صفحه اصلی / اسلایدر / شاخص بهره‌وری کل عوامل تولید به بالاترین میزان در ۱۰ سال اخیر رسید/رشد شاخص بهره‌وری عوامل تولید
شاخص بهره‌وری کل عوامل تولید به بالاترین میزان در ۱۰ سال اخیر رسید/رشد شاخص بهره‌وری عوامل تولید

شاخص بهره‌وری کل عوامل تولید به بالاترین میزان در ۱۰ سال اخیر رسید/رشد شاخص بهره‌وری عوامل تولید

کسب و کار نیوز- رییس سازمان ملی بهره‌وری اعلام کرد: در دو سال گذشته از دولت سیزدهم، شاخص بهره‌وری کل عوامل تولید رشد مثبت داشته است. میر سامان پیشوایی در همایش ملی بهره‌وری ایران اظهار کرد: در دو سال گذشته از عمر دولت سیزدهم شاخص بهره‌وری کل عوامل تولید رشد مثبتی داشته است و در سال گذشته و بر اساس برآورد ۹ ماهه سال گذشته، ۳.۵ درصد از رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی از محل بهره‌وری بوده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، وی افزود: از سوی دیگر شاخص بهره‌وری کل عوامل تولید به بالاترین حد خود در ۱۰ سال اخیر رسیده است اما اگر این شاخص بخواهد اثر خودش را روی درآمد سرانه بگذارد و نشان دهد حداقل باید تا سه سال آینده این روند ادامه پیدا کند. رییس سازمان ملی بهره‌وری گفت: برآورد ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ حاکی از این است که ۳.۵ درصد رشد اقتصادی از محل بهره‌وری بوده است.

«میرسامان پیشوایی» اظهار داشت: شاخص متوسط استفاده انرژی در ایران ۲.۵ برابر جهانی است و در زنجیره تامین کشاورزی ۲۵ تا ۳۰ درصد آب کشور هدر می‌رود. وی بیان کرد: در برنامه ششم توسعه مقرر شد که ۲.۸ درصد رشد اقتصادی از محل بهره‌وری باشد که در پایان برنامه تنها ۰.۴ درصد محقق شد. رییس سازمان ملی بهره‌وری اظهار داشت: مخالف این هستم که دولت باید بهره‌وری را ارتقا دهد زیرا حکمرانی می‌تواند یک مداخله کلیدی داشته باشد و آن این است که کاری کند بهره‌وری نفع داشته باشد.

وی با اشاره به برنامه ۶ توسعه گفت: در برنامه ششم توسعه حوزه ارتباطات بهره‌وری بالا و در حوزه نفت و گاز بهره وری پایین داشتیم و دلیل آن این است که در حوزه ارتباطات رقابت بالا و قوانین دست و پاگیر کم بود. پیشوایی افزود: حوزه‌هایی که در برنامه ۶ توسعه رشد نکرد به این خاطر بود که انحصار بالا بود و حکمرانی باید کاری کند که بهره‌وری به صرفه باشد.

وی با بیان اینکه در دو سال اول فعالیت دولت سیزدهم شاخص بهره‌وری کل عوامل تولید رشد مثبت داشت، افزود: برآورد ۹ ماهه سال گذشته نشان می‌دهد که ۳.۵ درصد رشد اقتصادی از محل بهره‌وری بوده است و رشد ۵.۴ درصدی عوامل تولید در این مدت بالاترین رقم در ۱۰ سال گذشته بود و این به این معنی است که در مسیر درستی قرار گرفتیم و باید مستمر باشد.

الزامات خروج تولید از رکود 

مسعود دانشمند، اقتصاددان

برای رونق تولید در گام نخست باید نقدینگی به سمت تولید هدایت شود. باید ساختار اقتصادی به گونه ای اصلاح شود که میل نقدینگی به صورت طبیعی تنها به سمت تولید باشد نه دلالی و واسطه گری. در شرایط فعلی چرخه گردش نقدینگی در کشور معیوب است. به عبارتی نقدینگی یا همان پولی که در دست مردم است باید به فعالیت تولیدی سرازیر شود تا در کنا ررونق تولید اشتغال‌زایی و ایجاد درآمد داشته باشیم. سرمایه گذاری نقدینگی در بخش تولید منجر به ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری خواهد شد.

شرایط اقتصادی موجب شده پولی که در دست مردم است به بازارهای دیگر مانند ارز، طلا، سکه، خودرو، مسکن و… برود و این اقدام آسیب زیادی به تولید در کشور وارد کرده است. چرخه معیوب ورود پول به بازارهای دارایی محرومیت تولید از سرمایه گذاری را رقم زده است. پول و نقدینگی در نبود فعالیت‌های اقتصادی به بازار دلار، سکه و… رفته و تولید کاهش یافته است.

از سوی دیگر برای تحقق رشد تولید و رونق آن باید بر صادرات توجه جدی شود. تولید باید بر پایه صادرات شکل بگیرد. به طور کلی اقتصاد کشور باید بر پایه صادرات برنامه‌ریزی شده و جلو برود. در حال حاضر خلق ارزش افزوده در اقتصاد کشور بسیار ناچیز است. در حالی که اگر ارزش افزوده‌ای خلق نکنیم، نمی‌توانیم صادرات مطلوبی داشته باشیم.

به دلیل نبود نقدینگی در واحدهای تولیدی برای گردش مالی و اقتصادی، روند تولید متوقف شده‌ است. بنابراین ضرورت دارد نقدینگی به چرخه تولید برگردد. باید تلاش دولت سیزدهم روی راه‌اندازی صنایع کوچک و متوسط متمرکز شود تا نتایج خوبی را در حوزه تولید و کنترل نقدینگی را شاهد باشیم. همچنین باید موانع تولید و کسب‌وکار حل و فصل شود. راه دیگری وجود ندارد. خروج اقتصاد کشور از حالت رکود و رشد اقتصاد و تولید، نیازمند الزاماتی است که باید به آنها توجه کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۶ درصدی تامین ارز دارو در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، میزان ارز تأمین شده برای واردات دارو و تجهیزات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.