به گزارش کسب و کار نیوز، سیاوش ملکیفر برنامه صندوق نوآوری برای رشد صادرات محصولات فناوری و توسعه پایگاههای صادراتی در خارج کشور در سال ۱۴۰۲ را تشریح کرد و گفت: صندوق در این حوزه، ۳ گروه ابزار دارد؛ گروه ابزار اول به توانمندسازی صادراتی مربوط میشود مثل بالا بردن هوشیاری صادراتی، افزایش توانمندیهای لازم برای صادرات مثل آموزشها، مشاورههای صادراتی، دریافت استاندارها، تاییدیه ها و گواهینامهها.
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: شرکتهای دانش بنیانی که میخواهند وارد بازار صادراتی شوند بعضاً استاندارهای آن کشورها را باید داشته باشند مثلاً باید استاندارد CE را داشته باشند و یا آن دسته از شرکتهایی که میخواهند دارو تولید کنند، حتماً باید استاندارد JP را اخذ کنند.
ملکی فر خاطرنشان کرد: بحث بعدی، بحث مالکیت فکری است. شرکتی که میخواهد وارد بازارهای خارجی شود، باید حتماً از حفاظت از مالکیت فکری خودش اطمینان حاصل کند که ما در این زمینه در بخش اعطای نشان تجاری، طرح صنعتی و اختراع یا همان پتنت حمایت بلاعوض از شرکتها داریم.
وی ابزار دوم صندوق برای حمایت از رشد صادرات محصولات فناوری را «شبکه سازی صادراتی» عنوان کرد و گفت: شبکه سازی صادراتی یعنی یک شرکت دانش بنیان بتواند مشتریان بالقوه خود را پیدا کند، وارد مذاکره شود و بتواند محصولش را به فروش برساند و در این مسیر شریک و یا سرمایه گذار پیدا کند و یا برای فروش محصولات خود برای ایجاد نمایندگی رایزنی کند، چرا که گاهی اوقات شرکتها خودشان محصول را میفروشند و یا در مناقصهها شرکت میکنند و یا به دستگاه دولتی میفروشند و یا به یک خریدار دیگری نمایندگی میدهند؛ ما در این بخش ابزار نمایشگاهها را داریم. شرکتها میتوانند محصولات خود را به نمایش بگذارند و از سوی دیگر نیز هیأت تجاری به مقصد کشورهای دیگر اعزام میکنیم و هیأتها پذیرش میکنند.
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: همچنین در زمینه پایگاههای صادراتی در حال حاضر در چند کشور دنیا این پایگاهها اکتیو شدند و محصولات دانش بنیان ایرانی را به فروش میرسانند و به نیابت از ما وارد بازاریابی و مذاکره میشوند.
ملکی فر از برنامه صندوق برای افزایش کارگزاران به ویژه در کشورهای منطقه و همسایه خبر داد و گفت: اگر کسی توانمندی دارد و میتواند کار پایگاه صادراتی در کشورهای همسایه و منطقه انجام دهد، حتماً اطلاعاتش را با ما در میان بگذارد.
وی ادامه داد: بعد از اینکه شبکه سازی اتفاق افتاد، نوبت به تأمین مالی صادراتی میرسد؛ یعنی ما تسهیلات دهیم و سرمایه گذاری کنیم با این هدف که شرکتها محصول را بعد از قرارداد بفروشند که در این زمینه انواع و اقسام سرمایه گردش و تولید صنعتی و … را داریم.
وی افزود: در این راستا در حال تلاش هستیم یک سری کارگزاران صادراتی را با شرکتها شبکه کنیم؛ مثلاً برخی کارگزاران میتوانند به انتقال ارز کمک کنند. به زودی سمیناری برگزار میشود و در این سمینار یکی از شرکتها که امکان انتقال ارز از چند کشور دنیا فراهم کرده را به شرکتهای دانش بنیان معرفی خواهیم کرد.