صفحه اصلی / اسلایدر / رشد تجارت ایران با همسایگان/ بازار کشورهای همسایه، گام بلند دولت برای ارزآوری بیشتر
رشد تجارت ایران با همسایگان/ بازار کشورهای همسایه، گام بلند دولت برای ارزآوری بیشتر

رشد تجارت ایران با همسایگان/ بازار کشورهای همسایه، گام بلند دولت برای ارزآوری بیشتر

کسب و کار نیوز- سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به هدف دولت سیزدهم برای توسعه تجارت با همسایگان،‌ از رشد تجارت با این کشورها خبر داد و گفت: بازار کشورهای همسایه نه‌تنها می‌تواند خلاهای تجاری ایران را پر کند، بلکه راه دسترسی به مقاصد دورتر را نیز فراهم می‌کند.

به گزارش کسب و کار نیوز، سید روح اله لطیفی اظهار داشت: آمارها نشان می‌دهد در حوزه صادرات با کشورهای دورتر کاهش‌هایی را تجربه کرده‌ایم، اما ارقام صادرات و واردات فروردین ماه حاکی از رشد مبادلات با کشورهای همسایه است.

وی با اشاره به هفت میلیون تن به ارزش بیش از سه میلیارد دلار تجارت با ۱۵ کشور همسایه در یک ماه نخست سال جاری، خاطرنشان کرد: این روند جایگاه ویژه کشورهای هم مرز با ایران را نشان می‌دهد که توانسته‌اند کمبودها و کاهش‌های مبادلاتی با سایر جهان را برای ایران پر کنند.

لطیفی با تاکید بر اینکه وضعیت فعالیت‌های اقتصادی با همسایگان به عنوان کشورهای هدف ایران رونق دارد، تصریح کرد: اهمیت توسعه روابط با کشورهای همجوار ایران به دلیل اراده این کشورها برای همبستگی بیشتر است که امنیت و صلح بیشتر در منطقه را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از توافقات در برنامه دولت برای کاهش تنش با برخی از کشورهای همسایه بوده است، تاکید کرد: افزایش تجارت و فعالیت‌های اقتصادی می‌تواند منجر به کاهش تنش‌ها شود و همگرایی همراهی را میان همسایگان افزایش می‌دهد، زیرا منافع مشترک اقتصادی به وجود می‌آید و به همین دلیل می‌تواند در زمینه‌های دیگر تاثیر گذار باشد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ به تمام ۱۵ کشور همسایه صادرات و از ۱۴ کشور واردات داشته‌ایم، تصریح کرد: این تعاملات با همه کشورهای هم مرز با ایران نشان می‌دهد کشور توجه ویژه و اراده واقعی برای همگرایی با همسایگان و حل مشکلات از طریق تصمیمات جمعی دارد.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد و تجارت در سایر تصمیمات میان کشورها و افزایش همکاری‌ها تاثیر گذار است، خاطرنشان کرد: عراق مقصد اول کالاهای صادراتی و امارات مبدا وارداتی ایران است؛ ترکیه همیشه در جایگاه‌های دوم و سوم تجارت قرار دارد.

لطیفی تصریح کرد: پاکستان با سیاست‌های اخیر دولت در مبادلات رشد قابل توجهی را تجربه کرده و در مناسبات مرزی نیز همگرایی همکاری‌هایی رقم خورده است، زیرا در سال‌های اخیر مرزهای رسمی جدیدی گشایش یافته است که دالان‌هایی برای افزایش تجارت دو کشور محسوب می‌شود.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: با وجود تغییرات حاکمیتی سال‌های اخیر افغانستان نوساناتی در این بخش وجود داشت که از آمارها نشان می‌دهد از ابتدای امسال روند رو به رشدی را تجربه می‌کنیم که شامل ۶ درصد در صادرات و ۱۱ درصد در واردات می‌شود.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: با وجود مشکلات و مباحث سیاسی موجود میان ایران و جمهوری آذربایجان اما حسن همجواری موجب شده مسیر صعودی را در سال گذشته پیش و در یک ماهه امسال ۱۴ درصد افزایش تجارت با این کشور را تجربه کنیم که این آمار با ارمنستان به ۱۴۴ درصد رشد بدون توجه به سیاست‌های میان این دو کشور در فروردین ماه رسیده است.

