صفحه اصلی / اسلایدر / فرزین:‌ انعقاد پیمان‌های پولی در قالب اتحادیه پایاپای آسیایی/ ارز‌های محلی قدرت می‌گیرند
فرزین:‌ انعقاد پیمان‌های پولی در قالب اتحادیه پایاپای آسیایی/ ارز‌های محلی قدرت می‌گیرند

فرزین:‌ انعقاد پیمان‌های پولی در قالب اتحادیه پایاپای آسیایی/ ارز‌های محلی قدرت می‌گیرند

کسب و کار نیوز- رئیس‌کل بانک مرکزی مهم‌ترین اهداف نشست اتحادیه پایاپای آسیایی را استفاده از ارز‌های محلی و پیمان‌های پولی بین اعضا دانست.

به گزارش کسب و کار نیوز، محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی درباره اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی (Asian Clearing Union) اظهار داشت: از دوم تا چهارم خردادماه اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی (Asian Clearing Union) را در بانک مرکزی برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: در این اجلاس رؤسای بانک مرکزی ۹ کشور عضو به همراه کشور‌هایی به عنوان ناظر دعوت شده‌اند. با تغییراتی که در اساسنامه این اتحادیه خواهیم داد امیدواریم اجلاس بین‌المللی خوبی برگزار شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی درباره هدف از برگزاری این اجلاس در تهران بیان کرد: هدف ما این است که بتوانیم معاملات پایاپای را بین کشور‌های عضو برقرار کنیم تا اعضا با ارز‌های محلی خود کار کنند و از طرف دیگر موضوع پیمان‌های پولی دوجانبه و حتی چندجانبه را با همدیگر پیگیری کنیم.

فرزین همچنین با اشاره به محور‌های نشست پیش رو یادآور شد: موضوعات اساسی اجلاس شامل معاملات پایاپای، اتحادیه‌های پولی دوجانبه و چندجانبه است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره دیدار با همتایان خود در کشور‌های منطقه، سفر‌های اخیر به کشور‌های منطقه را در تسهیل روابط پولی و بانکی مؤثر دانست و تأکید کرد که خبر‌های خوبی در این زمینه در راه است.

گفتنی است اجلاس تهران پنجاه و یکمین نشست اتحادیه پایاپای آسیایی است. پنجاهمین اجلاس اردیبهشت‌ماه سال قبل در اسلام‌آباد پاکستان برگزار شده است.

اتحادیه پایاپای آسیایی در دهه ۷۰ میلادی با هدف تسهیل تسویه پرداختی چندجانبه؛ استفاده از ارز‌های محلی آن منطقه و ارتقای سطح چندجانبه بین اعضا شکل گرفت. به عبارت دقیق‌تر اهداف ACU را می‌توان چنین برشمرد:

۱- فراهم کردن تسهیلات برای تسویه چندجانبه پرداخت‌های مربوط به معاملات جاری بین‌المللی میان کشور‌های عضو.

۲- استفاده از پول ملی کشور‌های عضو در معاملات جاری فی‌مابین و بالطبع صرفه‌جویی در استفاده از ذخایر ارزی.

۳- گسترش همکاری‌های پولی و تقویت روابط بانکی برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی میان کشور‌های منطقه آسیا و اقیانوس آرام و فراهم کردن ترتیبات معاوضه (سوآپ) پولی برای دسترسی موقت اعضا به واحد‌های پولی آسیا.

به نظر می‌رسد دولت سیزدهم می‌تواند در چارچوب دیپلماسی فعال منطقه‌ای و در کنار فعال‌سازی پیمان‌های منطقه‌ای مانند اکو و حضور رسمی در پیمان شانگهای، اتحادیه پایاپای آسیا را هم احیا و از ظرفیت‌های آن برای خنثی‌سازی تحریم‌های اقتصادی غرب استفاده کند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.