صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / پیش‌ثبت‌نام مدارس غیردولتی با قیمت‌های عجیب در تهران
پیش‌ثبت‌نام مدارس غیردولتی با قیمت‌های عجیب در تهران

پیش‌ثبت‌نام مدارس غیردولتی با قیمت‌های عجیب در تهران

کسب و کار نیوز- فصل ثبت‌نام مدارس از راه رسیده و مدارس غیردولتی از چندی پیش پیش‌ثبت‌نام دانش‌آموزان را شروع کرده و مبلغی را علی‌الحساب از خانواده‌ها دریافت می‌کنند تا زمانی که شهریه مصوب به صورت رسمی از سوی وزارت آموزش‌و پرورش اعلام شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، آنگونه که رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرده است؛ پیش‌ثبت‌نام دانش‌آموزان مجاز و در راستای کاهش دغدغه خانواده‌ها امکان‌پذیر است با این پیش شرط‌ها که «پرداخت علی‌الحساب باید به اندازه شهریه سال قبل باشد و نباید با افزایش شهریه همراه باشد. همچنین آزمون و مصاحبه‌ای نباید در نظر گرفته شود و اگر به هر دلیلی دانش آموزی انصراف داد، شهریه‌اش باید بدون کاهش مسترد شود.»

محمودزاده همچنین دوم خردادماه اعلام کرده بود که «استان‌ها در حال بارگذاری مستندات مربوط به شهریه هستند و به محض اتمام بارگذاری، در استان تایید و مجوز افزایش یا کاهش شهریه صادر خواهد شد؛ پیش‌بینی می‌شود این روند تا پایان خرداد ماه انجام شود. ضمن طی روند فوق، پیش‌ثبت‌نام‌ها در برخی مدارس زودتر آغاز شده و شهریه آنها به صورت علی‌الحساب و به اندازه شهریه سال تحصیلی جاری محاسبه می‌شود.»

شهریه‌هایی که در فضای مجازی اعلام شده را نخواهیم داشت

وی با تاکید بر اینکه مدارسی که شهریه خارج از عرف دریافت می‌کنند قطعا مورد بازرسی قرار خواهند گرفت گفته است که اولیاء می‌توانند با ورود کد مدرسه به سامانه، شهریه دقیق را مشاهده کنند. والدین حتما به همان میزان شهریه را پرداخت کنند. در صورت تخلف، در عرض یک هفته ناظر فرستاده می‌شود و با تخلفات برخورد می‌کند. لذا بهترین ناظران، خود اولیاء هستند. بنابراین شهریه‌هایی که در فضای مجازی اعلام شده را نخواهیم داشت. شهریه براساس الگو و فرمول تعیین می‌شود و همه موارد در آن دیده شده است.»

سقف شهریه پارسال؛ ۳۸ میلیون تومان

وی با اشاره به سقف شهریه ۳۸ میلیونی در سال گذشته اظهار کرد: فعلا مبنای شهریه همین مقدار است تا زمانی که براساس الگوها شهریه جدید تعیین شود. همچنین موسسان نیز باید همراهی کنند چرا که با دریافت شهریه‌های خارج از عرف، آبروی سایر مدارس را نیز خواهند برد. شهریه مدارس غیردولتی بر اساس الگوی تعیین شهریه ابلاغ می‌شود. هم اکنون موسسان مدارس و مراکز غیردولتی مشغول تکمیل اطلاعات مورد نیاز برای تعیین شهریه هستند و تا کنون شهریه هیچیک از مدارس غیردولتی برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ ابلاغ نشده است.

به گزارش ایسنا، اظهارات معاون وزیر آموزش و پرورش درحالی منتشر شده است که شماری از مدارس غیردولتی مبالغی را به عنوان علی‌الحساب برای پیش‌ثبت‌نام به خانواده‌ها اعلام می‌کنند که هیچ‌گونه همخوانی با نرخ شهریه مصوب سال تحصیلی جاری ندارد.

مجموع هزینه تحصیل در یک مدرسه خاص، بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان

با چند تن از اولیائی که نسبت به ثبت‌نام فرزندشان در مدارس غیردولتی اقدام کرده‌اند گفت‌وگو کردیم که در ذیل مروری بر برخی نرخ‌های اعلام شده به آنها برای پیش‌ثبت‌نام خواهیم داشت (اسامی مدارس محفوظ است):

یکی از اولیاء که خود تجربه تدریس در مدارس خاص غیردولتی تهران را دارد می‌گوید: « تصمیم گرفتم به علت شرایط فرهنگی و آموزشی حاکم بر مدارس دولتی، دختر و  پسرم در مدارس غیردولتی درس بخوانند. پسرم امسال به پایه هشتم می‌رود، سال گذشته ۳۰ میلیون تومان پرداخت کردیم و امسال برای پایه نهم ۴۸ میلیون تومان از ما خواستند. دخترم هم پایه ششم و به دبستانی در منطقه ۲ تهران می‌رود، سال گذشته ۲۰ میلیون تومان پرداخت کرده‌بودیم و برای امسال ۳۲ میلیون تومان اعلام کردند. خانواده‌ها از بسیاری هزینه‌های زندگی می‌زنند تا شهریه مدرسه فرزندانشان را تامین کنند و یک علت آن  آموزش ضعیف مدارس دولتی است.»

