صفحه اصلی / سرخط خبرها / شرایط رونق تولید مسکن
شرایط رونق تولید مسکن

حسن محتشم، کارشناس مسکن

شرایط رونق تولید مسکن

سرمقاله

طرح فروش متری مسکن برای بار نخست در اواخر دهه ۷۰ عنوان شد. این طرح در آن زمان امکان ادامه فرآیند را پیدا نکرد. درواقع پروژه‌های ساختمانی معدودی وارد بورس شده بود. پس از مدتی هم به ساماندهی نرسید. بعد از مدتی پول افراد با یک بهره و سود به آنها بازگردانده شد و درواقع به مرحله اجرا نرسید. در حال حاضر این طرح را اجرایی کرده‌اند. یکی از مزایای طرح مذکور این است که افراد سرمایه‌های خرد خود را که با آنها توان خرید مسکن ندارند، به سوی ساخت‌وساز سرازیر خواهند کرد تا به نوعی ارزش پول آنها حفظ شود.
اما برای خانه دار شدن مردم به نظر می رسد دولت باید تمرکز خود را به ساخت پروژه های نهضت ملی مسکن معطوف کند. به عبارتی دولت اگر می خواهد در بخش مسکن و خانه دار شدن کمکی به مردم بکند، قاعده آن این است که همین نهضت ملی مسکن را که یکسال و نیم از آن گذشته و تحول آنچنانی طبق آمار محقق نشده است، این کار را با سازنده های حرفه ای مانند انبوه سازان و مشارکت آنها پیش ببرد.
تا زمانی که مجموعه انبوه ساز وارد این طرح نشده این پروژه عظیم اجرایی نمی شود. همچنین تا زمانی که این پروژه اجرایی نشود کمک موثری به خانه دار شدن مردم نمی شود. انبوه سازان در پایان سال قبل یک توافق با وزارت راه انجام دادند اگر آن توافق اجرایی شود انبوه سازان به این روند کمک می کنند. قرار است انبوه سازان ورود کنند و بجای بخشی از کارشان زمین و پروژه های اداری و تجاری بگیرند.
دولت تصمیم دارد با اجرای طرح فروش متری مسکن، بازار مسکن و قیمت‌های آن را با ثبات همراه کند. در حالی که متولیان به خوبی می‌دانند با اجرای این طرح، امکان بازگشت قیمت مسکن به روند کاهش یا تثبیت آن وجود ندارد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش واحدهای تولیدی مشکل‌دار در دولت مردمی

به گزارش کسب و کار نیوز ، علی حسین رعیتی‌فرد، معاون روابط کار وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.