چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / سهم تعاون از اشتغال کشور، فقط ۲درصد
سهم تعاون از اشتغال کشور، فقط ۲درصد

سهم تعاون از اشتغال کشور، فقط ۲درصد

کسب و کار نیوز- معاون وزیر کار با بیان "۸۵درصد اشتغال ثبت‌شده مربوط به طرح‌های خوداشتغالی است" گفت: هرچند تمام اشتغال تعاونی‌ها در "رصد" ثبت نمی‌شود، اما بر اساس اطلاعات این سامانه، حدود ۲درصد از مشاغل ایجادشده در بخش تعاونی است.

به گزارش کسب و کار نیوز؛ نگاهی کلی به آمارها بیانگر این است که از  بین جامعه ۸۵ میلیون نفری کشورمان، با بیش از ۶۴ میلیون نفر افراد ۱۵ساله و بیشتر در سن کار، ۲۶ میلیون نفر افراد فعال با تقسیم‌بندی حدودی ۲۳ میلیون نفر شاغل و بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیکار نشان از عدم موفقیت لازم متناسب با ظرفیت‌ها در حوزه اشتغال دارد.

بسترسازی جهت جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی در راستای سرمایه‌گذاری مرتبط با تولید و اشتغال، تدوین سیاست‌های اشتغال متناسب با توانمندی موجود در این بخش، بهره‌مندی از ظرفیت بخش‌های سه‌گانه دولتی، خصوصی و تعاونی در گسترش فرصت‌های شغلی در حوزه‌های صنعت، خدمات و کشاورزی را می‌توان مصداق بارز استفاده از تمام ظرفیت‌ها در حل چالش اشتغال دانست.

آمار بیش از ۴ میلیون نفری غیررسمی و حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری رسمی در خصوص کارجویان یا به‌تعبیری بیکاران در جامعه و قرار گرفتن بخش قابل‌توجهی از جمعیت جوانان دانش‌آموخته در این بازه جمعیتی اهمیت زمینه‌سازی برای حل چالش اشتغال را نشان می‌دهد.

توان تعاون در خلق اشتغال گسترده

تجربه مثبت کشورهای توسعه‌یافته در جهان در راستای بهره‌مندی از ظرفیت بخش تعاون در قالب فعالیت شرکت‌های تعاونی‌ها و نقش‌آفرینی این بخش در حوزه کسب‌وکار این کشورها با سهم حدود ۱۰درصدی اشتغال و البته اثرگذاری این حضور فعالانه در اقتصاد کشورهای مذکور بیانگر توجه لازم به این تجربه است.

محمود کریمی بیرانوند، معاون وزیر کار بیان می‌کند که تنها ۲درصد مشاغل ایجادشده در کشور در بخش تعاونی است. هرچند تمام اشتغال تعاونی‌ها در  “رصد” ثبت نمی‌شود اما بر اساس اطلاعات این سامانه، حدود ۲درصد از مشاغل ایجادشده در بخش تعاونی است که انتظار می‌رود در برش‌های استانی، برای دستگاه‌های اجرایی تکلیف اشتغالزایی حوزه تعاون لحاظ شود چراکه بر اساس قانون، ۲۵درصد اشتغال کشور باید در این بخش محقق گردد.

وی با بیان “۸۵درصد اشتغال ثبت‌شده مربوط به طرح‌های خوداشتغالی است” گفت: بررسی اطلاعات ثبت‌شده در سامانه  “رصد” نشان می‌دهد ۸۵درصد اشتغال ایجادشده سال گذشته در این سامانه مربوط به خوداشتغالی و سهم کارفرمایان تنها ۹درصد است.

وی بیان کرد: کارفرمایان باید تقویت و تکریم شوند تا اشتغال پایدار و حرفه‌ای محقق شود بنابراین توسعه کمّی و کیفی شرکت‌های پشتیبان باید در دستور کار قرار گیرد. بیرانوند در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری لرستان سهم اشتغال روستایی از اشتغالزایی کل را ۵۱درصد اعلام کرد و گفت: عملکرد استانی و دستگاهی سال گذشته سامانه رصد در حال بررسی است. سامانه رصد از قبل وجود داشته است اما در دولت سیزدهم با هدف شفافیت، صحت‌سنجی و سیاست‌گذاری برای ایجاد اشتغال هدفمند در دستور کار قرار گرفت و تقویت شد.

کریمی بیرانوند با تأکید بر اینکه اشتغال باید منجر به تولید پایدار شود افزود: طرح‌هایی مانند مسکن و ایجاد سالانه یک‌میلیون شغل در کشور از شعارهای اصلی دولت سیزدهم است و بانک‌ها نیز برای تحقق این اهداف تلاش می‌کنند اما انتظار می‌رود همکاری بیشتری با استان‌ها داشته باشند.

وی با بیان اینکه ۶۰درصد اشتغال ثبت‌شده لرستان در سال گذشته برای مردان بوده است ادامه داد: ۱۸هزار نفر از متقاضیان نیز تحصیلات دیپلم داشته‌اند بنابراین باید به‌نحوی برنامه‌ریزی و توجه بیشتری نسبت به اشتغالزایی دانش‌آموختگان دانشگاهی شود که پیشنهاد می‌گردد دستگاه‌های اجرایی در این خصوص سهم مشخصی تعیین کنند.

وی اضافه کرد: پارک‌های علم و فناوری نقش مهمی در ایجاد اشتغال دارند که به‌نظر می‌رسد این سهم آنها و دانشگاه‌ها از اشتغالزایی نهادینه نشده است که لازم است مراکز جوار دانشگاهی در این خصوص مؤثرتر فعالیت کنند. به‌گفته معاون اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ایجاد یک میلیون و ۳۰۰ هزار فرصت شغلی طی سال ۱۴۰۱ در سامانه کشوری “رصد” ثبت شده است.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.