وی می‌افزاید: «پسر برادرم سال گذشته پایه یازدهم بود و در یک مدرسه شناخته شده غیردولتی دیگر درس می‌خواند و ۴۹ میلیون از او گرفته بودند. اما شهریه برای امسال هنوز اعلام نشده است. »

این ولی دانش آموز البته از وضعیت پرداخت حقوق در مدارس خاص غیردولتی انتقاد می‌کند و می‌گوید:« حدود ۱۰ سال در یکی از این مدارس مطرح تدریس می‌کردم اما از هزینه‌های بالایی که می‌گرفتد تنها همان افزایش سالانه ۲۰ تا ۳۰ درصدی نصیب معلمان می‌شد و اکنون معتقدم کیفیت خدماتی که ارائه می‌کنند در بسیاری از مدارس به اندازه پولی که می‌گیرد نیست.»

یکی دیگر از اولیاء می‌گوید: «شهریه یک مدرسه غیردولتی واقع در امیرآباد (منطقه ۶) برای پایه دوازدهم علی‌الحساب ۷۳ میلیون تومان اعلام شده است.»

مادر یک دانش آموز دختر پایه دوازدهمی هم که امسال دخترش از مدرسه‌ای خاص فارغ‌التحصیل می‌شود درباره شهریه‌های اعلامی برای سال تحصیلی آینده عنوان می‌کند: « سال گذشته ۷۰ میلیون تومان پرداخت کرده بودیم که با احتساب هزینه‌های جانبی حدود ۸۰ میلیون تومان هزینه کردیم. اما مطلع شدم همین مدرسه در منطقه ۳ شهریه را برای امسال ۱۱۰ میلیون تومان اعلام کرده و مشغول پیش‌ثبت‌نام است. فرزند برادرم هم که وارد دبیرستان دوره دوم می‌شود در منطقه ده ونک با ۶۰ میلیون تومان فعلا ثبت‌نام کرده است.»

یک مادر دیگر هم با اشاره به اینکه دخترش را برای سال دوازدهم در مدرسه‌ای در منطقه ۲ (شهرک غرب)‌ ثبت‌نام کرده است می‌گوید: «شهریه را برای امسال بدون سرویس و اردوی مطالعاتی عید، ۹۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اعلام کرده‌اند. دخترم پایه دهم و یازدهم را هم در همین مدرسه درس خوانده، سال گذشته ۴۹ میلیون تومان در ابتدا پرداخت کردیم و بعد به ۵۷ میلیون تومان رسید. ۱۸ میلیون تومان هم هزینه سرویس داده بودیم و امسال هم با احتساب هزینه رفت‌وآمد و اردو و … بالای ۱۰۰ میلیون تومان هزینه مدرسه می‌شود که شرایطی در طول سال می‌پردازیم.»

یک ولی دانش‌آموز دیگر که دخترش امسال به کلاس اول می‌رود درباره شهریه مدرسه غیردولتی که فرزندش را در آنجا ثبت‌نام کرده می‌گوید: «فرزندم به کلاس اول می‌رود و او را در مدرسه‌ غیردولتی در منطقه ۱۱ ثبت‌نام کردم. شهریه را ۳۲ میلیون تومان اعلام کرده‌اند که ۵ میلیون تومان پرداخت کرده‌ایم و مابقی باید طی سه فقره چک تا دی‌ماه تسویه شود. هزینه خرید لباس فرم، کتاب و … جدا اخذ می‌شود. البته علاوه بر این هزینه “اَفتر اِسکول” هم جداگانه دریافت می‌شود و از ساعت ۲.۵ ظهر به بعد ساعتی حدود ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌شود. شهریه مدارس غیردولتی در این منطقه همین حدود است.»

مادر یک دانش آموز دبستانی نیز در این باره می‌گوید: «سال گذشته که دخترم به کلاس اول می‌رفت ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان شهریه واریز کردم که سرجمع هزینه‌ها با احتساب هزینه لباس فرم مدرسه و سایر هزینه‌های جنبی به بالای ۲۰ میلیون تومان رسید، در محدوده ما که منطقه ۸ است، شهریه‌ها در سال گذشته بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان متغیر بود اما امسال که برای ثبت‌نام در همان مدرسه اقدام کردم گفتند باید ۴۴ میلیون تومان بپردازیم. البته از مدارس اطراف هم سوال کردم شهریه‌ها ۵۶ میلیون، ۶۰ میلیون و … بود. این درصد افزایش برای امسال غیرمنطقی و بسیار بالاست.»

به گزارش ایسنا، این گلایه‌ها و اظهارات در حالی از سوی والدین عنوان می‌شود که شهریه‌های نامتعارف و نجومی، مدارس غیردولتی را بیش از هرزمان دیگری به کالایی لوکس تبدیل می‌کند که دسترسی به آن تنها نیز برای طبقات خاصی از جامعه امکان‌پذیر می‌شود و ضمن دامن‌ زدن به شکاف طبقاتی، موجب ناامیدی خانواده‌هایی شده است که به هرعلتی قصد ثبت‌نام و یا ادامه تحصیل فرزندشان را در این مدارس داشته‌اند.

هرچند تا زمان اعلام رسمی شهریه‌ مصوب مدارس غیردولتی از سوی وزارت آموزش و پرورش نمی‌توان پیرامون میزان رشد شهریه‌ها با توجه به افزایش نرخ تورم، اجاره‌بها و سایر مولفه‌های دخیل در الگوی شهریه، اظهارنظر قطعی داشت، اما دریافت مبلغ علی‌الحساب شهریه‌ها در برخی مدارس (بعضا با رشد دوبرابری نسبت به سال تحصیلی گذشته)، نیازمند نظارت و برخورد جدی‌تری آموزش و پرورش و دستگاه‌های نظارتی است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.