وی به رشد ۳۲ درصدی تجارت با ترکمنستان و ۶۷ درصدی با قزاقستان از طریق مرز دریایی اشاره کرد و گفت: با وجود کاهش‌هایی که در مبادلات با امارات به وجود آمده است، اما این کشور ۳۳ درصد از کل تجارت ایران را دارد که رقم قابل توجهی است.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به تجارت ۱۴ میلیون دلاری ایران و عربستان در سال گذشته، خاطرنشان کرد: نخستین سفر رسمی به عربستان با حضور «احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی در روزهای گذشته شامل مذاکرات حمل و نقل گمرکی، مبادلات مالی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک شده است.

لطیفی اظهار داشت: مذاکرات نشان می‌دهد می‌توانیم در زمینه توسعه روابط خوش بین باشیم، زیرا صراحتاً وارد موضوعات جدی رفع موانع تجاری شده و رفع آنها خواسته دو طرف است تا از سر راه برداشتن آنها به بالاترین سطح مبادلات سال‌های گذشته که ۸۰۰ میلیون دلار بوده است، برسیم و سپس هدف‌های بزرگ‌تری را دنبال کنیم.

به گفته وی، موضوع سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایران و عربستان در حال احصا است که دو طرف زمینه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری دارند و علاقه این کشور نشان از توجه ویژه به ایران دارد و می‌تواند آینده سیاسی اقتصادی جدیدی را میان دو کشور رقم بزند که بدون اراده دو کشور شدنی نیست.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای از دیگر مسائل مورد توجه است که شرایط جابه‌جایی پول از طریق مبادلات دو کشور و استفاده از ظرفیت حمل و نقل مشترک در مرز زمینی را فراهم می‌کنند و این روند از مسائلی محسوب می‌شود که در کاهش آثار تحریم تاثیر گذار است.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به ۵۳ میلیارد و ۱۶۶ میلیون دلار صادرات در سال ۱۴۰۱، تصریح کرد: در نظر گرفتن سیاست توسعه روابط با کشورهای همسایه شده تا به ارقامی دست پیدا کنیم که بی‌سابقه بوده و این ارقام بدون احتساب خدمات فنی و مهندسی، برق، نفت سفید، نفت خام و تجارت چمدانی بوده است.

وی تاکید کرد: حذف تمام موانع، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، توجه به شبکه ارتباطی تجار با حمایت دولت‌ها می‌تواند این مسیر را به سمت رونق بیشتر پیش ببرد.

لطیفی ادامه داد: دولت اراده توسعه روابط را دارد که با تدوین برنامه‌ها و امضای توافقات می‌تواند مسیر اجرایی شدن را هموار و موانع را حذف کند.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: توجه به کشورهای منطقه شامل کشورهای آسیای میانه و قاره آفریقا نیز از طریق کشورهای همسایه رشد داشته است، اما به دلیل صادرات مجدد از کشورهای همسایه بخشی از آمار در گمرک ایران وجود ندارد.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با تاکید بر اینکه ترکیب مقاصد صادراتی ایران در حال تغییر است، تصریح کرد: کالاهای ایرانی به بازارهای برخی از کشورهای اروپایی به عنوان مقاصد ثالث کشور ورود پیدا کرده‌اند.

وی گفت: امارات، ترکیه و عمان کشورهایی هستند به عنوان واسطه تجارت با ایران عمل می‌کنند که به کشورهای دیگر صادرات و واردات دارند و توسعه روابط با همسایگان افزایش و تقویت مناسبات تجاری را با کشورهای ثالث را به همراه دارد و می‌توانند برای مقاصد بیشتری به عنوان میانجی برای ارزآوری بیشتر عمل کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.