صفحه اصلی / اقتصادی / هدف‌گذاری رشد صنعتی ۸.۵ درصدی در برنامه هفتم/ عملکرد برنامه ششم چگونه بود؟
هدف‌گذاری رشد صنعتی ۸.۵ درصدی در برنامه هفتم/ عملکرد برنامه ششم چگونه بود؟

هدف‌گذاری رشد صنعتی ۸.۵ درصدی در برنامه هفتم/ عملکرد برنامه ششم چگونه بود؟

کسب و کار نیوز- توسط نرخ رشد بخشی در حوزه صنعت در لایحه پیشنهادی برنامه هفتم توسعه ۹.۳ درصد در نظر گرفته شده بود که فقط در سال اول برنامه بیش از این رقم محقق شد و بعد به دلیل شرایط خاص کشور از سال ۱۳۹۷ به بعد، ارقام بسیار پایین‌تر و حتی منفی در این بخش ثبت شد؛ حالا اما در برنامه هفتم توسعه رشد این بخش ۸.۵ درصد هدف‌گذاری شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، پس از چند ماه بررسی، گمانه زنی و نگارش، سرانجام از پیش نویس متن لایحه برنامه هفتم توسعه پیشنهادی دولت برای سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶، اوایل هفته جاری رونمایی شد و به این ترتیب نمایندگان مجلس به زودی بررسی‌های خود در این زمینه را آغاز خواهند کرد. از جمله هدف‌گذاری‌های برنامه هفتم، رشد هشت درصدی اقتصاد است و برای رسیدن به این هدف، متوسط نرخ رشد بخشی در حوزه صنعت ۸.۵ درصد تعیین شده است.

در برنامه ششم توسعه نیز هشت درصد هدف‌گذاری شده بود، اما برای رسیدن به این هدف، متوسط نرخ رشد بخشی در حوزه صنعت ۹.۳ درصد تعیین شده بود. اما این برنامه فقط در سال ابتدای اجرا به هدف رسید. در اصل رشد بخش صنعت در سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ به ترتیب ۹.۹، منفی ۸.۲، ۰.۷، ۱.۸ و ۳.۱ درصد ثبت شده است.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، بخش صنعت به دلیل شرایط بین‌المللی خاص کشور و بازگشت تحریم‌ها از سال ۱۳۹۷ و به تبع آن افزایش هزینه‌های تامین مواد اولیه و واسطه، دخالت دولت در بازار و قیمت‌گذاری دستوری کالاها و تغییرات مکرر مقررات و دستورالعمل‌ها با چالش‌های مختلف و کاهش ارزش افزوده مواجه شد. اما از سال ۱۳۹۸ با اجرای برخی سیاست‌های حمایتی، مجددا ارزش افزوده این بخش از رشد مثبت برخوردار شد.

همانطور که اشاره شد در برنامه هفتم رقم پایین‌تری برای رشد بخش صنعت دیده شده و حالا باید دید چه برنامه‌هایی برای این اهداف در نظر گرفته خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.