صفحه اصلی / سرخط خبرها / الزامات خروج تولید از رکود
الزامات خروج تولید از رکود

مسعود دانشمند، اقتصاددان

الزامات خروج تولید از رکود

سرمقاله

برای رونق تولید در گام نخست باید نقدینگی به سمت تولید هدایت شود. باید ساختار اقتصادی به گونه ای اصلاح شود که میل نقدینگی به صورت طبیعی تنها به سمت تولید باشد نه دلالی و واسطه گری. در شرایط فعلی چرخه گردش نقدینگی در کشور معیوب است. به عبارتی نقدینگی یا همان پولی که در دست مردم است باید به فعالیت تولیدی سرازیر شود تا در کنار رونق تولید اشتغال‌زایی و ایجاد درآمد داشته باشیم. سرمایه گذاری نقدینگی در بخش تولید منجر به ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری خواهد شد.
شرایط اقتصادی موجب شده پولی که در دست مردم است به بازارهای دیگر مانند ارز، طلا، سکه، خودرو، مسکن و… برود و این اقدام آسیب زیادی به تولید در کشور وارد کرده است. چرخه معیوب ورود پول به بازارهای دارایی محرومیت تولید از سرمایه گذاری را رقم زده است. پول و نقدینگی در نبود فعالیت‌های اقتصادی به بازار دلار، سکه و… رفته و تولید کاهش یافته است.
از سوی دیگر برای تحقق رشد تولید و رونق آن باید بر صادرات توجه جدی شود. تولید باید بر پایه صادرات شکل بگیرد. به طور کلی اقتصاد کشور باید بر پایه صادرات برنامه‌ریزی شده و جلو برود. در حال حاضر خلق ارزش افزوده در اقتصاد کشور بسیار ناچیز است. در حالی که اگر ارزش افزوده‌ای خلق نکنیم، نمی‌توانیم صادرات مطلوبی داشته باشیم.
به دلیل نبود نقدینگی در واحدهای تولیدی برای گردش مالی و اقتصادی، روند تولید متوقف شده‌ است. بنابراین ضرورت دارد نقدینگی به چرخه تولید برگردد. باید تلاش دولت روی راه‌اندازی صنایع کوچک و متوسط متمرکز شود تا نتایج خوبی را در حوزه تولید و کنترل نقدینگی را شاهد باشیم. همچنین باید موانع تولید و کسب‌وکار حل و فصل شود. راه دیگری وجود ندارد. خروج اقتصاد کشور از حالت رکود و رشد اقتصاد و تولید، نیازمند الزاماتی است که باید به آنها توجه کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.