صفحه اصلی / سرخط خبرها / تمرکز دولت بر مهار تورم باشد
تمرکز دولت بر مهار تورم باشد

علی قنبری، اقتصاددان

تمرکز دولت بر مهار تورم باشد

سرمقاله

برای مهار تورم نیاز افزایش تولید داریم. عرضه کالا باید افزایش پیدا کند. افزایش یارانه نقدی نمی تواند راهکار درستی باشد. حتی این طرح می تواند به افزایش تورم دامن بزند. دولت و مسوولان برای رشد تولید باید بستر افزایش سرمایه گذاری داخلی و خارجی را فراهم کنند. منابع افزایش یارانه مورد ابهام است.
اینکه این منابع قرار است از کجا تامین شود جای سوال است. هیچ منابعی برای افزایش یارانه در بودجه دیده نشده است. ممکن است دولت برای تامین این منابع به استقراض و فروش اوراق روی بیاورد. همین اقدامات هم تورم زا خواهد بود. تجربه این اقدامات در سالهای اخیر مشاهده شده است. بنابراین آزموده را آزمودن خطا است.
افزایش یارانه منجر به تولید و رونق آن نمی شود. افزایش درآمد و تقویت قدرت خرید با افزایش مبلغ یارانه نقدی ممکن نیست. در سالهای اخیر نه تولید افزایش داشته و نه تورم مهار شده است. برای تحقق رشد تولید باید امنیت سرمایه گذاران تامین شود. باید شرایطی فراهم شود که تمایل به سرمایه گذرای در کشور افزایش پیدا کند. روابط بین الملل باید اصلاح شود تا امکان جذب سرمایه گذاری خارجی داشته باشیم.
این طرح همانطوری که پیش تر هم شاهد آن بودیم به افزایش شدید نرخ تورم و کسری بودجه خواهد انجامید. یارانه ای که پرداخت می شود و حتی یارانه ای که قرار است افزایش پیدا کند، در مقابل هزینه‌هایی که در کشور افزایش یافته به جایی نمی‌رسد.‌ امروز در جامعه مردم از دولت انتظار کاهش نرخ تورم را دارند و معتقدند که اگر دولت تورم را کنترل می‌کرد به مراتب شرایط معیشتی آنها می‌تواند بهتر از شرایط پرداخت یارانه باشد.
بنابراین تمرکز دولت می بایست بر رشد تولید و افزایش عرضه کالا باشد. ایجاد فضای آرام سیاسی و گسترش همکاری با کشور‌های همسایه و سایر کشور‌ها می‌تواند فضای خوب و امیدوارکننده‌ای را در اقتصاد به ارمغان آورد. ایجاد ثبات و آرامش و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در کشور از عواملی هستند که به رشد تولید کمک می‌کنند.
اینکه دولت به سمت توسعه روابط با کشورهای همسایه به ویژه عربستان سعودی حرکت کرده به عنوان نقطه امیدوارکننده محسوب می‌شود و هم اعتماد سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را جلب می‌کند و هم اینکه آرامش را در فضای سیاسی و اقتصادی که به هم وابستگی دارند برقرار خواهد ساخت.

همچنین مطالعه کنید:

شرکت‌های ارزآور در اولویت تامین ارز هستند/ فرصت خطا نداریم

به گزارش کسب و کار نیوز ، عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.