدت نیازمند تجدیدنظر هستیم. اصلاح ضرایب مالیاتی نیز بسیار حائز اهمیت است. البته این موضوع مهم را باید مدنظر داشته باشیم که نباید تولید کشور را تحت فشارهای مالیاتی قرار دهیم و تولید را مشمول اخذ ضرایب تصاعدی مالیاتی کنیم. چرا که به نفع اقتصادی نیست که تولید باید در آن رونق بگیرد.

همچنین مطالعه کنید:

صادرات زنجیره آهن و فولاد افزایش یافت

به گزارش کسب و کار نیوز ، طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، از ابتدای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.